شناسهٔ خبر: 51268056 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تلاش سازمان فضایی اروپا برای محدود کردن ایلان ماسک

رئیس جدید سازمان فضایی اروپا ضمن ابراز نگرانی از حاکمیت ایلان ماسک بر فضا از مقامات خواست تا با انجام اقداماتی او را متوقف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس، ژوزف آشباخر رئیس جدید سازمان فضایی اروپا (ESA) از رهبران قاره سبز خواسته تا کمک به استارلینک در مسیر سلطه بر اقتصاد فضا را متوقف کنند. او هشدار داده که اگر اقدام مشترکی در این زمینه انجام نگیرد، ایلان ماسک قوانین حاکم بر فضا را تعیین خواهد کرد.

رئیس ESA گفت: آمادگی اروپا برای کمک به توسعه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باعث می‌شود شرکت‌های فضایی اروپایی نتوانند فرصت فعالیت و رشد در حوزه فضا را پیدا کنند.

او افزود: حوزه فضا به لحاظ فرکانس‌ها و مدار‌های در دسترس، بسیار محدود خواهد شد. دولت‌های اروپایی باید به صورت مشترک فرصت‌های برابری در اختیار شرکت‌های اروپایی قرار دهند تا امکان رقابت منصفانه در بازار فراهم شود.

ماهواره اینترنتی

آشباخر می‌گوید استارلینک همین حالا هم آن‌قدر بزرگ شده که کنترل یا رقابت با آن دشوار است. او بیان داشت: تنها یک نفر مالک نیمی از ماهواره‌های فعال در دنیا است. این اتفاق شگفت‌آور و بدین معنا است که او قوانین را تعیین می‌کند. بقیه دنیا از جمله اروپا با سرعت کافی به این فعالیت‌ها پاسخ نداده‌اند و عقب مانده اند.

استارلینک اخیرا از طریق آلمان در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) مجوز استقرار ۴۰ هزار ماهواره را دریافت کرده است. این شرکت قبلا از طریق رگولاتور‌های آمریکا اجازه استفاده از ۳۰ هزار ماهواره در مدار را گرفته بود. ایلان ماسک پیش‌تر مدعی شده بود که اسپیس ایکس آماده است تا ۳۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه استارلینک هزینه کند.

انجمن صنعت ماهواره‌ها پارسال پیش‌بینی کرده بود که شمار فضاپیما‌های تجاری حاضر در مدار تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۱۰۰ هزار عدد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما