شناسهٔ خبر: 51975092 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ناباروری در شهرهای صنعتی بیشتر است

ایرنا

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ناباروری در شهرهای صنعتی و در مکان هایی که آلودگی هوا و آلاینده های محیطی افزایش یافته؛ بیشتر از سایر شهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین،دکتر «علی صادقی‌تبار» افزود: هرچند به نظر می رسد عواملی مانند حیوان خانگی، غذاهای دارای ماده نگهدارنده و سایر عوامل زیان آور محیطی در ناباروری نقش دارند، اما تاثیر هر یک از آنها بطور دقیق بررسی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ناباروری مردان در شهرهای صنعتی بیشتر است؛ عنوان کرد: سلول‌ های جنسی مردان، نسبت به زنان، در برابر آسیب‌های محیطی آسیب‌پذیرتر است؛ به همین دلیل، در شهرهای صنعتی که انواع آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی هوا وجود دارد، آمار ناباروری آقایان بیشتر است.

صادقی تبار ادامه داد: زندگی در شهرهای صنعتی که آلاینده‌ها و عوامل زیان‌آور محیطی بیشتر است، به صورت واضح و معنی دار توان باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: طب سنتی؛ اصلاح سبک زندگی و روش های تغذیه ای از جمله درمان های کمکی ناباروری هستند؛ اما  هیچ کدام از آنها به عنوان روش درمانی متقن و حتمی در درمان ناباروری نیستند.

صادقی تبار خاطرنشان کرد: روش های کمک درمان ناباروری براساس تشخیص پزشکان انتخاب و از آنها برای بهبودی زودتر بیمار استفاده می شود.


۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارور هستند 

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: نتایج مطالعه ای که توسط پژوهشگاه ابن سینا انجام شده، نشان می دهد ۲۰ درصد یا یک پنجم زوج های ایرانی نابارور هستند.

وی ادامه داد: درصد ناباروری در استان های مختلف، متفاوت است و از ۱۵ تا ۲۴ درصد در استان های مختلف دیده می شود، اما میانیگین کشوری آن ۲۰.۲ درصد است. از هر پنج زوج ایرانی که در سنین باروری قرار دارند، بیش از یک زوج دارای مشکلاتی هستند که فرزنددار شدن آنها را امکان پذیر نمی کند.

صادقی تبار افزود: اگر بتوانیم به این جمعیت کمک کنیم تا صاحب فرزند شوند، بخشی از رشد منفی جمعیت کشور رفع می شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر بار درمان ناباروری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مادرانی که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند؛ احتمال باروری آنها وجود دارد. به این معنی که از هر ۱۰۰ نفری که تحت درمان قرار می گیرند؛ بین ۳۰ تا ۴۰ نفر مداوا می شوند. اما همان گونه که در بارداری طبیعی الزاماً هر بار اقدام منجر به موفقیت در باروری نمی شود، در درمان ناباروری نیز ممکن است به بیش از یک بار درمان و اقدام مکرر نیاز باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما