شناسهٔ خبر: 51293696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور شخصیت های برجسته برگزار شد؛

رونمایی از سامانه «روضه خونگی» / آغاز فعالیتها در دهه دوم فاطمیه

روضه خانگی به دنبال جایگزینی مجالس بزرگ نیست بلکه بنا است افرادی که علاقه‌مند برپایی این مجالس هستند را این سامانه کمک کند تا از این فضا بهره ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از سامانه روضه خانگی (گردهمایی مبلغان روضه‌های خانگی ویژه ایام فاطمیه) با حضور حجج‌اسلام علیرضا پناهیان، سید حسین حسینی قمی، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی، علی انسانی و مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت (ع) امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد.

روضه خانگی فرصتی برای حضور در زندگی مردم است

علی‌اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه همگی از دوران کودکی با ضرورت و برکت روضه‌های خانگی آشنا هستیم، اظهارداشت: روضه خانگی هرجا برگزار شود، نور و مشکل گشاست و برای شرکت‌کنندگان و بانیان بهره‌های بسیاری دارد و این عنایت در حیات خانوادگی و اجتماعی آن‌ها جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه به واسطه این روضه می‌توانیم وارد زندگی مردم شویم و به حل مسائل و چالش‌های آنان کمک کنیم، گفت: روضه خانگی فرصتی برای حضور در زندگی مردم است در عین حال که اجتماعات بزرگ و هیأت‌ها کارکردهای خود را دارند.

سهرابی تصریح کرد: تعهد و وظیفه ما صرفاً برگزاری روضه نیست بلکه این فرصتی است که نسبت به مسائل ریز و درشت جامعه و چالش‌های نهاد خانواده تلاش‌های داشته باشیم، روضه خانگی بستری برای کمک و نصرت به خانواده‌های اهل بیتی است و با این قدردانی و حفظ شبکه این روضه‌ها محقق می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان سخنان خود با بیان اینکه اثرگذاری و فعالیت در این میدان نیازمندان آمادگی‌هایی است، تصریح کرد: این جلسات و گفت‌وگوها این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا در مسائل مختلف خانواده‌های ایرانی کمک کار باشیم.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی» / آغاز فعالیتها در دهه دوم فاطمیه

روضه‌خوان‌های قدیم سال‌ها به منزل افراد می‌رفتند در حالی که به دیوار خانه نگاه نمی‌کردند

مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت (ع) نیز در این مراسم اظهارداشت: مرحوم ماشاالله جلیلوند از مداحان گذشته بود که تا سن ۸۰ سالگی به خودش اجازه نداد روی منبر بنشیند. در اواخر عمرش بیمار و بستری بود که مرحوم اسماعیلی شیرازی از منبری‌های به نام گذشته به عیادت او رفت. از او پرسید اوضاعت چطور است؟ او پاسخ داد همین را بگویم که امام حسین (ع) نوکرهایش را خودش انتخاب می‌کند. بنابراین مایی که توفیق خدمت در این عرصه را داریم باید قدر بدانیم.

وی افزود: درگذشته منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها در خانه‌های خود فرضاً یک دهه روضه خانگی داشتند اما این متأسفانه کم شده است. خود ما باید انجام دهیم تا دیگران را هم بتوانیم تشویق کنیم. اوایل انقلاب موجی ایجاد شده بود تا روضه‌ها را به خیابان‌ها بیاورند و حالت راهپیمایی بگیرد. امام خمینی (ره) فرمودند عزاداری به همان شیوه سنتی باشد.

آصفی گفت: علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان می‌فرماید برای رسیدن به مدارج بالای عرفان دو راه وجود دارد اول حرم امام حسین (ع) و دیگری مجلس عزاداری ایشان پس باید قدر بدانیم زیرا مرکز تردد ملائک است.

این پیرغلام اهل بیت (ع) در پایان سخنان خود تصریح کرد: مردم ما را محرم خود می‌دانند که به خانه‌هایشان راه می‌دهند. روضه‌خوان‌های قدیم سال‌ها به منزل افراد برای روضه می‌رفتند و حتی به وسایل و دیوار خانه نگاه نمی‌کردند که بدانند صاحب خانه چی دارد. باید رعایت کنیم و همین حساسیت‌ها را داشته باشیم.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی» / آغاز فعالیتها در دهه دوم فاطمیه

