شناسهٔ خبر: 51293665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت‌الاسلام حسینی قمی:

خطبه حضرت زهرا (س)،موضوع خوبی برای نقل در روضه های خانگی است

حجت‌الاسلام حسینی قمی افزود: این روزها الحمدلله فاطمیه دوم رونق خوبی دارد اما فاطمیه اول کمرنگ شده است. یکی از سوژه‌های تبلیغی خوب برای این ایام بحث خطبه حضرت زهرا (س) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی از سخنرانان مذهبی در مراسم رونمایی از سامانه روضه‌های خانگی که امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در سالن سوره حوزه هنری برپا شد با اشاره به سوژه‌های تبلیغی در ایام فاطمیه امسال گفت: شخصی نزد امام جواد (ع) آمد و پرسید من شنیدم امکان این نیست که ما به نیابت از شما حج انجام دهیم حضرت فرمودند خیر انجام دهید. آن فرد ۳ سال بعد دوباره خدمت حضرت رسید و گفت: من برنامه‌ای چیدم و هربار به حج می‌روم به نیابت از رسول‌الله و دیگر ائمه (ع) یک به یک حج انجام می‌دهم. گاهی هم برای مادرتان حضرت زهرا (س) انجام می‌دهم. امام در این زمان می‌فرماید: بیش از همه به نیت مادر ما طواف کن از همه بهتر است.

حسینی قمی با اشاره به اینکه مقام رسول‌الله از مقام حضرت زهرا (س) بالاتر است اما چرا امام می‌فرماید طواف به نیت ایشان از همه بهتر است؟ گفت: یکی از دلایل این است که دشمنان اصرار بر حذف نام حضرت زهرا (س) داشتند. نیت انجام حج برای حضرت زهرا (س) یک تصور ذهنی است حال تصور کنید که برپایی یک مجلس برای ایشان و بیان فضائل‌شان دارای چه جایگاه و پاداشی است. پس هرکار فرهنگی و دینی برای ایشان صورت گیرد، افضل از دیگر ائمه (ع) است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه یکی از مصادیق کامل روضه خانگی خانگی، مجلس عزاداری در ایام فاطمیه است، افزود: این روزها الحمدلله فاطمیه دوم رونق خوبی دارد اما فاطمیه اول کمرنگ شده است. یکی از سوژه‌های تبلیغی خوب برای این ایام بحث خطبه حضرت زهرا (س) است که به خطبه فدکیه معروف شده است اما نام کاملی هم برای این خطبه نیست.

وی گفت: در ایام فاطمیه برروی منبرها کمتر از این خطبه گفته می‌شود. اهل بیت (ع) و بزرگان ابی طالب این خطبه را به فرزندان خود آموزش می‌دادند تا نسل به نسل منتقل و حفظ شود. سند این خطبه در مصادر اصلی و مهم اهل سنت و شیعه آمده است. مهمترین محور این خطبه، دفاع حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین (ع) است.

حسینی قمی گفت: در این خطبه حضرت زهرا (س) توصیف زیبایی از امیرالمومنین (ع) می‌کند بنابراین ما وظیفه داریم حداقل این بخش از خطبه را در منبرها مطرح کنیم و با روضه خانگی به خانه‌ها ببریم. ما به برکت اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) امکان ورود به خانه مردم را داریم و این در نظام تبلیغی هیچ دینی وجود ندارد.

این سخنران مذهبی افزود: قدیمی‌ترین سند این خطبه در یک کتاب اهل سنت مربوط به سال ۲۸۰ قمری است که در کتاب بلاغات النساء آمده است که در بین مردم عامه معتبر است. منبری‌ها برای آشنایی با این خطبه دو کتاب شرح خطبه حضرت زهرا (س) نوشته عزالدین حسینی و شرح خطبه فدکیه آیت آلله مصباح یزدی را مطالعه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سوژه‌های تبلیغی در این ایام داستان شخصی به نام محمود بن لبید است، گفت: او نقل می‌کند روزی از کنار قبور شهدای احد می‌گذرد که حضرت زهرا (س) را می‌بیند که در حال شیون هستند. بعد از آرام شدن ایشان، او سه سوال از حضرت می‌کند. اول شما به عنوان دختر پیامبر (ص) حرفی از ایشان راجه به علی (ع) شنیدید؟ حضرت پاسخ می‌دهد این چه سوالی است مگر غدیر را فراموش کرده‌ای؟ او در سوال دوم می‌پرسد به جز غدیر مدنظر من است آیا شنیدید؟ حضرت می‌فرماید شهادت می‌دهم که پدرم می‌فرمود اگر دنبال علی (ع) و اولاد او باشید آنها هادی و مهدی خواهند بود و اگر تبعیت نکنید اختلافات باقی خواهند ماند.

حسینی قمی افزود: او در سوال سوم می‌پرسد پس چرا امیرالمومنین (ع) سکوت کرد؟ حضرت پاسخ می‌دهد پیامبر (ص) می‌فرمود: امام مثل کعبه است مردم باید به دنبال امام بروند نه او دنبال آن‌ها باشد و بعد حضرت تحلیلی از وضعیت روز ارائه می‌دهند که بسیار مهم است. این داستان می‌تواند روی منبر مطرح شود.

این سخنران مذهبی در پایان سخنان خود گفت: جدای از این مباحث برروی منبرها نباید از مسائل خانه و خانواده غافل شویم. یکی از مراجع تقلید محرم امسال با من تماس گرفت و تاکید داشتند که حتماً به موضوع خانواده و حتی فرزندآوری بپردازید.

نظر شما