شناسهٔ خبر: 51948329 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

درمان جوش سرسیاه با چند روش سنتی در خانه

جوش های سرسیاه نوعی آکنه از زیرمجموعه‌ جوش‌های زیرپوستی ریز هستند که به واسطه عدم رعایت بهداشت پوستی، سیگار کشیدن، عوامل ژنتیکی و … در پوست صورت و بدن ایجاد می‌شوند و ظاهر بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جوش های سرسیاه بیشتر در صورت و بینی ایجاد می شوند و مشکل شایعی در بین نوجوانان به خصوص افرادی که پوست چرب دارند به شمار می رود. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: 

پوست خود را با بخور پاکسازی کنید

علت های متداول جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه (comedo) به دلایل مختلفی بر روی پوست ایجاد می شوند که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس

تغییرات هورمونی

وراثت

تمیز نبودن پوست

آرایش

سیگار کشیدن

الکل

کافئین

روش‌های سنتی از بین بردن این جوش ها

این چند روش ساده و طبیعی را برای تمیز کردن منافذ و رهایی از جوش های سر سیاه انجام دهید. مواد مورد استفاده را معمولاً در منزل دارید یا به سادگی می توانید تهیه کنید.

استفاده از پوست خیار

یک روش برای درمان جوشهای سرسیاه استفاده از پوست خیار است، پوست خیار را حدود ۲۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید. این کار هم جوشهای سرسیاه را پاک می کند و هم سبب کمرنگ شدن لکه های آکنه می شود.

مخلوط لیمو ترش، ماست، عسل و نمک

لیمو ترش دارای خاصیت پاک کنندگی است. همچنین نمک خاصیت سایندگی دارد و باعث می شود پوست‌ های مرده از صورت شما جدا شوند. برای تهیه این ماسک کافیست مقداری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری نمک و مقداری عسل مخلوط کنید و بر روی جوش‌ها بمالید. بعد از ۳ دقیقه می توانید صورتتان را با آب گرم بشویید.

مخلوط آبلیمو، روغن بادام و گلیسیرین

راه حل دیگر اینست که مخلوط آبلیمو، روغن بادام و گلیسیرین را روی جوش ها قرار داده و بعد از مدتی با آب ولرم بشویید.

مخلوط آبلیمو و دارچین

مخلوطی از مقدار مساوی پودر دارچین و آب لیمو را در یک ظرف ریخته و ترکیب کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. این خمیر را بر روی جوش های سرسیاه بمالید و بگذارید در طول شب بماند و سپس صبح با آب گرم بشویید.

مسواک و آبلیمو

یک روش دیگر این است که می توانید با استفاده از مسواک نو٬ آب لیمو را روی جوش های سرسیاه مالیده و به صورت دورانی این عمل را انجام دهید. فقط یک بار در هفته این کار را انجام دهید تا کم کم نتیجه اش را ببینید.

ماسک تخم مرغ و آبلیمو

برای درمان جوشهای سرسیاه بینی از ماسک تخم مرغ و آب لیمو استفاده کنید. ۲ عدد سفیده تخم مرغ را حسابی بزنید تا سفت سفت شود، یک قاشق آب لیمو هم به آن اضاقه کنید. اکنون این ماسک را روی جوشهای سرسیاه بزنید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید.

مخلوط دارچین و عسل

یک روش دیگر برای درمان این جوش ها استفاده از عسل است. عسل یک آنتی بیوتیک بوده و آلودگی‌ها را از منافذ باز پوست خارج می کند. برای اینکار کافیست یک قاشق غذا خوری عسل را با نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید، حال این ماسک را روی بینی مالیده و حدود سه دقیقه بینی را با آن ماساژ دهید. حال می توانید با آب گرم بینی تان را بشویید.

مخلوط سفیده تخم مرغ و عسل 

تخم مرغ خام درمان خانگی مؤثری برای رهایی از جوش های سرسیاه است. یک تا دو تخم مرغ را بشکنید و سفیده آن را جدا کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی جوش های سرسیاه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید؛ همچنین می توانید سفیده تخم مرغ را به تنهایی روی بینی قرار دهید.

خمیر دانه های شنبلیله و آب

دانه های شنبیله را آسیاب کرده و با کمی آب مخلوط کنید، خمیری بدست می آید. این خمیر را هر شب ۱۰ دقیقه روی جوشهای سر سیاه بگذارید و سپس با آب گرم بشوید.

استفاده از بی کربنات سدیم

یکی دیگر از راههای درمان جوش های سرسیاه بی کربنات سدیم است. دو قاشق چایخوری بی‌کربنات سدیم را در سه تا چهار فنجان آب‌جوش بجوشانید و یک حوله تمیز را با آن مرطوب کنید و  سپس پنج بار در روز آن را روی پوست خود قرار دهید.

مخلوط پودر بادام، آب و گلاب

پیشنهاد می کنیم کمی بادام را پودر کرده، آب و گلاب به آن اضافه کنید سپس روی جوشهای سرسیاه بگذارید. بعد از مدتی آن را بشویید.

گل رس آرایشی و سرکه

برای درمان این جوش ها می توانید از گل رس و سرکه استفاده کنید. گل رس گیاهی است که در عطاری ها وجود دارد. برای درمان جوش های سرسیاه بینی باید در کاسه ای کوچک یک قاشق غذاخوری گل رس و یک قاشق غذاخوری سرکه ریخته و حسابی با هم مخلوط کنید. سپس آن را روی بینی مالیده و حدود بیست دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را با آب شست و شو دهید.

مخلوط جوش شیرین و آب

برای از بین بردن جوش های سر سیاه بینی می توانید مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید. آن را روی پوست‌ تان بمالید و اجازه دهید ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی پوست بماند و خشک شود. در نهایت صورتتان را با آب بشویید.

استفاده از پوره گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خواص ضدعفونی کننده طبیعی دارد و می تواند جوش های سرسیاه را خشک کند. یک گوجه فرنگی کوچک بردارید، آن را پوست بگیرید و پوره کنید و سپس پیش از رفتن به رختخواب بر روی جوش ها بمالید. بگذارد در طول شب بر روی صورتتان بماند و سپس صبح صورتتان را با آب تمیز بشویید.

استفاده از خمیردندان

یک لایه نازک خمیر دندان را روی جوش سرسیاه قرار داده و بگذارید ۲۵ دقیقه بماند و سپس به آرامی صورتتان را با آب گرم بشویید. این کار را دو هفته انجام دهید تا از جوش های سرسیاه خلاص شوید.

مخلوط جوی دو سر، ماست، آبلیمو و روغن زیتون

ترکیبی از ماست و جوی دوسر برای پوست خوب است و به دور کردن جوش های سرسیاه کمک می کند. دو قاشق غذاخوری جو را با ۳ قاشق ماست ترکیب کنید، یک قاشق غذاخوری آب لیمو و روغن زیتون نیز به مخلوط اضافه کنید و آن ها را خوب ترکیب کنید تا ماده خمیری شکلی به دست بیاید. این خمیر را بر روی صورت مالیده و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.

منبع: سلامت

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما