شناسهٔ خبر: 51294280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در آئین گرامیداشت روز پرستار مطرح شد؛

پیگیری مسکن ملی پرستاران در دستور کار قرار گیرد

همدان- در آئین گرامیداشت روز پرستار در همدان موضوعاتی چون عدالت‌محوری، پیگیری مسکن ملی پرستاران، نقش و جایگاه ویژه پرستاران به ویژه در دوران کرونا و غیره مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی مجذوبی در آئین گرامیداشت روز پرستار در سالن همایش‌های دانشگاه با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: پرستاران به دلیل ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با بیمار از شرایط سخت و در عین حال ویژه برخوردارند و علاوه بر التیام مشکلات جسمی در روند بهبود شرایط روحی بیمار تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته، وظایف و فعالیت پرستاران در سیستم درمان دچار زحمات و تلاش مضاعفی شد، عنوان کرد: از یک سو حجم بالای کار در شیوع کرونا و از سوی دیگر ابتلای پرستاران و کادر درمان دغدغه‌ای در شرایط کرونا ایجاد کرده بود که تنها ایثار و از خودگذشتگی این عزیزان می‌توانست دغدغه‌های این شرایط را کاهش دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همدان به همدردی پرستاران با برخی بیماران در حین ارائه خدمات به عنوان گوشه‌ای از درگیری‌های فکری و روحی پرستاران اشاره و بیان کرد: اوج کار پرستاران در بحران کرونا با زحمات طاقت فرسای آنها نمود پیدا کرد؛ در حالی که پیش از کرونا هم حجم عظیمی از مسئولیت‌ها در بیمارستان به عهده این قشر زحمتکش بود.

وی با بیان اینکه مقیاس مالی برای بسیاری از پرستاران جایگاهی ندارد، گفت: در دوره مدیریت جدید تلاش می‌کنیم مهارت‌های ادراک انسانی را در مدیران افزایش داده و به عدالت‌محوری در سایه این ادراک عمومی برسیم.

دکتر مجذوبی با تأکید بر اینکه ما و مدیران میانی این سیستم باید در هر شرایطی کارکنان مجموعه را درک کنیم خاطرنشان کرد: پرستاری حرفه‌ای مقدس است که به تأسی از الگوی والای کربلا برای ما به جا مانده و امید است با همراهی هم بتوانیم به جایگاه واقعی این حرفه مقدس و شریف دست یابیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با دعای خیر همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه و تلاش و همراهی همه بتوانیم به حفظ و تداوم توفیقات حوزه درمان دست یابیم.

پرستار مقامی هم رده با حضرت ابراهیم خلیل (ع) دارد

حجت‌الاسلام کاظمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با ذکر روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: هرکس یک شب تا صبح را در کنار بستر بیمار سر کند خداوند او را در قیامت به مقام حضرت ابراهیم خلیل (ع) می‌رساند.

وی با بیان اینکه پرستاری عنوانی است که در تاریخ بر مؤمنان و خادمان نهاده شده است گفت: در تاریخ اسلام پرستاران بانوان شیر زنی بودند که دوشادوش مردها در جنگ حضور می‌یافتند و به مراقبت و نگهداری از مجروحین جنگی اهتمام می‌ورزیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی با اشاره به معنی نام زیبای حضرت زینب (س)، به معنی «زینت پدر» تبیین کرد: حضرت امیرالؤمنین (ع) زینت اسلام بودند و حضرت زینب (س) زینت پدر شدند و این افتخاری برای جایگاه پرستاران است که چنین شخصیت عظیم و والایی الگوی جامعه پرستاری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر جا نام پرستار به زبان آورده می‌شود مودت و محبت به افراد در ذهن آدمی تداعی می‌گردد، تصریح کرد: خدمت‌رسانی بدون منت افتخاری برای جامعه پرستاری است البته مطالبات به جا حق آنهاست اما باید مراقبت شود که مطالبات جایگزین نیت افراد نشود و زحمات آنها به این شکل ضایع نگردد.

مسکن ملی برای پرستاران با نگاه حمایتی خاص دیده شود

هادی زرینی رئیس نظام پرستاری استان همدان نیز در این مراسم از افزایش تمایل به مهاجرت و بازنشستگی پیش از موعد در کادر پرستاری این استان خبر داد و گفت: در کل کشور با کمبود کادر پرستاری مواجه هستیم و حجم بالای بیماران به علت پاندمی کرونا، به مرور زمان باعث فرسودگی کادر پرستاری خواهد شد.

