شناسهٔ خبر: 51294242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رییس جمهور: حمایت قضایی از محیط‌بانان تقویت شود

سمنان- ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حمایت‌های قضایی و تجهیزاتی از محیط‌بانان به منظور ارتقای کیفیت حفاظت از عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر استان سمنان به خبرنگاران اظهار داشت: تکنولوژی و فناوری‌های نوین برای جبران کمبود محیط بانان در عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست تقویت شود.
وی یادآور شد: سمنان جزو استان‌هایی است که با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین عملکرد خوبی در حفاظت از منطقه حفاظت شده پرور دارد.
وی ادامه داد: تعداد محیط‌بانان استان سمنان نسبت به کشور با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت کم و در مقایسه با استاندارد جهانی نیز کمتر است و این کمبود با تجهیزات پیشرفته نظارت تامین شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر از نظر تجهیزات پایش در فهرست مناطق دارای فناوری‌های نوین قرار دارد.
در استان سمنان ۲ منطقه حفاظت شده زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست وجود دارد که یکی از مناطق به نام منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر واقع است و به گفته کارشناسان در این منطقه بیش از ۱۶۰ گونه جانوری زیست دارد که ساخت و ساز غیر مجاز و استقرار جمعیت جدید در این منطقه می تواند تهدیدی جدی برای بقای حیات وحش پرور باشد.
از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رده پرندگان می توان به انواع پرندگان شکاری، کبک دری، بلدرچین، هوبره، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزندگان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از دوزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ ها اشاره‌ کرد.
منطقه پرور استان سمنان براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده پرور اعلام شد، حدود و مساحت منطقه نیز تاکنون چندین بار مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه ۷۰ مساحت منطقه نزدیک به ۶۵ هزار هکتار تعیین شد.
منطقه حفاظت شده پرور در۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار دارد و این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد استان سمنان، از شرق به دامغان و از غرب به منطقه چاشم محدود شده و در این منطقه سه ناحیه صیدوا، محدوده کلورد و سرم لعلوم به عنوان محدوده‌های امن شناخته شده است.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بدو ورود به سمنان مورد استقبال سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان و محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی معاون استاندار و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز پنجشنبه به منظور بازدید از مناطق تحت حفاظت این سازمان و دیدار با محیط بانان به استان سمنان وارد شد.
در این سفر سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست و نورمحمدی معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در  استان سمنان زیست می کنند.
پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است .

نظر شما