شناسهٔ خبر: 51266785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

مردی سیاسی که برای ورزش همه کار کرد!

صالحی امیری که از مدیران غیرورزشی است توانست دیدگاه ها نسبت به مدیران سیاسی را تغییر دهد و شاید بتوان او را یکی از موفق ترین مدیران سیاسی ورزش دانست.

صاحب‌خبر -

مردی سیاسی که برای ورزش همه کار کرد!

روزنو :صالحی‌امیری یکی از مدیران سیاسی ورزش ایران است که در پایان دوره چهارساله خود در سمت ریاست کمیته ملی المپیک عملکرد نسبتا مطلوبی داشته هرچند که نقاط منفی و تاریک هم در کارنامه او دیده می‌شود.

مریم روحی: حدود دو ماه و نیم دیگر انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد تا دوره رئیس جدید یا شاید هم چهار سال دوم رضا صالحی امیری آغاز شود. در چهار سال ریاست صالحی امیری او هم به مانند بسیاری از مسئولان عیب و نقص هایی داشت که می توان از آن ها به عنوان نقطه منفی کارش به حساب آورد اما با مقایسه دوره او با روسای قبلی می توان گفت صالحی امیری روزهای خوبی را در کمیته داشته و می تواند نمره قبولی را بگیرد.

کاروان المپیکی ایران در توکیو دومین عملکرد خوب در بازی ها را ثبت کرد و این یک امتیاز مثبت برای کارنامه صالحی امیری به حساب می آید هرچند که در بازی های آسیایی 2018 ایران عملکرد مطلوبی نداشت که البته نمی توان نتایج را به پای صالحی امیری نوشت چرا که اوایل کار او بود.

صالحی امیری که از مدیران غیرورزشی است توانست دیدگاه ها نسبت به مدیران سیاسی را تغییر دهد و شاید بتوان او را یکی از موفق ترین مدیران سیاسی ورزش دانست.

ضمن اینکه او به واسطه ارتباطاتی که با دولت داشت توانست برخلاف علاقه اصلاحات به ورزش، بودجه خوبی را تزریق کند.

دکتر بی حاشیه

نقطه عطف و مهم ترین ویژگی مثبت رضا صالحی امیری در چهارسال اخیر نداشتن حاشیه بوده است. برخلاف دوره های گذشته در این مدت زمان نه شخص رئیس و نه اطراف کمیته ملی المپیک هیچ حاشیه پررنگی وجود نداشت و موضوعات پیش آمده نیز خیلی زود با مدیریت او برطرف شد یا حداقل جنبه جنجال به خود نگرفت.

بارها در دوره های گذشته و از سوی مسئولان مختلف شخص رئیس با خبرنگاران درگیر می شد یا با ادبیات نامناسبی پاسخگوی رسانه ها بود که هیچ یک از آن ها در کارنامه صالحی امیری وجود نداشت.

این موضوع حتی درخصوص منتقدان کمیته هم وجود داشت و صالحی امیری با هیچ یک از آن ها دچار درگیری لفظی در رسانه ها نشد و اگر قرار به پاسخگویی بود ادبیات مناسبی را برای چنین مواردی انتخاب می کرد.

قبل از حضور صالحی امیری در کمیته ملی المپیک کم پیش می آمد که وزیر و رئیس کمیته ملی المپیک بدون مشکل دور یک میز بنشینند و حتی گاهی آن ها در برنامه هایی که به میزبانی طرف مقابل برگزار می شد هم غیبت داشت! با این حال صالحی امیری بنابرآن چه که از روز نخست گفته بود بهترین ارتباط سال های اخیر را بین مجموعه خود با وزارت ایجاد کرد و تعامل سازنده ای با وزیر داشت.

