شناسهٔ خبر: 51273782 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس فدراسیون هندبال:

گفتند موفقیت با حجاب نمی‌شود، ولی شد

به حواشی ورود نمی‌کنم، تصمیم درمورد انتخاب بازیکن یک تصمیم فنی است که برعهده کادرفنی است و فکر می‌کنم خود کادرفنی هم پاسخ این سوال را دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، هندبالی که سال‌ها خاموش و بی‌سروصدا به‌نظر می‌رسید این روزها انگار می‌خواهد به‌جای تمام سال‌هایی که پشت‌سر گذاشت نامش را فریاد بزند. انگار می‌خواهد قلبش را که ضربان گرفته، کف دستش بگذارد و به تمام ایران که نه به تمام دنیا نشان دهد که نوبت شکستن سکوتش است. در این مسیر تراژدی اشک هم درمی‌آورد. گرچه تیم‌ملی هندبال دختران ایران در رقابت‌های جهانی نتایج درخشانی نداشت ولی این اولین حضور تاریخی و نمایش بازیکنانش در دنیا تماشایی بود. رئیس فدراسیون ایران هم برای روحیه به تیم‌ملی راهی اسپانیا شده تا از نزدیک کنار هندبالیست‌هایی باشد که توانایی‌شان را فریاد می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

رکورد زنان هندبال ایران در تاریخ ثبت شد/حضور در نیمه نهایی آسیا و مسابقات جهانی

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا پاکدل را در ادامه خواهید خواند:

درخشش امسال دختران هندبالیست ایران نتیجه چه تلاشی است؟ منتظر این دیده‌شدن هندبالی‌ها بودید؟

شاید اگر تیم‌ملی هندبال کشورمان به قهرمانی آسیا در اردن اعزام نمی‌شد و آن نتیجه اتفاق نمی‌افتاد این جهانی‌شدن و این همه اتفاقات مثبت بعدش هم به وجود نمی‌آمد، شاید نقطه‌عطف کار اعزام این تیم به مسابقات جهانی همان رقابت‌های آسیایی اردن بود. علی‌رغم اینکه خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند این تیم درواقع نتیجه نخواهد گرفت و اعزام‌شدنش خیلی منطقی نیست اما این کار را انجام دادیم به‌دلیل اینکه آینده روشنی را برای هندبال بانوان کشورمان متصور بودیم و خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق خوب رقم خورد و این دیده‌شدن هندبال بانوان در اثر همان تصمیمی بود که گرفته شد.

برنامه‌تان برای تیمی که حالا تجربه حضور در رقابت‌های جهانی برای اولین‌بار را در تاریخ هندبال دارد، چیست؟

برای تیمی که اولین‌بار است در مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کند انتظاری فراتر از این هم نیست، تاکنون ۲۵دوره مسابقات جهانی برگزار شده و این اولین دوره حضور بانوان ماست. ولی اینجا یک افق، یک دنیا و یک دریچه دیگری است از جهان هندبال که روی هندبال ما باز شده است و به‌طور حتم تفاوت سطح فنی وجود دارد، حتما تیم‌ها و کشورهایی که اینجا هستند مانند کشور رومانی که در هر ۲۵دوره مسابقات حاضر بوده، مانند نروژ که ۲۴دوره حاضر بوده و بقیه کشورها که باتجربه‌اند و به هر شکل اینکه امروز اگر در این جایگاه هستند حاصل سال‌ها تلاش، برنامه‌ریزی و کارهای پایه‌ای است که ما الان در بحث فنی نمی‌توانیم در این شرایط و بین کشورهایی که همه صاحب‌سبک و برنامه‌محور هستند و از قبل حضور موفق با کارنامه‌ای درخشان داشتند خودمان را قیاس کنیم ولی مهم قدم بزرگی است که برای این اتفاق بزرگ برداشته‌ایم.

فاطمه خلیلی میان تشویق نروژی‌ها و تماشاچیان بهترین بازیکن بازی با نروژ شد، اول درباره احساس‌تان به‌عنوان رئیس فدراسیون بعد از این انتخاب و بعد نظرتان را درباره عملکرد او و شرایط و روحیه الان بچه‌ها بگویید.

این یک افتخار برای همه جامعه ورزش، نظام، من و جامعه هندبال بود. راستش خودم آن لحظه کنترل احساساتم برایم سخت بود و اشک شوق از چشمانم جاری شد و واقعا یک حس بسیار خوب را با این افتخار تجربه کردم؛ به‌عنوان یک ایرانی به خودمان بالیدیم که این اتفاق افتاد و بالاخره یک اتفاق بسیار خوب و مثبت برای کشور و نظام ما بود. شاید دغدغه‌ای که همیشه مقام معظم رهبری هم داشتند این بود که زن محجبه و مسلمان ورزشکار ما می‌تواند در میدان‌های جهانی با حضورش و با افتخارآفرینی‌اش تبلیغ جهانی در بحث ارزش‌ها و صفات برجسته یک ملت را داشته باشد و ما این را به‌صورت عملی و در دیدار با نروژ در زمین هندبال دیدیم که مورد توجه کل جهانیان هم قرار گرفت و انعکاس جهانی داشت. خیلی‌ها شاید حجاب را مانع در ورزش بدانند اما نشان دادیم که می‌شود. خلیلی ثابت کرد که نه‌تنها یک مانع نیست بلکه یک ارزش و یک سلاح پنهان است که خدا را شکر این اتفاق بزرگ برای کشور ما افتاد.

