شناسهٔ خبر: 51272644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تلاش ایران و عراق برای افزایش مبادلات تجاری

برقراری و توسعه روابط تجاری با همسایگان اگرچه سیاستی است که از دولت‌های گذشته مورد تاکید مسوولان قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم برای عملی کردن این خواسته به صورت جدی‌تر وارد عمل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این راستا افزایش روابط تجاری با کشور عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران بعد از چین مورد توجه قرار گرفته به طوری که چند روز پیش هیأتی تجاری به سرپرستی رییس اتاق بازرگانی کرکوک و رییس اتحادیه صنایع این استان وارد ایران شد تا شرایط مساعد همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله تجارت ماشین‌آلات، کالاهای کشاورزی، مواد غذایی، تجارت عمومی، پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی، کالاهای الکترونیک و برقی، مصالح ساختمانی و همکاری‌های خدماتی و صنعتی را فراهم کند. همچنین بیست و سومین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور هیات تجاری و فناوری از کشور عراق (کرکوک) به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد و در نهایت با استقبال عراق از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کرکوک پایان پذیرفت.

این در حالی است که روز گذشته در نشستی که با عنوان توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و استان کرکوک عراق در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بخش خصوصی برای بازسازی کرکوک که یکی از استان‌های مهم عراق محسوب می‌شود، اعلام آمادگی کرد. کرکوک به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقطه اتصالی که با اقلیم کردستان و منطقه عربی دارد، استان مهمی است و حتی 50 درصد مواد صادراتی از ایران که به عراق می‌رسد، از کرکوک عبور می‌کند. استان کرکوک همچنین از مهم‌ترین استان‌های عراق از حیث برخورداری از منابع عظیم گاز و نفت است و می‌تواند جایگاه ممتازی در روابط دو کشور ایجاد و فرصت‌های خوبی را برای روابط تجاری به وجود آورد.

در این نشست علاوه بر برنامه‌ریزی برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق، پیشنهاداتی در مورد تولید مشترک میان ایران و این کشور مطرح شد. در این خصوص کارشناسان معتقدند علاوه بر مبادلات کالایی ضرورت دارد که دو کشور به صورت مشترک به سمت تولید بروند.

افزایش ۱۷ درصدی حجم تجارت دوجانبه

در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: ما در مورد کل عراق یک قرار تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که چندان دور از ذهن نیست. ما تا امروز به صورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار را هم تجربه کرده‌ایم. با وجود همه شرایط امسال تا اینجا ۱۷ درصد رشد داشتیم. رابطه اقتصادی ایران و عراق بعد از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد.

یحیی آل‌اسحاق در نشست دیروز با هیات اعزامی کرکوک عراق اظهار کرد: همه دولت‌های ایرانی و عراقی عزم جدی داشتند که روابط منطقه‌ای دو کشور را توسعه دهند. این عزم ناشی از شرایط خاص استراتژیک است که شامل همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و..‌. می‌شود‌.

وی افزود: با وجود همه حوادث ریز و درشتی که در منطقه رخ می‌دهد، رابطه برادرانه دو کشور وجود داشته و رو به گسترش است. در دولت جدید به نظر می‌رسد که عزم جدی‌تری برای توسعه روابط وجود دارد. موضع رییس‌جمهور در نشست‌های مختلف قبل و بعد از ریاست‌جمهوری و همچنین نگاه وزارت خارجه بر این است که در اولین فرصت گسترش روابط به صورت عملی صورت گیرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: با توجه به سابقه تاریخی که با اقلیم کردستان داریم جایگاه ویژه‌تری دارد و امیدواریم گسترش روابط عملیاتی شود. استان کرکوک هم قلب کشور عراق است و می‌تواند به ارتباطات در داخل عراق و همچنین به سوریه کمک کند. همچنین جایگاه کرکوک از نظر صنعت، نفت و انرژی، کشاورزی و ترانزیت بسیار خوب است.

وی اضافه کرد: در مورد کل عراق یک قرار تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که چندان دور از ذهن نیست. ما تا امروز به صورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار را هم تجربه کرده‌ایم. امسال با وجود همه شرایط امسال تا اینجا ۱۷ درصد رشد داشتیم. رابطه اقتصادی ایران و عراق بعد از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد.

