شناسهٔ خبر: 51293716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«دَرَک»؛ مقاوم در برابر تغییر اقلیم، ناتوان در مقابل انسان!

میزان

پای تک‌درخت ساحل شنی دَرَک که از تغییر اقلیم جان سالم به در برده بود، چهار لیتر گازوئیل ریختند و طبق گفته یک فعال محیط زیست تعریفی برای شکایت از عامل یا عاملان این اتفاق تلخ وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شن‌های ماسه‌ای ساحل دریای عمان در نزدیکی روستای زرآباد نتیجه تغییر اقلیم و خشک شدن زمین‌های کشاورزی است. وقتی تغییر اقلیم سوار بر شن‌های رونده به ساحل هجوم آورد اهالی ساحل را گذاشتند و رفتند. زمین‌های کشاورزی هم زیر شن دفن شد. ساحل پر از نخل بود. نخل‌ها یکی یکی ناپدید شدند و ماند همین تک‌ؤدرخت.

بیشتر بخوانید:

مگه میشه یه آدم اینقدر وطن‌فروش باشه؟ +عکس

ساحل شنی دَرَک را یکی از فعالان توئیتری سیستان و بلوچستان به گردشگران معرفی کرد. پس از آن پای گردشگران به این نقطه در ساحل مکران باز شد تا تماشاگر تلاقی کویر و دریای عمان باشند. معرفی دَرَک اما به اتفاق تلخی منجر شد. کسی یا کسانی پای تک‌درخت آن گازوئیل ریختند. ویدیویی از این اتفاق تلخ در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که به واکنش تند فعالان محیط زیست منجر شد. به گفته پورمردان فرد یا افرادی ناشناس چهار لیتر گازوئیل پای نخل ریخته‌اند. نکته عجیب در فیلم پخش شده، باقی ماندن ظرف گازوئیل در کنار نخل است. گالن گازوئیل به طور کامل خالی نشده است. این سؤال پیش می‌آید که فرد یا افراد خاطی چرا وسایل را باخود نبرده‌اند و ظرف نصفه و نیمه گازوئیل را جا گذاشته‌اند؟

پورمردان می‌گوید: «این نخل نماد زیستی ساحل کویری دَرَک شده بود. با توجه به اینکه در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست نیست حفاظت آن در محدوده فعالیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.» ساحل دَرَک زیستگاه لاک‌پشت‌های دریایی است. تورهای ماهیگیری یکی از علل مرگ لاک‌پشت‌های ساحل دَرَک هستند که پای محیط زیست سیستان و بلوچستان را خارج از مناطق حفاظت شده استان به زرآباد باز می‌کند. کارشناسان محیط زیست به صیادان زرآبادی آموزش می‌دهند تا زمانی که لاک پشت‌ها در تور آنها گیر می‌کنند تلف نشوند.

پورمردان در مکاتبه‌های رسمی با فرماندار و بخشدار چابهار خواستار حفاظت از تک‌درخت دَرَک می‌شود و می‌گوید: «از همیاران محیط زیست خواستیم خاک پای درخت را جابه‌جا کنند تا از مرگ درخت جلوگیری شود.» او درباره شکایت از عامل یا عوامل این اتفاق می‌گوید: «چون در مناطق حفاظت شده محیط زیست نیست، تعریفی برای شکایت از عامل یا عاملان آن نداریم.»

او از برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت دَرَک به‌عنوان اثر ملی طبیعی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در انتهای سال گذشته پیشنهاد دادیم در بازنگری مناطق حفاظت شده در سال‌جاری، ساحل دَرَک به‌عنوان منطقه اثر طبیعی و ملی به مناطق چهارگانه محیط زیست اضافه شود.» به گفته او تبدیل دَرَک به منطقه اثر طبیعی و ملی دست محیط زیست را برای حفاظت از داشته این ساحل باز می‌کند.

نظر شما