شناسهٔ خبر: 51294227 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بنیاد مسکن:

طرح هادی ۳۵۰۰ روستا در کشور تدوین و بازبینی می شود

ارومیه - معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال برای ۳۵۰۰ روستا طرح هادی تدوین و یا بازبینی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شاملو بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات اجرای طرح هادی روستاهای مهاباد اظهار کرد: تاکنون در ۲۱ هزار روستای کشور طرح هادی انجام شده است و سالانه ۱۰ درصد روستاهای دارای طرح هادی در استان‌ها نیز بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی کشور نیز گفت: میزان مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در طول دو دهه اخیر از ۷ درصد به ۴۰ درصد رسیده است که در حال حاضر نیز روند مقاوم سازی تداوم دارد.

شامل ایمن سازی واحدهای مسکونی روستایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هم اکنون در ۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور طرح هادی اجرا و طرح ایمن سازی منازل مسکونی نیز انجام شده است.

۳.۴ میلیون سند مالکیت برای منازل روستایی کشور صادر شده است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در خصوص صدور سند مالکیت واحدهای مسکونی در روستاها نیز اظهار داشت: تاکنون بالغ بر سه میلیون و ۴۰۰ هزار سند مالکیت برای منازل روستایی با همکاری سازمان ثبت و اسناد صادر شده که قابل قدردانی است.

شاملو با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی و رسیدگی به روستاهای در معرض خطر بلاهای طبیعی است، گفت: امسال همچنین در قالب طرح ایمن سازی روستاها، ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون تا این فصل از سال ۶۰ میلیارد تومان آن محقق و در بین استان‌های مختلف توزیع شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای ایمن سازی منازل مسکونی در قالب احداث مسکن و ترمیم آنها میزان تسهیلات امسال از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده شد و برای سال ۱۴۰۱ نیز برای هر واحد مسکونی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به مجلس پیشنهاد شده است که در قالب بودجه سال آینده به تصویب برسد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۶۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از روستاهای کشور که دارای طرح هادی هستند به علت گذر زمان اکنون دوباره نیاز به بازنگری طرح هادی دارند.

روند اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان غربی کند است

وی با بیان اینکه منابع مالی دولت در همه بخش‌ها محدود است افزود: تنها برای بازنگری طرح هادی برای هر روستا به طور میانگین به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای افق ۱۰ ساله به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از روند کند اجرای طرح هادی در روستاهای استان به خصوص شهرستان مهاباد گفت: در حال حاضر ۴۸ روستاهای مهاباد نیازمند بازنگری طرح هادی هستند و در بسیاری از این روستاها طرح اجرایی نشده است.

جلال محمودزاده با بیان اینکه بنیاد مسکن باید عقب ماندگی استان در میانگین اجرای طرح هادی در روستاها را جبران کند، افزود: هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستای استان نیازمند احداث دیوار ساحلی هستند که از این تعداد ۷۲ روستا در شهرستان مهاباد قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها گفت: این مهاجرت آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری را در پی دارد در حالی که دولت باید زمینه ارائه خدمات به روستاییان را در دستور کار قرار دهد.

۵۳ روستای مهاباد نیازمند بازنگری طرح هادی هستند

فرماندار مهاباد نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت روستاهای مهاباد گفت: بیش از ۵۳ روستای مهاباد نیازمند بازنگری طرح هادی است، چرا که طرح هادی برخی روستاها بیش از ۱۰ سال گذشته اجرایی شده‌اند.

عارف خدرلو با اشاره به محرومیت بخش خلیفان در شهرستان مهاباد اظهار کرد: منازل مسکونی در این منطقه در کوهپایه‌ها و دره‌ها واقع شده‌اند که این امر ایمن سازی و اجرای طرح هادی در این منطقه را ضروری می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: اعتبارت توزیع شده بنیاد مسکن تنها بر اساس شاخص جمعیت و میزان برخورداری روستاها بوده و هیچ تبعیضی در این زمینه در استان وجود ندارد.

محمود بدلی اضافه کرد: هم اکنون مقاوم سازی ۴۵ درصد از مساکن روستاهای مهاباد به اتمام رسیده که بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان در آن مستقر هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: ۱۳ هزار مسکن روستایی در استان مقاوم‌سازی می‌شود که سهم مهاباد ۱۰۰۰و احد است که در صورت نیاز می‌توانیم آمار را افزایش دهیم.

بدلی با اشاره به اجرای طرح هادی در ۷۷۱ روستای استان گفت: طرح هادی در ۳۵.۵ درصد از روستاهای استان انجام شده و امسال هم بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در این خصوص برای استان مصوب شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: تسهیلات سال قبل ۵۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که بازپرداخت آن ۲۰ ساله و با ۵ درصد سود است.

طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تأمین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

نظر شما