آل اسحاق گفت: اگر می‌خواهیم این روابط پایدار باشد باید بلندمدت فکر کنیم و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم. امکانات توسعه‌ای ما با اقلیم بسیار زیاد است. عزم بر این است که مشکلات بوروکراسی و ساختاری هم در اولین فرصت حل شود. آینده رابطه اقتصادی ایران و اقلیم کردستان روشن و قابل تامل است. تجارت مهم است اما استمرار آن مهم‌تر است. خوشبختانه امکانات و زمینه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

پیشنهاد تولید مشترک میان ایران و عراق

در این نشست همچنین معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: چالش‌هایی مثل اعلام تعرفه‌های ناهمگون در مرزهای مشترک، صدور بخشنامه آنی و بسته شدن مرز‌ها بدون اطلاع قبلی، عدم صدور روادید بلند‌مدت تجاری، عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی مانع از رشد روابط با عراق شد.

محمدرضا کرباسی در خصوص اهمیت توسعه تجاری با عراق در بخش خصوصی گفت: در سال‌های گذشته، عراق جزو پنج کشوری است که ما بیشترین همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری را با آنها داریم. ایران و عراق دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند که توانمندی‌های تولیدی بالقوه زیادی دارند. با توجه به روابط دیرینه و استراتژیک ایران و عراق معتقدم که علاوه بر مبادلات کالایی ضرورت دارد که دو کشور به صورت مشترک به سمت تولید بروند.

وی با بیان اینکه، هم اکنون حجم معادلات تجاری دو کشور نزدیک به هشت میلیارد دلار است که باید بسیار بیشتر شود، گفت: اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد مثل اعلام تعرفه‌های ناهمگون در مرز‌های مشترک، صدور بخشنامه آنی و بسته شدن مرز‌ها بدون اطلاعات قبلی، عدم صدور روادید بلند‌مدت تجاری برای متخصصین ایرانی، عدم‌پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی موانعی هستند برای دستیابی به سطوح بالای مراودات اقتصادی، رفع این موانع جزو خواسته‌های سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی است.

آمادگی بخش خصوصی برای بازسازی کرکوک عراق

وی افزود: بخش خصوصی ایران آمادگی همکاری با بخش خصوصی استان کرکوک برای بازسازی زیرساخت‌ها، جاده‌سازی، نیروگاه‌های برق، آب‌وفاضلاب و کشاورزی و صنایع غذایی را دارد. با توجه به تجارب خوب بخش خصوصی ایران که در زمینه اکتشاف و استخراج معادن وجود دارد و ظرفیت خوبی که کرکوک در بخش معادن دارد، این حوزه می‌تواند حوزه پیشران همکاری دو کشور باشد.

کرباسی گفت: امکان همکاری جهت شراکت و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و کشاورزی که در استان کرکوک وجود دارد. اتاق مشترک ایران و عراق با تشکیل کمیته‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که در کرکوک است را شناسایی کنند و جهت همکاری به هیات‌های ایرانی پیشنهاد بدهند .

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی اتاق‌های ملی و استانی دو کشور، مرتفع کردن موانع بانکی و ایجاد ساز‌و‌کار برای مبادلات پولی ( از جمله مکانیسم تهاتر)، زمینه‌های عملی همکاری‌های فی‌مابین در بحث گردشگری سلامت باید در دستور کار قرار گیرد.

عبور نیمی از اقلام صادراتی ایران از کرکوک

در این نشست همچنین ریاست اتاق بازرگانی کرکوک گفت: 50 درصد مواد صادراتی از ایران به عراق می‌رسد و از کرکوک عبور می‌کند. از این رو می‌توان اعلام کرد که کرکوک در نقطه بسیار مهمی قرار دارد و حتی ملیت‌ها و ادیان مختلف در کرکوک کنار هم زندگی می‌کنند.

صباح‌الدین محمد صالح الصالحی افزود: ما افتخار می‌کنیم که در کرکوک سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام بدهیم و این موضوع برای ما بسیار مهم است. ما از تمام تجار ایرانی دعوت می‌کنیم که به اقلیم کردستان عراق بیایند. دنبال ارتباط قوی بین استان کرکوک و ایران هستیم و برای رشد و پیشرفت هر دو‌کشور، درهای اتاق بازرگانی کرکوک همیشه به روی ایران باز است.

نظر شما