سامانه روضه‌های خانگی جنبه تبلیغ و ترویج و هم بعد تسهیل‌گری دارد

سید محمدحسین میرهادی مسئول طرح سدره نیز در این مراسم اظهارداشت: در سال ۹۷ مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان مأموریتی بر دوش مداحان و هیأت‌ها گذاشتند تا در حوزه خانه و خانواده هم تلاش کنند. از همان سال کار تحقیق و بررسی در خصوص هیأت و خانواده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با اخذ نظر از بزرگان، مبلغان و پیرغلامان صورت گرفت که تاکید همه بر روضه‌های خانگی بود. در این راستا طرح سدره را از سال ۹۸ آغاز کردیم که هدف ما نیز کمک به برپایی روضه‌های خانگی بود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در فاز نخست صرفاً در تهران برنامه‌ریزی شد، گفت: از فاطمیه ۹۸ مردم با این طرح مرتبط شدند که بسیار هم استقبال کردند به طوری که در کل شهر تهران اجرایی شد. الحمدلله در این یک سال و ۹ ماه هزاران مجلس روضه خانگی به واسطه این طرح اجرا شده است.

میرهادی گفت: برای اجرای این طرح با حوزه علمیه، خانه مداحان، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان ارتباطاتی برقرار شد و در طول مسیر از تجربیات بزرگان و پیرغلامان استفاده کردیم. کرونا موجب توجه مجدد مردم به روضه‌های خانگی و این سنت حسنه شد البته نیازمند نظارت هستیم تا مشکلی ایجاد نشود.

مسئول طرح سدره با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تسهیل برگزاری این مجالس است و ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم، گفت: روضه خانگی به دنبال جایگزینی مجالس بزرگ نیست بلکه بنا داریم افرادی که علاقه‌مندان برپایی این مجالس هستند را کمک کنیم تا از این فضا بهره ببرند. برای همین ۸ ماهی است که بر روی سامانه «روضه خانگی» متمرکز شدیم تا هم در قالب سایت و اپلیکیشن در دسترس قرار گیرد. این سامانه هم بعد تبلیغ و ترویج و هم بعد تسهیل‌گری دارد.

وی گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه هم برای برپایی روضه کمک دریافت کنند و هم افراد فعال می‌توانند در این سامانه ظرفیت خود را ثبت کنند تا دیگران به آنان مراجعه کنند تا کار در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم گسترش یابد.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی» / آغاز فعالیتها در دهه دوم فاطمیه

علی انسانی: دوست دارم مرا ذاکر بدانند

علی انسانی شاعر آئینی، گفت: سونامی ای که به نام ویروس کرونا به راه افتاد که بسیار بسیار خطرناک و ویرانگر بود به حول و قوه الهی در حال سامان گرفتن است. خودم از سال ۴۰ روضه خوان خانه‌هایی بودم که در قدیم مجلس روضه به پا می‌داشتند و معجزاتی را همواره نسبت به آن دیدم.

وی ادامه داد: در کوچه مرغی‌ها مجلسی می‌رفتم که پاکت نمی‌داد یا مجلسی بود که شوهر صاحبخانه بنا بود و شش ماه که می‌رفتم به دلیل فقر نتوانسته بودند چیزی پرداخت کنند با این حال اعتقاد در روضه‌های خانگی نهادینه بود.

انسانی به ظهور حسینیه‌ها اشاره و گفت: درست است حسینیه‌ها آمد و پرچم روضه‌ها از خانه‌ها به قدری کمرنگ شد اما باید آن را جدی بگیریم.امیدواریم انحراف موذیانه ای که شکل گرفته به همت بزرگان و مسئولین خود کباب را هم ببینیم در حالی که بوی کباب را هم استشمام می‌کنیم که این مملکت تصدق عنایات اهل بیت از این همه بحران خارج شده است.

وی ادامه داد: با همه نواقص و مشکلات ملت امام حسینی مثل کوه ایستاده و این درس را از امام حسین (ع) دارد. امیدواریم خدای تبارک و تعالی بر توفیقات خدمتگزاران مردم بیافزاید.

انسانی با تاکید براینکه صحبتهای زیادی در خصوص معنای ستایشگری در انجمن‌ها داشته است گفت: ستایشگر معنای وسیع دارد و همه را دربرمیگرد اما من خودم را ذاکر میدانم. هرکس مسیولیت خودش را به خوبی انجام دهد و باعث محکم شدن ریشه در دل مردم شود.

پس از آن از سامانه روضه‌های خانگی با حضور شخصیت‌ها رونمایی شد و پوستر و سایت آن نیز در ایام فاطمیه دوم در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی» / آغاز فعالیتها در دهه دوم فاطمیه

نظر شما