شناسهٔ خبر: 51266235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویای رهایی برای 120 زندانی غیرعمد در یزد محقق شد

همیشه رسم بوده جمع آوری کمک خیران در ایامی همچون پیش از عید نوروز ، ماه رمضان و یا شهریورماه و قبل از شروع سال تحصیلی صورت گیرد اما چند سالی است که دامنه این موج زیبای دریای محبت گسترش یافته و به محبس های استان همیشه پیشتاز در مهربانی یعنی یزد و زندانیان جرائم غیرعمد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، اگر سری به این زندان بزنید خواهید دید که عده‌ای با یک اشتباه غیرعمد و یا مشکلات خانوادگی در آن گرفتار شده و عمدتا مظلومانه در گوشه‌ زندان نشسته و با چشمانی گریان و حالی پریشان، دعاگویان منتظر رسیدن موج مهربانی خیران به خودشان هستند.

امیدوارند تا دست سخاوت مهربانان این مرز و بوم بر سر و رویشان کشیده شده و آنها را که مدتها طعم رهایی نچشیده اند مورد لطف قرار داده تا درب محبس به رویشان گشوده شود و دوباره بتوانند به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

خوشبختانه هر سال دامنه مهربانی مردم مومن و سخاوتمند یزد گسترده تر می شود و چتر عطوفت آن بر سر تعداد بیشتری از منتظران آزادی و رهایی از محبس، سایه می‌افکند به گونه‌ای که در ابتدای امسال تاکنون و به همت ستاد دیه استان از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۲۰ زندانی جرائم غیرعمد از زندانهای استان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشته‌اند.

نکته جالب و قابل تامل این است که مردم دنبال بهانه هستند تا به گونه ای این مهربانی و سخاوت را همچون شمیم مشک و عنبر در فضای جامعه منتشر کنند به طوری که برای ازدواج ، عزا و مراسم سوگواری ( سوم ، هفتم ، چهلم و سالگرد و ... )، خشنودی پروردگار، برای نزول باران، اهدای هزینه فیش حج تمتع و هدیه به یاد مادر از زیباترین این بخشش ها برای هدیه آزادی به زندانیان جرائم غیرعمد بوده است.

در ادامه تنها نمونه هایی زیبا از این موج دامنه دار را مرور می کنیم:

محمد مهیار یزدیان نوجوان ۱۳ساله یزدی با حمایت پدر،  با کمک ۲۰ میلیون تومانی، به یاد و برای شادی روح " مادرش " یک " مادر " را که از زندانیان جرائم غیرعمد بود آزاد کرد.

این نوجوان نیکوکار هدف از  این اقدام خداپسندانه را شادی روح مادر خود بیان نموده و گفت: چند سال پیش مادر خود را از دست دادم و تصمیم گرفتم تا در روز تولد مادرم مبلغی را به ستاد دیه استان اهدا نموده و با این مبلغ یک مادر در بند را آزاد نمایم.

 زوج یزدی با فروش فیش حج ، آزادی ۴ زندانی را رقم زدند

زوج یزدی با مراجعه به دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۸۰ میلیون تومان، هزینه فروش فیش حج تمتع خود را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داده و با اهدای این مبلغ زمینه ساز آزادی چهار محکوم مالی از زندان شدند.

این زوج که تمایلی به فاش شدن نام و تصویر خود نداشتند در خصوص این اقدام خداپسندانه چنین گفتند که با توجه به شرایط کنونی و با توجه به محکومینی که در زندان ها به سر میبرند که برای آزادی چشم انتظار کمک هستند تصمیم گرفتیم از این سفر معنوی صرف نظر کرده تا قدم خیری در راستای آزادی این محکومین برداشته باشیم.

 اختصاص هزینه سالگرد جوان یزدی به آزادی زندانیان 

خانواده مرحوم ”حامد منتظری سانیج» برای دومین سال متوالی مبلغ ۱۰ میلیون تومان هزینه سالگرد این مرحوم را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص دادند.

خانواده این مرحوم در خصوص این اقدام خداپسندانه گفتند: با توجه به آسیبهایی که زندان و حبس میتواند برای فرد و خانواده وی در پی داشته باشد و با هدف جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، فروپاشی خانواده و جهت آرامش روح آن مرحوم و همچنین بازگشت عزیزی به آغوش گرم خانواده تصمیم گرفته تا هزینه مراسم دومین سالگرد این مرحوم صرف امور آزادی زندانیان جرائم غیرعمد گردد.

کمک نیکوکار یزدی به شکرانه نزول رحمت الهی

نیکوکار یزدی با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۵ میلیون تومان را به شکرانه بارش باران، جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داد.

 اختصاص هزینه مراسم خیرات به آزادی زندانی

نیکوکار یزدی با مراجعه به دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۱۴ میلیون تومان هزینه خیرات پدر و مادر خود را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داد.

وی هدف از این اقدام را خشنودی خداوند و شادی روح پدر و مادر خود بیان نموده و در این خصوص گفت: حدود هفت ماه پیش پدر و مادر خود را ظرف مدت یک هفته به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کرونا از دست داده و به دلیل شرایط اجتماع و جلوگیری از انتشار این ویروس از گرفتن مراسم یادبود برای آنها پرهیز نمودیم.

کمک ۲۱ میلیون تومانی نیکوکار یزدی به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

نیکوکار یزدی با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۲۱ میلیون تومان را به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اختصاص داده و با این کمک زمینه آزادی ۲ محکوم مالی جرائم غیر عمد به آغوش خانواده محیا شد.

