شناسهٔ خبر: 51293305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قالیباف بر تسریع در نهایی شدن سند همکاری‌های جامع تهران - آنکارا تاکید کرد

رؤسای مجالس ایران و ترکیه با تأکید بر جایگاه دو کشور در منطقه و تحولات بین‌المللی بر ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و نهایی شدن سند همکاری‌های جامع تهران-آنکارا تأکید کردند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام خانه ملت، محمدباقر قالیباف که روز گذشته به منظور شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع فلسطین و بحث مربوط به مهاجرت افغانستان در کشور‌های اسلامی وارد استانبول شد، ظهر امروز (پنجشنبه، ۱۸ آذرماه) با مصطفی شنتوپ «رئیس مجلس ترکیه» دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف در این دیدار، گفت: در این اجلاس و اجلاس‌های مشابه منطقه‌ای و بین المللی می‌توانیم برای حل مشکلات کشور‌های اسلامی تلاش کنیم که البته این مسئله نیازمند بررسی‌های همه جانبه و همکاری‌های لازم پیش از اجلاس‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه معتقدیم ایران و ترکیه می‌توانند با همکاری‌های نزدیک، اثرگذاری‌های خوبی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی داشته باشند، اظهار داشت: نتیجه این همکاری‌ها را در اجلاس شهرداران کلان‌شهر‌ها در زمانی که شهردار تهران بودم دیدم و اکنون نیز آمادگی داریم همکاری‌های مشترک تعریف کنیم.

وی اولویت دولت و مجلس ایران را توسعه همکاری با کشور‌های همسایه و کشور‌های اسلامی دانست و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک توافق راهبردی دو کشور نهایی شده و نقشه راه توسعه روابط ایران و ترکیه تعیین شود چرا که بدون شک دو کشور می‌توانند با همکاری‌های نزدیک دو جانبه، نقش موثری در تحولات منطقه‌ای و بین المللی داشته باشند.

منافع مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد
قالیباف تصریح کرد: منافع مشترک بسیاری میان دو کشور وجود دارد و با توجه به همین منافع و نقش موثر دو کشور، قدرت‌های خارجی، موافق با این همکاری‌ها و ارتقای روابط دو کشور نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسأله‌ای در منطقه نیست که دو کشور در آن مؤثر نباشند، یادآور شد: ریشه دشمنی آمریکا با ایران و فشار‌های اخیر بر ترکیه در فهم قدرت و جایگاه دو کشور و اثرگذاری ایران و ترکیه در منطقه است.

نقش گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در حل و فصل مسائل سوریه و عراق
رئیس مجلس شورای اسلامی نقش گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکیه را در حل و فصل مسائل سوریه و عراق بسیار مهم دانست و بر فعال‌تر شدن آن‌ها تأکید کرد.

رئیس مجلس ترکیه: مصمم به تقویت روابط پارلمانی با ایران هستیم
مصطفی شنتوپ نیز در این دیدار با بیان اینکه متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا، نقش اتحادیه بین المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی تضعیف شده، گفت: لازم است با اقدامات هماهنگ و همکاری نزدیک درباره مسائل و مشکلات کشور‌های اسلامی بار دیگر جایگاه این اتحادیه را تقویت کنیم.

رئیس مجلس ترکیه با تأکید بر تشکیل کمیته حقوق مسلمانانی که در برخی کشور‌ها حضور دارند، اما در اقلیت هستند، تصریح کرد: موضوع فلسطین همواره در دستور کار ما قرار داشته و در مجامع منطقه‌ای و بین المللی آن را مطرح کرده ایم.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای روابط دوجانبه و نشست‌های راهبردی دو کشور قرار است اردوغان به زودی به تهران سفر کند، اظهار داشت: ما نیز مصمم هستیم تا روابط دو کشور را در چارچوب ارتباطات پارلمانی توسعه دهیم که به این منظور باید گروه‌های دوستی پارلمانی دوکشور فعال‌تر شوند.

شنتوپ تأکید کرد: با توجه به جایگاه ایران و ترکیه در منطقه و مسائل مشترکی که با آن مواجه هستیم، افزایش امنیت در مرز‌ها و هم افزایی توان برای مقابله با گروه‌های تروریستی باید مورد توجه دو کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به گذشته، بیان داشت: ما مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستیم و امیدواریم مذاکرات وین با موفقیت به نتیجه برسد.

رئیس مجلس ترکیه در پایان با بیان این مطلب که ما نگرانی‌های ایران درباره تحولات منطقه را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط افغانستان، نگران موج جدید مهاجرت از افغانستان هستیم از این رو باید با همکاری نزدیک دوجانبه به حل و فصل مشکلات این کشور کمک کنیم همچنین ما حامی آرامش و ثبات در مرز‌های کشور‌های همسایه هستیم.

به گزارش خانه ملت، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با موضوعات محوری «فلسطین، مهاجرت و افغانستان»، در روز‌های ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) در شهر استانبول و به میزبانی مجلس ترکیه برگزار می‌شود.
 
دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی فعال در این کشور،یکی از برنامه‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به ترکیه بود.
 
 
تسریع در نهایی‌سازی سند همکاری‌های جامع تهران - آنکارا
 

برچسب‌ها:

نظر شما