شناسهٔ خبر: 51486992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

انتخابات هنگ‌کنگ زیر سایه امپراتور

رای‌ دهندگان هنگ‌ کنگی دیروز یکشنبه برای اولین بار از زمان تجدید ساختار انتخاباتی و اعمال قانون امنیت ملی گسترده بر این شهر به پای صندوق‌های رای رفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتخابات شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ که صرفا نامزدهایی در آن شرکت دارند که از دید دولت «میهن‌پرست» به شمار می‌آیند، مورد انتقاد برخی فعالان، دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است. رهبران دولت هنگ‌کنگ از مردم خواسته‌اند تا رای بدهند. آنها تاکید دارند که این تجدیدساختار اساسی، همچون قانون امنیتی جدید که سال گذشته اعمال شد، برای تضمین ثبات پس از اعتراضات طولانی که این مرکز مالی آسیا در سال ۲۰۱۹ را به لرزه انداخت، مورد نیاز بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات اهمیت دارد و دولت هنگ‌کنگ روز شنبه با ارسال پیام‌هایی از شهروندان خواست تا در رای‌گیری شرکت کنند. از طرف دیگر، برخی از منتقدان از مردم خواسته‌اند تا با دوری کردن از صندوق‌های رای اعتراض خودشان را نشان دهند.

در هنگ‌کنگ تحریک مردم به عدم شرکت در انتخابات و دادن رای باطل، جرم محسوب می‌شود. به گفته شاهدان عینی، نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که میزان مشارکت به نسبت انتخابات قانون‌گذاری پیشین در ۲۰۱۶ بسیار کمتر است. میزان مشارکت در انتخابات قبلی ۵۸درصد گزارش شد و مشارکت مردمی ۶/ ۴۳درصد که در سال ۲۰۰۰ به ثبت رسید، پایین‌ترین میزان از زمان تحویل این شهر به چین در ۱۹۹۷ توسط بریتانیا به شمار می‌رود. تدابیر امنیتی شدیدی در هنگ‌کنگ در جریان است و ۱۰هزار نیروی پلیس و حدود ۴۰هزار نیروی دولتی برای انتخابات مستقر شده‌اند.

در آستانه انتخابات هم بیش از ۱۰ تن به اتهام تحریک مردم برای انداختن رای سفید بازداشت شدند. پارلمان چین در ماه مارس تغییرات گسترده‌ای را بر سیستم انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال کرد. از جمله موارد، کاهش تعداد کرسی‌های منتخب مستقیم و تشکیل یک کمیته بررسی برای ارزیابی تمام نامزدهای بالقوه و شناسایی افراد «میهن‌پرست» بود. اکنون بیش از یک‌سوم کرسی‌ها به دست کمیته‌ای تعیین می‌شود که مملو از وفاداران به چین است.

از میان ۱۵۳ نامزد که برای ۹۰ کرسی قانون‌گذاری هنگ‌کنگ رقابت می‌کنند، حدود ده‌ها تن خودشان را میانه‌رو دانسته و گفته‌اند که طرفدار کمپ حامی چین یا کمپ حامی تشکیلات و طبقه حاکم نیستند. با این حال، احزاب مهم حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ که غالبا به چشم اپوزیسیون دیده می‌شوند، هیچ نامزدی ندارند. در انتخابات امروز، تنها ۲۰ کرسی از میان ۹۰ کرسی به دست مردم به‌صورت مستقیم از میان ۳۵ نامزد انتخاب می‌شوند. «وی ویان لی» هم در گزارش ۱۸ دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشت: دانش‌آموزان آرام نشسته بودند؛ درحالی‌که سربازان به آهستگی به سالن دبیرستانی در هنگ‌کنگ قدم گذاشتند و پرچم چین را برافراشتند. آنها به زبان ماندارینی سخن می گفتند که زبان چین اصلی (سرزمین مادر) بود؛ درحالی‌که زبانی که در هنگ‌کنگ صحبت می‌شود، کانتونی است.

«کری لم» مدیر اجرایی هنگ‌کنگ نیز برای تمجید از اهمیت میهن‌پرستی در میان جوانان شهر، پشت تریبون رفت. اکنون شرایط در این جزیره تغییر کرده است. حامیان چین (که کری لم در زمره آنهاست) قدرت را در دست دارند. یک باور در میان هنگ‌کنگی‌ها وجود دارد که مدیر اجرایی به دو «ارباب» خدمت می‌کند: مردم پکن و مردم هنگ‌کنگ. تظاهرات ۲۰۱۹ در این دولت‌شهر و پیگردهای قضایی بعدی نشان داد که فقط «یکی» از آن دو ارباب مهم است. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد، کری لم ۶۴ ساله به نظر می‌رسد تجدید قوا کرده است. او چهره دیگری از خود نشان داد. در بحبوحه تظاهرات، او ناگهان از انظار عمومی غایب شد و پس از اتمام تظاهرات ظاهر شد.

او در چشم‌اندازی بلندپروازانه گفته بود که مشکل مسکن را «کاملا حل خواهد کرد». روش او ساخت بیش از ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حومه‌های توسعه‌نیافته این دولت‌شهر بود. مدیر اجرایی هنگ‌کنگ ماه گذشته در مراسم تقدیر گفت: «واقعا به هنگ‌کنگ ایمان دارم. احساس می‌کنم ۳۰ سال جوان‌تر شده‌ام و می توانم از اول به هنگ‌کنگ کمک کنم و نفع بیشتری به مردمانش برسانم.» این در حالی است که این سوال نزد افکار عمومی پیدا شده که شاید او به دنبال این است که دوره دوم ریاست خود را آغاز کند. برخی می‌گویند اگر او اکنون قدرت را واگذار کند به منزله «منفورترین مدیر اجرایی» در تاریخ هنگ‌کنگ شناخته خواهد شد؛ زیرا رفتار او با معترضان در سال ۲۰۱۹ نشان داد که او «بنده چین» است نه «خادم هنگ‌کنگ». با این حال، برخی مدافعان چین به دنبال حمایت از او و احتمال نامزدی دوباره او هستند تا «لم» با اعتباری مشروع‌تر با قدرت وداع گوید.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما