شناسهٔ خبر: 51266613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه بوشهر:

بصیرت و استعمارستیزی از ویژگی های بارز روحانیت بوشهر است

بوشهر-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهرگفت: بصیرت و استعمارستیزی، حکم به دفاع در برابر استعمار و قرار گرفتن در صحنه از ویژگی های بارز روحانیت این استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز چهارشنبه در آیین اختتامیه هفتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری (ره) افزود: روحانیت استان بوشهر همواره تابع و اقتدا به رهبر معظم انقلاب کردند و در عرصه مبارزه با استبداد  نقشی بی‌بدیل داشتند.

وی بیان کرد: تاریخ روحانیت استان بوشهر باشکوه، ارزشمند و با تمام شاخصه‌های عالمیت دین بوده و نگاه آنان همواره به سمت آخرت معطوف بوده است.

صفایی بوشهری ادامه داد: نقش حوزه‌های علمیه باید تقویت و مورد توجه قرار گیرند و همه نگاه‌ها باید به سمت پرورش هادیان دین و معماری الگوهای دین باشد.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر دارای تاریخی بسیار پرشکوه در عرصه روحانیت جهان اسلام است، اظهارداشت: بوشهر دارای جایگاه بزرگ حوزوی در جهان است که این جایگاه در مقطعی فراموش شد و یا آن را به فراموشی سپردند که انگلیسی‌ها نقشی موثری در این عرصه داشته است.

صفایی بوشهری عنوان کرد: با این حال با اقدام‎ های صورت گرفته ظرفیت حوزوی استان بوشهر در طول ۱۰ سال گذشته بخوبی احیا شده است.

وی گفت: مردم دوستی، مردم داری و پرهیز از دنیاگرایی، شهرت و ثروت از ویژگی‌های مکتب روحانیت استان بوشهر است.

صفایی بوشهری یادآورشد: تنها جایی که قبل از ایران مقداری حکومت فقیه و ولایت فقیه تشکیل شد در استان بوشهر به رهبری سید مرتضی مجتهد اهرمی و سرداری رئیسعلی دلواری بوده است.

وی گفت: در این راستا برگزاری کنگره علامه بلادی برای رشد در عرصه‌های علمی و پژوهشی است و اکنون  ظرفیت حوزوی استان بوشهر بخوبی در خدمت حوزه‌های آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه استان بوشهر درآمده است.

صفایی بوشهری افزود: اکنون حرکت روحانیت استان بوشهر در مسیری صورت گرفته که در تاریخ نیز پیشنیان در این عرصه قدمی مصمم و استوار برداشتند.

وی تاکید کرد: روحانیت استان بوشهر همواره بر برمدار ترسیم شده از سوی امام راحل حرکت می‌کند و این رویکرد در تمامی فعالیت‌های آنان مشهود است.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

نظر شما