شناسهٔ خبر: 51877062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

پارلمان جدید عراق با درگیری آغاز به‌ کار کرد + فیلم

در اولین جلسه پارلمان عراق، برخی از نمایندگان برسر مسئله فراکسیون بزرگ‌تر با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و پس از آن، یکی از نمایندگان به رییس سِنی پارلمان حمله کرد و کار او به بیمارستان کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پارلمان عراق در نخستین جلسه خود شاهد درگیری بود و محمود المشهدانی، رییس سِنی پارلمان عراق در پی حمله چند نماینده یکی از فراکسیون ها روانه بیمارستان شد.

بغداد الیوم گزارش داد: محمود المشهدانی، رییس سِنی پارلمان عراق امروز پس از حمله نمایندگان جریان صدر به او از هوش رفت و به بیمارستان منتقل شد.

این در حالی است که برخی منابع خبری عراق نیز اعلام کردند که تعدادی از نمایندگان جریان صدر بعد از شکست خوردن در تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس، رییس را محاصره کردند و او دچار حالت خفگی شد.

رسانه‌های عراقی اعلام کردند پس از اینکه «چارچوب هماهنگی» (ائتلاف‌های شیعی) با ریاست نوری المالکی با ۸۸ عضو اعلام موجودیت کردند، جنبش صدر که پیش از این ۷۳ عضو در پارلمان داشته و بزرگترین فراکسیون این دور از پارلمان حساب می‌شد به این مسئله اعتراض کردند.

بنابر گزارش شفق نیوز بعد از اینکه ائتلاف همه‌ گروه‌های شیعی به عنوان فراکسیون بزرگتر اعلام شد، هیاهو‌ها به تنش تبدیل شده و درگیری فیزیکی پیش آمد که جدی نبود، اما «محمود المشهدانی» که رییس جلسه امروز پارلمان بود به بیمارستان منتقل شد.

پس از وخامت حال المشهدانی با وجود اینکه بسیاری از نمایندگان جلسه پارلمان را ترک کرده و ائتلاف‌های سنی و کرد از این وضعیت ابراز تاسف کرده بودند جنبش صدر پافشاری کرد جلسه ادامه پیدا کند به همین دلیل «خالد الدراجی» ریاست موقت جلسه را بر عهده گرفت اما اعلام کرد تنها دو تن می‌توانند ریاست پارلمان را بر عهده بگیرند اول محمود المشهدانی و دوم محمد الحلبوسی.

در همین حال نوری المالکی، فالح فیاض و قیس الخزعلی راهی بیمارستان شدند تا از صحت حال المشهدانی اطمینان پیدا کنند. پس از خروج نمایندگان چارچوب هماهنگی، ائتلاف الجیل المستقبل و اتحادیه کرد میهنی نیز جلسه پارلمان را ترک کردند.

با وجود اینکه تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان را ترک کردند با فشار جنبش صدر رای‌گیری برای انتخاب رییس پارلمان عراق و دو معاونش آغاز شده و المشهدانی و الحلبوسی دو نامزد اصلی هستند.

صابرین نیوز در خصوص رای‌گیری اعلام کرد نمایندگان موجود در جلسه صراحتا تردید خود را در مشروعیت رای‌‎گیری و حد نصاب اعلام کردند اما پارلمان با وجود مخالفت ها در حال انجام مراحل رای‌گیری است.

محمود المشهدانی طی تماسی تلفنی از بیمارستان، نامزدی مجدد خود برای ریاست اولین جلسه پارلمان را اعلام کرده و شبکه الاتجاه عراق اعلام کرد هیچ توافقی میان نمایندگان حاضر برای انتخاب الحلبوسی به عنوان رییس مجلس وجود ندارد.

حجم ویدیو: 2.80M | مدت زمان ویدیو: 00:00:48
دانلود ویدیو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما