شناسهٔ خبر: 51267154 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ماجرای اولین خودروی جهان

ماجرای اولین خودروی جهان که در سال ۱۸۸۸ اختراع شد و یک جهان را به حرکت درآورد. تاریخچه ی همان برندی که با کلاس ترین خودروها را تولید می کند.

صاحب‌خبر -

اولین خودروی جهان را چه کسی اختراع کرد؟ اخبار تاریخچه اولین ها همیشه پرطرفدارند، اما بر سر این موضوع نیز همانند تمامی اولین ها بحث و اختلاف بسیاری وجود دارد، اما تقریبا اکثر افراد بر سر اختراع اولین خودروی رسمی دنیا توسط کمپانی بنز، توافق نظر دارند.

اگر از شما بپرسند که نام چند کمپانی مشهور خودروسازی را نام ببرید، اولین نام هایی که به ذهن تان می رسد چیست؟ بدون شک، مرسدس بنز اگر اولین نباشد، جزء پنج اسم اولی است که به ذهن تان خطور می کند. اما چه چیزی مرسدس بنز را تا این حد و با این وسعت مشهور نموده است؟ ما در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه اولین خودروی جهان را به طور اختصار توضیح دهیم.

 

شرکت خودروسازی مرسدس بنز به عنوان اولین کارخانه تولید اتومبیل جهان محسوب می شود کار خود را از سال 1926 به طور رسمی آغاز نموده است، اما پروسه ی تاسیس این کمپانی داستان مفصل و جالبی دارد که نویسندگان این داستان دایملر، بنز و مایباخ بودند.

دایلمر و بنز

 

دایلمر و بنز که از دانشمندان حوزه موتور بودند، تلاش می کردند تا وسیله ای اختراع کنند که بتواند با استفاده از احتراق یک سوخت، حرکت کند. نکته جالب این است که این دو هم وطن، هیچ آشنایی ای با یکدیگر نداشتند و هر یک به کار خود مشغول بودند.

سر انجام در در سال 1880 میلادی پس از آنکه موتور دور بالا اختراع شد، این افراد تلاش کردند تا امکان نصب آن موتور را در اتومبیل‌های خود مهیا کنند و همین عامل، خطوط حمل و نقل موتوری را استارت زد. این افراد همچنین دارای ارتباطات بسیار خوبی بودند و در همان سال جاری توانستند تا با جلب اعتماد چندین سرمایه گذار از جمله شرکای خود، بودجه ی لازم برای راه اندازی خط تولید اتومبیل های ابداعی شان را تامین کنند.

نخستین خودرو با موتور برون‌سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال 1874 میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برون‌سوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برون‌سوز تبدیل به موتورهای درون‌سوز گردیدند. در موتورهای درون‌سوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد و حاصل این احتراق باعث ایجاد نیرو و در نهایت به حرکت درآوردن خودرو می‌شود.

نخستین نمونه موتور درون‌سوز را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل‌یافته این موتور محسوب می‌شوند.

کمپانی دی ام جی

دایملر پس از راه اندازی خط تولیدش با مهندس و طراح قدرتمندی به نام مایباخ آشنا شد و پس از مدتی شرکت Daimler Motoren Gesellschaft یا همان DMGرا تاسیس نمود. DMG توانسته بود پیشرفت های مناسبی در زمینه ی اختراع اتومبیل داشته باشد. و سرانجام توانست در سال 1886 اختراع مهمی را ثبت کند و نام آن را به عنوان "پیشرانه ساعت پدر بزرگ" به کشور خود و دنیا معرفی کند.

 این اختراع در واقع کالسکه ای بود که بدون اسب حرکت می کرد و نیروی محرکه ی آن توسط یک موتور درون سوز تولید می شد. دایلمر و مایباخ به همکاری بسیار خوبی دست یافته بودند و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی می نمودند. این دو سر انجام در سال 1889 توانستند اولین اتومبیل چهار چرخ که موتوری چهار زمانه داشت را اختراع کنند و آن را به مرحله تولید و فروش انبوه برسانند.

اما جالب است بدانید که پیش از آنکه بازار خرید و فروش خودروها رونق بگیرد، بازار اجاره خودرو پرطرفدار بوده است و از آنجایی که خرید خودرو فقط مخصوص افراد بسیار مرفه جامعه بوده است، لذا درصد بالایی از مردم، اتومبیل هارا اجاره می کردند. در حاضر نیز اجاره خودرو از  کافه رنت  مورد استقبال بالایی قرار گرفته است.

یکی از جذابیت های داستان پدید آمدن کمپانی مرسدس بنز این است که در سال های آغازین، تمامی پدیدآورندگان این کمپانی به صورت مستقل اما موازی در حال نوآوری و پیشرفت بودند. کارل بنز نیز پس از جذب سرمایه از شرکای خود، کارخانه کوچک خود به نام Benz & Cie را در شهر اشتوتگارت آلمان به ثبت برساند.

 بنز در سال 1888 توانست با سرمایه ای که همسرش برتا بنز در کارخانه ی او سرمایه گذاری کرده بود، اتومبیل Patent Motorwagen را به عنوان اولین خودروی رسمی جهان ثبت کند.کمپانی DMG  نیز آنقدر عملکرد خوب و دقیقی داشت که پس از گذشت 5 سال توانست اولین اتومبیل قابل فروش خود را در سال 1901 و با همکاری مایباخ تولید کند.

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظر شما