شناسهٔ خبر: 51267361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سنای آمریکا از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد

سنای آمریکا قطعنامه ممنوعیت فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سنای آمریکا شب گذشته سه‌شنبه با رد قطعنامه‌ای که مانع فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات نظامی آمریکا از جمله موشک به عربستان سعودی می‌شد، از فروش تسلیحات به این کشور حمایت کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای خبری آمریکایی هیل با انتشار این خبر نوشت: سنای آمریکا شب گذشته (سه‌شنبه) تلاشی که توسط دولت بایدن برای ممانعت از فروش ۶۵۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان سعودی صورت گرفته بود را رد کرد.

بنابراین گزارش سنای آمریکا در حقیقت با رد این ممنوعیت به حمایت از فروش موشک‌های پیشرفته میان برد هوا به هوا و دیگر تسلیحات نظامی به عربستان پرداخت.

هیل در ادامه نوشت: سناتورهای مجلس سنای آمریکا با ۶۷ رأی مخالف در برابر ۳۰ رأی موافق با قطعنامه‌ای که پیش‌تر از سوی برخی سناتورها ارائه‌شده بود مخالفت کرده و آن را رد کردند. رند پل سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و مایک لی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا در دولت بایدن قطعنامه‌ای موسوم به قطعنامه مشترک عدم‌تأیید را به‌منظور ممنوعیت فروش سلاح به عربستان ارائه کرده بودند.

این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که بسیاری از نمایندگان کنگره، عربستان را یکی از شرکای مهم آمریکا در خاورمیانه می‌دانند، اما برخی از اعضای کنگره از ریاض به علت دست داشتن در جنگ یمن، جنگی که بدترین فاجعه بشری جهان به شمار می‌رود، انتقاد می‌کنند.

برنی سندرز پیش از رأی‌گیری به این قطعنامه گفت: صادرات هرچه بیشتر موشک به عربستان چیزی نیست جز دامن زدن هرچه بیشتر به این درگیری و ریختن نفت بر آتشی که هم‌اکنون افروخته است.

هیل در ادامه نوشت: این قطعنامه قصد داشت تا مانع از فروش ۲۸۰ فروند موشک هوا به هوای ساخت ریتون تکنالوژی شود.

رند پل نیز پیش از انجام رأی‌گیری در صحن سنا و در حمایت از قطعنامه ممنوعیت فروش سلاح به عربستان گفت: آمریکا باید به فروش تسلیحات به عربستان تا زمانی که سعودی‌ها به محاصره یمن خاتمه ندهند، پایان دهد؛ بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که قصد دارد تا سیاست حمایت ترامپ در قبال عربستان را تغییر دهد.

به گزارش ایرنا از دفتر نیویورک؛ ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا که فروش سلاح به عربستان را از سوی آمریکا به دلیل کشتار یمنی‌ها غیرقابل‌قبول می‌داند، خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده بود.

نماینده دموکرات ایالت مینه سوتای آمریکا ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ با ارائه طرح خود موسوم به قطعنامه مشترک عدم‌تأیید، دلیل آن را نقش عربستان در جنگ یمن و سابقه حقوق بشر این کشور دانست.

ایلهان عمر دراین‌باره گفت: درحالی‌که عربستان سعودی به کشتار مردم بی‌گناه، گرسنگی دادن به میلیون‌ها نفر در یمن، قتل و شکنجه مخالفان و حمایت از برده‌داری مدرن ادامه می‌دهد، فروش سلاح به این کشور اقدامی انسانی نیست.

این قانون‌گذار آمریکایی افزود، اگر واقعاً به حقوق بشر در سیاست خارجی خود باور داریم، نباید ناقضان حقوق بشر را مسلح کنیم.

انتهای پیام/۴۱۰۶/

نظر شما