شناسهٔ خبر: 51267295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

روایت کارگردان «راز عروسک» از طوطی‌نامه ضیاءالدین نخشبی

ثریا امینیان، کارگردان نمایش «راز عروسک» می‌گوید نمایشنامه این اثر بر اساس قصه‌ای از کتاب «طوطی‌نامه» ضیاءالدین نخشبی به رشته تحریر درآمده است.

صاحب‌خبر -

گروه تئاتر هنرآنلاین: ثریا امینیان کارگردان نمایش «راز عروسک» از آثار پذیرفته‌شده در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره جزئیات این نمایش گفت: نمایشنامه «راز عروسک» نوشته استاد داود فتحعلی‌بیگی است که بر اساس قصه‌ای از کتاب «طوطی‌نامه» به رشته تحریر درآمده است؛ «طوطی‌نامه» به قلم ضیاءالدین نخشبی نویسنده قرن هشتم دارای ۵۲ داستان بوده که منشاء هندی دارد و از ادبیات سانسکریت گرفته شده است.

او افزود: قصه نمایش «راز عروسک» بسیار ساده و در عین حال سهل و ممتنع است. این قصه توسط خراط، خیاط، زرگر و قلندر عروسک‌چوبی ساخته و جان‌بخشی می‌شود و در قالب یک دختر بسیار زیبا، تمثیلی از هوای نفس یا همان نفس اماره آدم‌های نمایش می‌شود؛ آرزوهای معنوی آنها تحت شعاع خواسته‌های مادی و زمینی قرار می‌گیرد و این دو مقوله به شکلی نمایشی و دراماتیک با هم به قیاس در می‌آیند.

امینیان تصریح کرد: نمایش در اصل یک آزمون شخصیت‌شناسی را در چهارچوب موضوع و ساختار قصه‌ای متفاوت به نمایش می‌گذارد.

کارگردان نمایش «راز عروسک» در ادامه درباره گروه و عوامل نمایش توضیح داد و گفت: گروه تئاتر «آرام» شهرکرد، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده و در اجرای نمایشنامه راز عروسک، نوید جعفرزاده در نقش قلندر، رضا حسین‌زاده در نقش پیر، داروغه و میر، مینا حیدری در نقش راوی و رهگذر، زهرا امیرخانی در نقش عروسک، آرمان براتی در نقش زرگر و وزیر، زهره نجفی در نقش خیاط، پدرام محمودی در نقش حاکم و پریا امینی در نقش خراط به ایفای نقش می‌پردازند.

او درباره شیوه اجرای این نمایش اذعان داشت: نخستین دوره‌ای است که در این رویداد هنری شرکت می‌کنم. در روند تولید نیز شیوه میدانی را برای اجرا انتخاب کردم و به این ترتیب به ارتباط نزدیک‌تر با تماشاگر دست پیدا کردم. هدفم در اجرا این بود که از احساسی کردن تماشاگر پرهیز کنم چرا که از تغییر میدان بازی گرفته تا تغییر لباس و چهره بازیگران هر آنچه اتفاق می‌افتد در مقابل چشم تماشاگران است.

امینیان بیان کرد: نمایش نامه «راز عروسک» به صورت روایت است و داستان از زبان راوی نقل می‌شود که در اجرا نیز به این مسئله وفادار مانده‌ام.

این کارگردان درباره نقش و اهمیت جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: جشنواره تنها یک رویداد نمایشی نبوده بلکه یک رویداد تاریخی و فرهنگی است و هنرمندان را به تکاپو می‌اندازد تا ادبیات، فرهنگ و آیین‌های کهن را ورق بزنند و این  سنت‌ها را به روز و در قالبی ارائه دهند که موردپسند مخاطب امروز باشد.

او گفت: حفظ ارزش‌های آیینی و سنتی از وظایف خطیر دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر است و چه فضایی بهتر از صحنه تئاتر برای آشنایی نسل جدید با آیین و هنر و فرهنگ یک کشور می‌تواند باشد حال آنکه یادآوری ارزش‌ها و اندوخته‌های اخلاقی گذشتگان که در حال فراموش شدن است به نسل نو اتفاقی است که در جشنواره آیینی و سنتی رخ می دهد.

امینیان در خاتمه ابراز امیدواری کرد: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به جای دو سالانه، هر سال برگزار شود، شکل رقابتی پیدا کند و بستری فراهم سازد که آیین‌ها به شیوه مدرن ارائه تا از طرف نسل جدید پذیرفته شوند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

نظر شما