همیشه از ورزشکاران می‌پرسیم برای روزبه‌روز بهتر شدن به چه چیزهایی نیاز دارند، این‌بار شما به‌عنوان شخص اول هندبال بگویید تیم‌های ملی و ملی‌پوشان هندبال به چه چیزهایی برای بهتر شدن نیاز دارند و برای برطرف شدن نیازهای‌شان چه گام‌هایی برداشته شده است؟

برای بهتر و درواقع پررنگ شدن و ارتقای هندبال ما نیاز به پشتوانه‌سازی داریم، چندسالی این خلأ در بحث پشتوانه‌سازی وجود داشت ولی الان تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان ما در بخش دختران هم تشکیل شده و از سال گذشته درحال تلاش برای این پشتوانه‌سازی هستیم و برنامه ۵ساله و چشم‌انداز تیم ما در فدراسیون است. افق ترسیم‌شده براساس آن شاخصه‌های علمی که تبیین شده، حالا مسائل مربوط به فیزیولوژی ورزشی به‌خصوص بحث فیزیک و قد و موارد مرتبط است که ان‌شاءالله باعث شود هندبال‌مان به جایگاه مناسبی برسد و یکی از مشکلات هم زیرساخت‌ها به‌خصوص در استان‌هاست که دراین‌باره هر استانی که می‌روم مشکل سالن را با تعامل مدیران‌کل حل می‌کنیم و در بعضی استان‌ها موفق شدیم و هنوز در بعضی از استان‌ها به نتیجه نرسیدیم. یکی از مشکلات بزرگ در کشورمان نداشتن زیرساخت استاندارد در اکثر استان‌های کشور در رشته هندبال است که امیدوارم این موضوع مرتفع شود.

تیم آقایان هم در شرف مسابقات هستند، برنامه‌ریزی برای اردوها و مسابقات تدارکاتی آقایان چطور پیش می‌رود؟

بله در بخش آقایان هم گروه‌بندی انجام شد و تیم‌ملی ایران با تیم‌های استرالیا، هند و عربستان میزبان هم‌گروه شده است. درحال حاضر تیم‌ملی ما دو اردوی تدارکاتی رومانی و اسپانیا را در پیش دارد و ما همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم که تیم‌ملی کشورمان با آمادگی کامل به عربستان اعزام شود تا ان‌شاءالله تیم‌ملی آقایان‌مان هم بتوانند جهانی شوند که البته کار، کار بسیار سخت، دشوار و مشکلی با توجه به حضور تمام قدرت‌های آسیاست ولی ما همه تلاش‌مان را خواهیم کرد.

قبل از اعزام تیم یک‌سری حاشیه‌ها برای دعوت بازیکنان به تیم‌ملی چه در بخش خانم‌ها و چه آقایان بود و حتی در یکی از مصاحبه‌ها، کارشناس هندبال در بخش خانم‌ها گفته بود «خوش‌سفرها همراه تیم به مسابقات می‌روند»، نظر شما درباره این صحبت‌ها چیست؟

به حواشی ورود نمی‌کنم، تصمیم درمورد انتخاب بازیکن یک تصمیم فنی است که برعهده کادرفنی است و فکر می‌کنم خود کادرفنی هم پاسخ این سوال را دادند. واقعا بعضی از موارد مطرح‌شده مواردی نیست که قابلیت و ارزش پاسخ دادن داشته باشد، چون در حوزه فنی کادرفنی تصمیم‌گیرنده است و من اصلا ورود نمی‌کنم .

بعد از مسابقات، تیم تا مسابقه بعدی رها می‌شود یا قدم‌های فدراسیون هندبال ادامه خواهد داشت؟

تلاش کردیم تیم‌های‌مان به‌خصوص در رده‌های پایه رها نشوند و ان‌شاءالله همین مسیر تمرینات و تدارک تیم تداوم خواهد داشت.

حرف پایانی شما؟

از جامعه هندبال و مردم تشکر می‌کنم، از انرژی مثبتی که شب پیش و بعد از انتخاب خانم خلیلی منتقل شد، از جوی که به وجود آمد و از مردم عزیز کشورم صمیمانه تشکر می‌کنم. ما هرچه داریم از این مردم و دعای خیرشان داریم و هر کاری هم انجام می‌دهیم هدف‌مان خوشحالی مردم است تا بتوانیم برای حتی چند دقیقه خوشحالی را به خانه‌های مردم ایران بیاوریم و درحقیقت به خودمان به‌خاطر ایجاد این شادی می‌بالیم.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

نظر شما