او بهمن 96 در جلسه روسای فدراسیون های ورزشی با وزارت ورزش تعامل سازنده و همه جانبه با وزارت ورزش و جوانان را رویکرد اصلی کمیته ملی المپیک عنوان کرد پو گفت: معتقدم همه ما سوار بر یک قطار و یک ظرفیت در کنار وزارت ورزش و جوانان هستیم و به هیچ عنوان ‌نباید در ورزش کشور کار موازی صورت گیرد. نگاه ما کاملا تعاملی و همکاری است وظیفه ما شتاب دادن به انجام بهینه ‌ماموریت های ورزش و دستگاه متولی است.‌

دوره صالحی امیری جزو معدود دوره هایی بود که بودجه به صورت کامل و شفاف به فدراسیون ها پرداخت شد و کاملا مشخص بود که هر فدراسیون چه مقدار دریافتی داشته است. پیش از این تلاش بر شفاف سازی صورت گرفته بود اما اقدام صالحی امیری موفق تر از گذشته بود.

حمایت از پیشکسوتان نیز از جمله کارهای مورد توجه صالحی امیری بود و حتی حدود سه میلیارد بیشتر از سقف بودجه برای آن ها پرداخت کرد.

احداث موزه ورزش و احترام به پیشکسوتان با ساخت تندیس آن ها یکی از مهم ترین کارهای فرهنگ او عنوان کرد.

صالحی امیری همواره تلاش کرده رفتار دلسوزانه ای با ورزشکاران داشته باشد غافل از اینکه این موضوع باعث ورزشکار سالاری می شود. در واقع بعضی از رفتار آرام او سواستفاده کردند و گاها به خاطر حمایت رئیس کمیته ملی المپیک رو به روی فدراسیون خود قرار گرفتند. احسان حدادی در دوومیدانی، میلاد وزیری در تیروکمان و حامد حدادی در بسکتبال از جمله مواردی است که رئیس کمیته ملی المپیک مستقیم به مسئله آن ها ورود کرد و همین باعث شد ورزشکاران مقابل فدراسیون بایستد.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره ورزشکاران مهاجر نیز موضع محترمانه ای داشت و حتی نسبت به برخی بدگویی های داخلی نیز واکنش منفی داشت. او بارها اعلام کرد که باید نسبت به این ورزشکاران نگاه پدرانه داشت و زمینه بازگشت آن ها را فراهم کرد و هیچ گاه تخریب نشوند.

یکی از علامت سوال های کمیته ملی المپیک سفرهای اعضای هیات اجرایی است که گویا طبق تفاهم در هر سفر یکی از آن ها حاضر بوده و هزینه بی دلیل روی دست کمیته ماند.

یکی از مواردی که صالحی امیری با آن رو به رو شد بحث تعلیق و ایجاد مشکلات در فدراسیون ها بوداما او توانست با دیپلماسی بسیاری از آن ها را حل و فصل کند و با ادبیات بین المللی با آن ها رو به رو شود.

صالحی امیری علاقه زیادی هم به تربیت مدیران ورزشی از میان خود ورزشکاران دارد نکته ای که خودش بارها از نبود آن انتقاد می کند. پیمان فخری از جمله افرادی بود که رئیس کمیته ملی المپیک مسئولیت های مهمی را به او داد. بهداد سلیمی نیز مورد توجه او قرار گرفت تا در آینده مدیران ورزشی از دل همین جامعه تربیت شوند.

کمیسیون ورزشکاران پیش از این هم در اساسنامه بود اما هیچ گاه سروشکل رسمی به خود نگرفت اما در دوره صالحی امیری این اتفاق رخ داد.

هنوز مشخص نیست که چه کسانی برای ریاست کمیته ملی المپیک کاندیدا می شوند اما صحبت هایی از حضور هاشمی طبا یا شایسته می شود که هنوز هیچ یک به صورت رسمی تایید نکردند. صالحی امیری نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره کاندیداتوری برای پست ریاست کمیته ملی المپیک گفت: هنوز واقعا به جمع‌بندی نرسیدم، هر زمان تصمیم بگیرم اطلاع‌رسانی خواهم کرد. چه من باشم چه نباشم کمیته مسیر خود را ادامه خواهد داد و قائم به شخص نخواهد بود. این مسیر با حضور هر عزیزی ادامه خواهد داشت و حضور و عدم حضور یک شخص اختلالی در برنامه‌های کمیته ایجاد نمی‌کند. برنامه‌ریزی ما این است دی ماه برنامه‌ها را آغاز و نیمه اول بهمن انتخابات را برگزار می‌کنیم. نیازمند هماهنگی است که باید با مجمع انجام شود.

نظر شما