شناسهٔ خبر: 51267445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مذاکره با ۳ کشور برای نوسازی مترو پایتخت | مشکلات مترو تهران با بودجه‌های جاری و عادی حل نمی‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با نام بردن از ۳ کشور آسیایی و اروپایی گفت: در حال مذاکره هستیم که در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن برای مترو تهران به نتیجه برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خصوص خرابی‌های اخیر مترو و برنامه این شرکت برای رفع مشکلات ناوگان مترویی پایتخت گفت: در تمام دنیا زمانبندی استفاده از تجهیزات ناوگان حمل و نقل متناسب با کیفیت تجهیزات تعیین می‌شود. در حال حاضر تجهیزات و قطارهای مترو به اورهال و نوسازی نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران افزود: شرایط فعلی ناوگان حمل و نقل مترو تهران در وضعیتی است مشکلات با تعمیرات حل نمی‌شود، بلکه به نوسازی و اورهال اساسی نیاز داریم. برخی قطعات، واگن‌ها و قطارها باید به طور کامل جدید شوند.

شایسته‌اصل با تاکید بر اینکه تا ۶ ماه آینده باید اقدام و برنامه‌ریزی جدی برای نوسازی واگن‌ها انجام شود، عنوان کرد: مترو تهران در شرایطی است که مشکلات آن با بودجه‌های جاری و عادی حل نمی‌شود و نیاز به اعتبارات و فاینانس ویژه‌داریم.

وعده دولت برای پرداخت بدهی‌هایش به سیستم حمل و نقل عمومی

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای نوسازی و توسعه خطوط مترو داریم، بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین هدف گذاری فعلی ما نوسازی بخش‌های مختلف این ناوگان است. در همین خصوص نیز با شهردار تهران مباحثی را دنبال کرده‌ایم و در دیدار با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز وعده‌هایی برای کمک به توسعه حمل و نقل کشور داده شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با توضیح در این خصوص اظهار داشت: در این دیدار رئیس‌جمهور وعده پرداخت بدهی‌های دولت به سیستم حمل و نقل عمومی را از محل ماده ۱۲ و همچنین بحث تأمین منابع از محل فروش نفت را داده‌اند.

مذاکره با مالزی، روسیه و چین برای نوسازی مترو

شایسته‌اصل با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه نیز بیان کرد: در حال حاضر با برخی کشورهای خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم که در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم.

وی تاکید کرد: البته رویکرد اصلی ما بهره‌گیری از تولیدات داخلی و بومی‌سازی است. در این زمینه نیز با استفاده از ظرفیت گروه‌های دانش‌بنیان در نهادهای مختلف از جمله وزارت دفاع، معاونت علمی ریاست جمهوری و غیره در حال همکاری هستیم. بسیاری از گروه‌های دانش بنیان نیز برای تولید و تأمین قطعات مترو اعلام آمادگی کرده‌اند.

اقدام عاجل برای مترو تا پایان سال

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال با شعار مانع‌زدایی باید با تأمین قطعات و اورهال آنها مشکل عاجل مترو را حل و همچنین در برنامه‌های بلندمدت برای تولید فناوری داخلی در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل و استفاده از خریدهای بین‌المللی به نوسازی سیستم مترو اقدام کنیم.

شایسته‌اصل با اشاره به خرید واگن نیز بیان کرد: برای خرید واگن نیز نهادهای مختلفی در سطح مسئولیت‌های خود باید موافقت و اقدام کنند و در صورت همکاری دستگاه‌ها به زودی شاهد ورود واگن‌های جدید به سیستم مترو پایتخت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برخی رسیدگی‌ها باید از دوره قبلی انجام می‌شد که متأسفانه در آن زمان بیشتر روی بهره‌برداری مترو تمرکز شد و اعتبار و تجهیزات جدیدی به ناوگان مترویی تزریق نشد. به همین دلیل در حال حاضر به نوسازی ناوگان از طریق فاینانس و تأمین بودجه نیاز داریم.

بودجه ۱۴۰۱ شهرداری هنوز نهایی نشده

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به حذف برخی ردیف‌های مالی در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری آیا مشکلات مترو حل خواهد شد یا خیر بیان کرد: تصور نمی‌کنم ردیف‌های اعتباری مربوط به ناوگان عمومی کشور و پایتخت حذف شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد، بلکه به نظر می‌رسد ردیف‌های اعتباری مربوط به بودجه‌های جاری و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با درآمدزایی شهرداری مورد تغییر یا حذف قرار گرفته است. البته همچنان بودجه شهرداری نهایی نشده و این بودجه ارائه شده از سوی دولت لایحه پیشنهادی است.

شایسته‌اصل تاکید کرد: مترو حدود ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل پایتخت را تشکیل می‌دهد. به علاوه، دولت‌ها نیز موظف به پرداخت سهم خود در حمل و نقل عمومی هستند. به همین منظور بی‌توجهی به بودجه ناوگان عمومی منطقی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما