شناسهٔ خبر: 51293823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در وبینار معرفی فراخوان جدید موسسه نیماد مطرح شد؛

رویکرد سازندگی نیماد برای نیازهای حوزه سلامت کشور

تهران -ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در وبینار معرفی فراخوان جدید موسسه نیماد که در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار شد، تاکید کرد: از ظرفیت موسسه نیماد در جهت توسعه تحقیقات سلامت به صورت برابر در سراسر کشور با رویکرد سازندگی بهره برداری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وبدا، دکتر یونس پناهی با اشاره به اینکه توقع این است که در نیماد از همه ظرفیت های تحقیقاتی کشور استفاده شود، گفت: نیماد برای شهر یا دانشگاه خاصی نیست و حتما باید کل تحقیقات کشور را مورد هدف قرار دهیم.

وی با بیان اینکه طرح های تحقیقاتی نیماد باید بتواند موجب ایجاد تغییر در نظام سلامت کشور شود، گفت: اصرار ما بر این است که طرح ها، مشکل و نیاز حوزه سلامت کشور را رفع کنند. سوالی از سوالات حیطه سلامت کشور را حل کند و به سبد نظام سلامت محصولی را اضافه کند یا محصولی را اصلاح کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از دغدغه های موجود نحوه داوری طرح ها و روندهاست، گفت: از همکاران نیماد خواسته ایم در انتخاب داوران نیماد توجه شود تا موضوعات را کاربردی ببینند تا حتما نقش داور را ایفا کنند تا کارها طبق مدلهای تایید شده انجام شود. ناظر باید متناسب با تخصصش باشد و موضوعاتی که توسط محققان مطرح می شود حتما باید توسط داوران متخصص و مرتبط با آن حوزه داوری شود.

به گفته وی، موسسه نیماد یک ظرفیت و فرصت است و انتظار داریم در سال های آینده خبرهای تحقیقاتی خوبی که از گرنت های نیماد بهره برده اند بشنویم.

او با اشاره به اینکه نگاه ما در نیماد سازندگی است تا نیازهای حوزه سلامت کشور رفع شود، افزود: نیماد متعلق به حوزه تحقیقاتی کل کشوراست. تمایل داریم در آینده مدل نیماد را از حالت یک طرفه تغییر دهیم تا دو جانبه شود. نیازهای خودمان را بگذاریم و حمایت های کافی هم داشته باشیم و حال از محققان بخواهیم که وارد عمل شوند.

پناهی افزود:  از معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی دعوت می کنیم تا نظراتشان را در خصوص جزئیات سیاستگذاری موسسه نیماد اعلام کنند. هر جا که مانعی در راه کسب و کار پژوهشگر وجود داشت اعلام شود تا پیگیری های لازم جهت رفع آن اقدام شود.

دکتر بیتا مسگرپور مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه این وبینار تاریخچه موسسه نیماد را یادآوری کرد و گفت: موسسه نیماد از سال ۹۴ شروع به کار کرده است که پیش از آن با نام مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور فعال بود. هدف از تاسیس این موسسه ایجاد یک نهاد عالی رتبه علمی جهت رهبری مدیریت حمایت و توسعه تحقیقات کشور است. از ابتدای راه اندازی این موسسه سعی در چابکی و تشکیلات کوچک آن بوده است. کمیته های علمی با ساختار رییس و دبیر موسسه رکن اصلی آن هستند.  

به گفته وی، پیشرفت کمی ‌ و کیفی‌ تحقیقات و آموزش نیروی انساان‌ محقق جهت حل مشکلات اساسی بخش سلامت و اشاعه فرهنگ تحقیق و در نتیجه توسعه پایدار علمی و اقتصادی کشور از اهداف اصلی نیماد است.

وی افزود: در فراخوان آذرماه سال ۱۴۰۰، دوازدهمین فراخوان گرنت اصلی، دهمین فراخوان گرنت محقق جوان، هفتمین فراخوان گرنت با اعتبار محدود، هفتمین فراخوان گرنت مقاله برتر، دومین فراخوان گرنت مبتنی بر درخواست پروپوزال تحقیقاتی، اولین فراخوان گرنت ماموریت مداری دانشگاه ها و فراخوان گرنت پزشک پژوهشگر اعلام شده است.

از ویژگی های فراخوان اخیر موسسه نیماد، تحولی است که در کمیته فناوری و نوآوری علوم پزشکی ایجاد شده است و دو بخش جدید به آن اضافه شده است. یکی ابرروندهایی که آینده حوزه پزشکی و سلامت را تحت تاثیر قرار میدهند شامل سه حوزه زیست فناوری، هوش مصنوعی و سلامت الکترونیک می شود و بخش دیگر گرنت سرمایه اولیه برای تامین نیازهای پژوهشی و فناورانه بخش تحقیق و توسعه صنایع غذایی، دارویی، فرآورده های سلامت محور و تجهیزات پزشکی است.

مسگرپور در ادامه گزارشی از عملکرد موسسه نیماد در حمایت از طرح های پژوهشی از خرداد ۹۴ تا آذر ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: در این مدت ۱۰ فراخوان گرنت اصلی به اضافه یک فراخوان پژوهش های کووید_۱۹ منتشر کردیم که بالغ بر ۴۲۱۷ پروپوزال اولیه دریافت کردیم و از این بین در مجموع ۶۷۸ طرح مصوب شدند. که به تفکیک ۴۴۷ گرنت اصلی، ۱۶۴ گرنت محقق جوان، ۳۸ گرنت مقاله برتر و ۲۹ گرنت با اعتبار محدود اعطا شده است.

۱۳۵۲

نظر شما