شناسهٔ خبر: 51582739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت| چگونگی گذر از بانیان وضع موجود

حدود یک ماه از استقرار استاندار جدید خراسان‌شمالی بر مسند مسئولیت می‌گذرد، ضروریست نکاتی برای تحقق شاخص های مدنظر رئیس جمهور و گذر از بانیان وضع موجود در انتصابات استان مطرح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پوریا سرداریان کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی تحت عنوان «چگونگی گذر از بانیان وضع موجود» با نگاهی به وضعیت خراسان شمالی نوشت: رئیس جمهور در سفر آذر ماه سال جاری به استان لرستان در سخنانی این نکته را مطرح نمودند که "هرکه کارآمدی دارد باید از او در مدیریت‌ها استفاده شود، دلدادگی به انقلاب و نظام امر مهمی است اما از بانیان وضع موجود نباید استفاده کرد."

حال با توجه به این شاخص مدنظر آقای رئیس جمهور در انتصابات جدید و نیز با توجه به گذشت حدود یک ماه از استقرار استاندار جدید خراسان‌شمالی بر مسند مسئولیت، ضروریست نکاتی برای تحقق این شاخص در انتصابات استان مطرح گردد.

وضع موجود ماحصل میدان‌داری تفکری است که به نظریه توسعه بجای پیشرفت معتقد بوده است. مدعیان توسعه یکی از الزامات اساسی رشد اقتصادی را در گرو سرمایه گذاری های خارجی می‌پنداشتند و این امر را هم در گرو رفع تحریم می‌دانستند. لذا رشد اقتصاد را معطل گشایش در مذاکره نمودند و شد آنچه شد.

این نگاه کلان، در سطح استان‌ها هم تسری پیدا کرده بود و بعضی از مدیران هرگونه ضعف مدیریت و کم‌حالی را به گردن تحریم می انداختند و بدین وسیله خود را تبرئه می‌نمودند.

در حوزه فرهنگ هم وضع دلنشینی در کلان کشور و به تبع، در استان‌ها حاکم نبوده است. به عنوان مثال مجموعه‌ای مثل ارشاد در استان‌ها عموما با واگذاری کار هنری در حوزه های آموزش و اجرای برنامه‌ها و ... به موسسات خصوصی، خود را عمدتا متولی صدور مجوز هنری جلوه دادند و در بهترین حالت هم با یکسری پشتیبانی‌های صنفی و خدماتی از هنرمندان نهایت کار خود در این حوزه را به میدان آوردند؛ اما امروز آیا محیط‌های هنری و تولیدات هنری بازتاب دهنده اصالت‌های اعتقادی و ایرانی ماست و عموم خانواده های استان حاضرند فرزندان خود را در این میدان وارد کنند؟

در حوزه خدمات اجتماعی داستان کمی متفاوت تر است. متاسفانه از نگاه غربی بخشی از مسئولان سابق و بانیان وضع موجود، این میدان، حیات خلوت اجرای طرح‌های بین المللی بوده است. اجرای سند ۲۰۳۰ با رویکرد تربیت جنسی کودکان، طرح‌های به اصطلاح محرومیت‌زایی مناطق محروم با هدف شبکه سازی محلی و تاثیرگذاری فرهنگی و ... نمونه‌هایی از اتفاقات این میدان است.

جالب اینجاست که بخشی از مدیران استانی این عرصه تا کنون خیلی پای خود را به فضای رسانه باز نکرده اند. مثلا تاکنون شما ردی از یک نشست خبری جدی از مدیر کل بهزیستی استان دیده اید؟ آیا جامعه پرتعداد نیازمندان به خدمات بهزیستی از رسیدگی این نهاد رضایت دارند؟ بنظر می رسد ممکن است حضور کمرنگ رسانه‌ای، خیلی از مدیران را در یک حاشیه امن قرار داده است. همچنین اگر بپذیریم اشتغال یکی از چند مسئله اول کشوری بوده است، آیا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته است با ظرفیت شناسی و ابتکار و آموزش، گامی در رفع این مسئله در استان بردارد یا بیشتر مرجع رسیدگی به شکایات کارگری و طلب پرداخت بیمه و خسارات از پیمانکاران بوده است؟

اما آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت اصلی تربیت نسل آتی جوانان و تشکیلاتی که بیشترین کارمند را در میان سایر ادارات دارد هم در گذشته از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است. کافیست به خروجی جلسات و شوراهای استانی و شهرستانی آموزش و پرورش نظری بیفکنید و ببینید وزن مسائل مطرح شده اقتصادی و پشتیبانی و عمرانی و ... در این جلسات چقدر بوده است و وزن برنامه‌های جدی تربیتی و آموزشی و رشد دهنده چه جایگاهی در این جلسات داشته است.

هدف این یادداشت بیشتر تلنگری بود بر عمده چالش‌های ادارات کل استانی در حوزه های اقتصاد و فرهنگ و خدمات اجتماعی و تعلیم و تربیت که سرپنجه‌های اعمال سیاست‌ها و تدابیر دولت به سطوح اجرایی شهرستانهاست.

بماند که معاونت‌های ستادی استانداری و کارگروه‌ها و ستادهای استانی با مسئولیت استاندار و معاونانش هم جای بحث دارد که چه اولویت‌هایی داشته اند، بر کدام محورها متمرکز بوده‌اند و خروجی کارشان چه پیامدهایی را دربر داشته است.

مابه ازای این تشکیلات‌های اداری، نهادهای انقلابی تشکیلاتی دارند که رسالتشان الگو سازی بوده است و می‌بایست نقش پیشران تشکیلات‌های هم‌تراز دولتی را داشته باشند. وجه مشترک این نهادهای انقلابی، اعتقاد به نظریه پیشرفت مبتنی بر فرمایشات امامین انقلاب است. مثلا بیش از ۲۰ قشر بسیج در ستاد تخصصی اقشار بسیج استان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد احسان، نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ... در این طیف قرار دارند.

مطالبه از این مجموعه‌ها برای عرضه راهکارهایی که فضای فعلی را بشکند و امید و تحرک جدی را به بدنه مدیریتی استان تزریق نماید هم جزو اقداماتی است که استاندار جدید شایسته است در دستور کار خود قرار دهد.

به عنوان جمع بندی می‌توان گفت آقای استاندار برای تحقق انتصابی که متناسب با مطالبه رئیس جمهور محترم باشد، از طرفی باید هم مهمترین مسائل هر اداره کلی که منجر به شکل گیری وضع موجود شده را بشناسد و هم ملاکش برای انتصاب فرد جدید، داشتن توانمندی‌هایی برای گذر از این وضع و رسیدن به یک هدف قابل تحقق جهشی باشد.

به جز این مسیر، تن دادن به هر تغییر موجب پیشرفت ملموسی نخواهد شد. ان شاالله در یادداشت بعدی از همین سیر، بصورت ویژه به سه مجموعه جهاد کشاورزی، صمت و گردشگری که سه حوزه اولویت دار استان در بیانات رهبری در تشرفشان به استان بوده است، خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ن

نظر شما