وی یادآور شد: اضافه کاری، پاداش کرونا و تبدیل وضعیت نیروها وعده‌هایی است که از ابتدای شیوع کرونا به پرستاران داده شده و متأسفانه محقق نشده است اما همکاران ما با تمام توان تلاش می‌کنند تا خدمات با کیفیتی را حتی در اورژانس و در هر شرایطی ارائه دهند.

زرینی با اشاره به عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در سیستم بهداشت و درمان، بیان کرد: اگر به این قانون که گفته می‌شود به دلیل پروسه اداری تاکنون اجرا نشده، جامه عمل پوشانده شود بسیار از مشکلات کمبود نیرو در جامعه پرستاری مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع کادر پرستاری ما در بخش دولتی و خصوصی چهار هزار و ۷۰۰ نفر در استان هستند و میانگین تعداد پرستاران ما در استان، به ازای هر تخت ۱.۴ پرستار است در صورتیکه میانگین خاورمیانه ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت است و در ایران نیز به صورت میانگین ۱.۸پ رستار به ازای هر تخت، وجود دارد.

رئیس نظام پرستاری استان همدان، با اشاره به افزایش درخواست بازنشستگی پیش از موعد پرستاران در همدان، بیان کرد: با توجه به مشقات و سختی‌هایی که این شغل دارد خدماتی که در ۱۰ سال اول از سوی یک پرستار به بیماران ارائه می‌شود نمی‌تواند در سال‌های آخر خدمت نیز با همان کیفیت مطلوب ارائه گردد بنابراین تقاضا داریم مسئولین کشور نسبت به بازنشستگی پیش از موعد این قشر توجه ویژه داشته باشند.

زرینی در رابطه با فوق‌العاده خاص پرستاران نیز گفت: فوق‌العاده خاص در برخی ارگان‌ها برای کارکنان محقق شده اما برای ما هنوز در سطح مطالبه باقی مانده که این دون شأن جامعه پرستاری استان است.

وی با اشاره به افزایش تمایل مهاجرت در پرستاران، اظهار کرد: ما در تربیت پرستاران سرآمد هستیم اما به علت جذابیت‌های شغلی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای پرستاران ایرانی وجود دارد، میل به مهاجرت در این گروه بالا رفته است.

رئیس نظام پرستاری استان همدان ادامه داد: مسکن ملی یکی از مطالباتی است که لازم است برای قشر پرستار با نگاه حمایتی خاص در نظر گرفته شود تا بخشی از خدمات رفاهی مربوط به این قشر تأمین گردد.

روح ایثار و فداکاری در بین کادر پرستاری بی‌بدیل است

سردار فرجی نیز در این آئین ضمن قدردانی از برپاکنندگان این آئین، این دست برنامه‌ها را موجب دلگرمی و قوت قلب پرستاران برشمرد و اظهار کرد: حدود دو سال است در اقصی نقاط استان همراه و هم‌صحبت پرستاران و کادر درمان هستیم و مطالبات آنها را در موقعیت‌های مختلف دریافت کرده و منتقل نموده‌ایم.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) در ادامه به بیان خاطراتی از سال‌های دفاع مقدس پرداخت و تبیین کرد: ایثار مدافعان سلامت در اپیدمی کرونا کم از ایثار رزمندگان اسلام در آن سال‌ها ندارد البته تلاش و زحمات پرستاران قبل از کرونا نیز بسیار بود اما شیوع این بیماری بهانه‌ای برای برجسته‌تر شدن گوشه‌ای تلاش‌ها و خدمات آنها شد.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در این دو سال شرایطی را تقبل کردند که حتی اعضای یک خانواده در برخی موارد حاضر به پذیرش بیمار خود و ارائه آن خدمات نبودند گفت: روح ایثار و فداکاری در بین پرستاران بی‌بدیل است و خدا را شاکر هستیم که به برکت این ایثار که قدرت بازدارندگی را در کشور افزایش داد در بالاترین جایگاه سلامت و امنیت قرار داریم.

بازرس ستاد کرونای استان در پایان افزود: دشمن به دنبال گسترش نفوذ خود در نظام و فروپاشی این انقلاب از درون و بیرون است و ما باید با پیگیری و رسیدگی به مطالبات در جای خود به نفوذ افراد ضعیف و خائن در این سیستم پایان داده و راه را بر دشمن ببندیم.

نظر شما