شناسهٔ خبر: 51792624 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

به دلیل حمایت از عربستان

انتقاد نماینده حزب الله از نخست وزیر لبنان

نماینده حزب الله در پارلمان لبنان از اظهارات اخیر «نجیب میقاتی» نخست وزیر کشورش که در آن از سخنان «حسن نصرالله» برائت جُست، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در سخنانی حملات تندی را متوجه عربستان سعودی کرد و مقام‌های این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

در همین حال «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در اظهاراتی که بر روی حساب کاربری دولت لبنان در توئیتر منتشر شد، گفت: ما همواره خواستار جدایی از اختلافات عربی و آسیب نرساندن به روابط لبنان با کشور‌های عربی به ویژه عربستان سعودی بوده‌ایم.

وی افزود: از این منظر ما خواستار قرار گرفتن موضوع سیاست خارجی بر میز گفتگو شدیم تا لبنان را از عواقب آنچه بی فایده است در امان بگذاریم.

نخست وزیر لبنان ادامه داد: سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله علیه عربستان سعودی بیانگر موضع دولت لبنان و قشر وسیع مردم این کشور نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیه الیوم، در پی اظهار نظر «نجیب میقاتی» درباره سخنان «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان، «حسن فضل الله» نماینده این حزب در پارلمان این کشور امروز (سه شنبه) گفت: همه ما انتظار داشتیم که «میقاتی» نخست وزیر لبنان تعلقات ملی را بالا ببرد و در مقابل نقض مکرر عزت کشور و حملاتی که عربستان سعودی علیه مردم لبنان که آخرین آن اظهارات پادشاه این کشور علیه بخشی از مردم لبنان که در آن مردم کشور ما به تروریست متهم شدند در حالی که آن‌ها با نثار جان و خون خود سرآمد مقابله با دشمن صیهونیستی هستند و به مقدسات لبنانی‌ها اهانت شد، قیام کند.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی او نخست وزیر همه لبنانی هاست و به جای اینکه دولتش به دفاع از لبنانی‌ها بپردازد فضای داخلی لبنان را با به کارگیری عباراتی علیه بخش بزرگی از افرادی که وفادار به این مردم هستند و در گذشته، در حال حاضر و آینده نماینده آن‌ها هستند را پس می‌زند.

فضل الله با بیان اینکه ما انتظار نداشتیم دولت مرتکب چنین اشتباه بزرگی شود و از کسانی که اصرار دارند به توهین به همه لبنانی‌ها ادامه دهند، التماس کند، افزود: در راس آن‌ها شخص میقاتی نخست وزیر قرار دارد که به رغم تمام امتیازاتی که داده است از جمله استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی و انتشار مواضع و اظهاراتی که حتی با ادعای خودش در تضاد است و به رغم تلاش‌های خستگی ناپذیر انجام شده توسط او و وزیر امور خارجه‌اش از زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفتند، حتی یک تماس از سفیر عربستان دریافت نکردند که بر خلاف عرف دیپلماسی و اصول و ادب روابط و ارتباطات است.

وی با بیان اینکه عیار مقاومت و نگرش نسبت به آن با واقعیت تعلق ملی به آن سنجیده می‌شود، افزود: همانگونه که رهبر وفادار و شجاع آن بیان کرده است آرزوی اکثریت لبنانی‌ها زندگی کردن در آزادی و عزت است.

نماینده حزب الله لبنان اظهار داشت: آنچه که بیش از همه به لبنان، نقش و روابط خارجی آن لطمه می‌زند، شانه خالی کردن برخی از مقامات این کشور از وظیفه ملی خود برای دفاع از کشور، منافع ملی و دست نکشیدن از آرمان‌ها است و به جای آن حساب کردن بر روی کشور‌هایی که هر چقدر هم که به آن‌ها امتیاز داده شود، راضی نمی‌شوند و دستاوردی جز آبروریزی ندارد.

سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان که به عربستان سعودی نزدیک است در سلسله توئیت‌هایی خطاب به سید حسن نصرالله نوشت: اصرار شما بر دشمنی با عربستان و رهبری آن حمله مستمر به لبنان، نقش آن و منافع فرزندانش است.

وی افزود: عربستان سعودی ده‌ها سال است که کشور لبنان را با کارگران و لبنانی‌های مقیم آن کشور تهدید نکرده است.

نظر شما