شناسهٔ خبر: 51293340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اجرای طرح بازدید رایگان دودکش منازل در مراغه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مراغه گفت: طرح بازدید رایگان دودکش منازل مسکونی و استفاده ایمن از وسایل گازسوز این شهر در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، سیدرضا طریقی‌نیا اظهار کرد: این طرح با هدف مقابله با خطرهای گاز مونواکسید کربن اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات لازم و مشاوره و بازدید کارشناسان ما با شماره تلفن‌های ۱۲۵ یا ۳۷۲۷۴۴۴۴ تماس حاصل کنند.

وی افزود: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و شهروندان باید از اتصال دو یا چند وسیله گازسوز به یک دودکش مشترک خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مراغه خاطرنشان کرد: انتهای کلیه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی همسایه فاصله داشته باشد و دارای کلاهک مخصوص به شکل «H» باشد.

طریقی‌نیا ادامه داد: انتهای خروجی دودکش نباید در کنار کولر یا زیر پنجره و بازشو دیگر باشد زیرا گازهای سمی وارد فضای خانه می‌شود.

وی با بیان اینکه قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر خروجی دستگاه گازسوز باشد، اضافه کرد: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذی نشتی باشد و استفاده از لوله‌های قابل انعطاف (آکاردئونی) به عنوان دودکش ممنوع است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مراغه گفت: استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب و منازل مسکونی خطرناک بوده و غیرمجاز است؛ همچنین قبل از نصب بخاری و آبگرم کن، شهروندان باید از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند.

طریقی‌نیا با تاکید بر اینکه محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز باید به طور مرتب بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود، تاکید کرد: استفاده از پلوپز به عنوان وسیله گرمایش ممنوع است.

وی افزود: قرار گرفتن اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری ممکن است سبب آتش‌سوزی گردد و بر همین اساس باشد از خشک کردن لباس و وسایل بر روی بخاری جدا خودداری شود و شهروندان باید از قراردادن وسایل گازسوز در معرض کوران هوا و جریان باد و همچنین از نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام خودداری کنند.

طریقی‌نیا نصب وسایل گازسوز با شیلنگ استاندارد و مخصوص گاز را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: حداکثر طول شیلنگ گاز باید یک‌ونیم متر باشد، شیلنگ گاز نباید به هیچ وجه در معرض حرارت اجاق گاز و سایر دستگاه‌های گازسوز قرار گیرد و برای محکم کردن شیلنگ در انتهای لوله باید از بست فلزی مخصوص استفاده شود؛ همچنین پیچاندن سیم به جای بست باعث بریده شدن و جدا شدن شیلنگ گاز و انتشار گاز می‌شود و باید از این کار خودداری شود.

وی ادامه داد: برای پیدا کردن محل نشت گاز هرگز از شعله کبریت استفاده نشود و تنها با استفاده از محلول صابون یا مایع ظرف‌شویی نسبت به نشت یابی اقدام گردد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مراغه با تاکید بر اینکه شیرهای گاز که به دستگاه گازسوزی وصل نیست و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باید با درپوش مسدود شده و از اتصال دو یا چند دستگاه گازسوز به یک شیر مصرف خودداری شود، تصریح کرد: در صورت ترک منزل برای مدت طولانی، حتماً باید شیر اصلی گاز بسته شود و از آنجایی که باید هوای کافی برای سوختن گاز به وسیله گازسوز برسد، وجود درزها و روزنه‌ها زیر درب و پنجره‌ها برای این منظور مفید خواهد بود.

طریقی‌نیا اضافه کرد: در صورتی که وسیله گازسوز با شعله آبی و پایدار نسوزد و شعله آن زرد و قرمز یا دارای پرش باشد، باید آن را جدی گرفت زیرا ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوا به وسیله گازسوز باشد.

وی ادامه داد: نصب شومینه در اتاق خواب مجاز نیست و همچنین باید از نصب شومینه بدون سیستم محافظ شعله یا ترموکوپل نیز خودداری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مراغه گفت: هرگونه تغییر در سیستم لوله‌کشی گاز ساختمان باید به اطلاع شرکت گاز و تأیید نظام مهندسی برسد و شهروندان باید از دستکاری کنتور و رگلاتور اکیداً خودداری کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما