شناسهٔ خبر: 51294233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار کوهرنگ:

صدور پروانه در روستاهای زلزله زده کوهرنگ به صورت رایگان است

شهرکرد - ایرنا - فرماندار کوهرنگ درباره صدور پروانه ساخت در مناطق زلزله‌زده گفت: صدور پروانه در روستاها به صورت رایگان در حال انجام است و در مناطق شهری با هماهنگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قرار است نقشه ساختمان‌ها تهیه و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

مرتضی زمانپور روز پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان که با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری برگزار شد، افزود: پس از زلزله مهرماه در این شهرستان اسکان موقت برای ۲۰۰ خانوار انجام شد.

وی با بیان اینکه عملیات تخریب و بازسازی مناطق زلزله‌زده با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: نبود طرح هادی در برخی روستاها موجب شد تا با تصمیم مدیریت بحران، ساخت‌وسازهای جدید با همان ابعاد پیشین و سندهای اولیه انجام و پروانه ساخت نیز صادر شود.

زمانپور یادآور شد: در تعدادی از روستاها نیز با وجود قدمت بالای ۱۰۰ ساله واحدهای مسکونی آسیب‌دیده، زمین این واحدها، ملی اعلام شده است و در سه روستای قرار گرفته در طرح جابه‌جایی نیز تلاش می‌شود با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدامات لازم به نحو مطلوبی به پیش برود.

فرماندار کوهرنگ همچنین مشکل جاده دسترسی به روستاهای آسیب‌دیده بخش بازفت برای حمل مصالح ساختمانی را یادآور شد و گفت: پیمانکاران طرف قرارداد به دلیل تغییر قیمت‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها از اجرای عملیات ساخت جاده در این منطقه منصرف شده‌اند که لازم است در این راستا تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی گفت:مالکیت زمین تعدادی از واحدهای آسیب‌دیده از زلزله در این شهرستان، ملی اعلام شده است و نبود طرح هادی برای تعدادی از روستاها نیز مشکلات قانونی را برای ادامه روند بازسازی به وجود آورد که با هماهنگی‌های انجام شده این مورد در حال بررسی است.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر امسال مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند. این زمین‌لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله اگر چه خسارت جانی در پی نداشت اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد.

پس از آن نیز ۶۵ پس‌لرزه شهرستان کوهرنگ را لرزاند که بزرگی چهار مورد آن بیش از چهار ریشتر بود و باعث هراس و نگرانی مردم از پس‌لرزه‌های آن شد.

پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در چهارمحال و بختیاری از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا ۱۰۶ خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۲۰۰ خانوار چادر و بسته‌های امدادی مانند وسایل گرمایشی، مواد غذایی و سایر نیازهای ضروری زندگی از سوی جمعیت هلال‌احمر استان توزیع شده است.

عملیات بازسازی تعدادی از خانه‌های روستایی تخریب شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

نظر شما