 کمک ۲۰ میلیون تومانی جوان یزدی به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

محمدحسین دهقان محمود آبادی، جوان یزدی با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۲۰ میلیون تومان را جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا نمود.
این دو نیکوکار یزدی هدف خود از این اقدام خداپسندانه را خشنودی خداوند متعال بیان کرده بودند.

 کمک ۶۰۰ میلیون تومانی خیرین و نیکوکاران و هیئت‌های عزاداری یزد در ماه محرم پویش " هر هیئت آزادی یک زندانی " و  در برنامه تلویزونی " نذری ماندگار " که زمینه ساز آزادی ۱۳ زندانی جرائم غیر عمد شد.

آیین آزادی ۱۳ زندانی غیرعمد از زندانهای استان یزد به نیت شهدا

با کمک سازمان بسیج حقوقدانان سپاه الغدیر یزد تعداد ۱۳ محکوم مالی از زندانهای استان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

بانی اصلی آزادی این زندانیان و در واقع پیوند دهنده خیران نیکوکار، زندان و زندانیان منتظر، "ستاد دیه استان " است که همواره، بانی خیر و نیکی بوده و هست؛ در خصوص فعالیتهای ستاد دیه استان یزد رئیس کل دادگستری و رئیس هیئت امناء این ستاد در استان گفت: ستاد دیه، واسطه دهنده دست‌های خیر و چشمان منتظر است که با یاری نیکوکاران و خیرین به عنوان بزرگترین حامی این ستاد همواره زمینه آزادی محکومین مالی را از زندان فراهم می نماید .

 غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری یزد افزود: در کنار کمک‌های مردم دارالعباده نمی‌توان زحمات اعضاء کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان را نادیده گرفت ، زیرا در بسیاری از موارد و پروندها  این اعضاء بیشترین مبلغ بدهی‌ها را از شکات گذشت رضایت‌مندانه اخذ می‌نمایند که شکات خود مانند خیرین عمل نموده و از حق خود گذشت و زمینه آزادی محکومین مالی را فراهم می‌کنند. 

وی با اشاره به تاثیر آسیب‌هایی که زندان بر روی فرد زندانی و خانواده اظهار داشت: آزادی یک محکوم مالی تنها آزادی یک شخص نیست بلکه با این اقدام از آسیبهای اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی جلوگیری میگردد. 

رئیس هیئت امناء ستاد دیه استان با اشاره به آزادی ۱۳ محکوم مالی جرائم غیر عمد از زندانهای استان، تصریح کرد: مبلغ بدهی آنها مبلغ ۱۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون ریال بود که مبلغ هشت میلیارد و ۹۷۱ میلیون ریال توسط اعضاء کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان از شکات گذشت رضایت‌مندانه گرفته شده و مابقی این مبلغ با کمک بسیج حقوق دانان و سپاه الغدیر استان یزد به حساب ستاد دیه استان واریز شده و زمینه آزادی این ۱۳ محکوم مالی از زندانهای استان فراهم گردید.

دهشیری با تشریح وضعیت قضایی این مددجویان گفت‌: از این تعداد ۹ محکوم مالی، ۲ محکوم پرداخت نفقه و ۲ محکوم پرداخت دیه غیر عمد بوده که امروز شاهد آزادی این محکومین خواهیم بود.

 ۶۷ زندانی یزدی همچنان چشم انتظار کمک نیکوکاران 

مدیرکل زندانها و نایب رئیس هیئت امناء ستاد دیه استان یزد از تعداد ۶۷  زندانی جرائم غیر عمد محکوم مالی در زندانهای استان خبر داد و می‌گوید که برای آزادی این تعداد محکومین مبلغی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان نیاز است که از این تعداد ۳ نفر محکوم مالی نسوان و مابقی مرد هستند.

حسین سبزواری می‌افزاید: از این تعداد مددجو ، تعداد ۴۷مددجو مربوط به محکومین مالی ، تعداد ۹مددجو محکوم پرداخت مهریه،  تعداد ۳مددجو محکوم نفقه ،  5 مددجو محکوم به پرداخت دیه تصادفات رانندگی، ۲مددجو محکوم پرداخت به دیه حادثه کار و یک مددجو محکم پرداخت دیه ایراد صدمه بدنی غیرعمد هستند.

وی ضمن تقدیر از کمک های نیکوکاران و خیرین جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد گفت :  به همت ستاد دیه استان از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۲۰ زندانی جرائم غیر عمد از زندانهای استان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: بدهی این مددجویان مبلغ ۵۲۷ میلیارد ریال بود که مبلغ ۴۲۹میلیارد ریال توسط اعضاء کمیته صلح و سازش ستاد دیه استان از شکات گذشت رضایت مندانه گرفته شده و مابقی این مبلغ از منابع این ستاد شامل کمک های خیرین و نیکوکاران نوعدوست و تسهیلات بانک های عامل مبلغ ۹۸ میلیارد ریال به حساب سپرده دادگستری واریز و زمینه آزادی این۱۲۰ نفر و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده فراهم گردید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ستاد دیه یک موسسه خیریه غیر تجاری و غیر انتفاعی است که تنها در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی فعالیت مینماید و نیکوکاران و خیرین می توانند کمک های خود را جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به حساب های ستاد دیه استان یزد و کمک‌های نقدی خود را به حساب‌های نمایندگی ستاد دیه استان یزد واریز نمایند.

 ۱۲۰ زندانی غیرعمد با کمک خیران از زندان رها شدند

درباره فعالیت‌های ستاد دیه استان یزد مدیر نمایندگی این ستاد در استان در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۲۰مددجو جرائم غیر عمد از زندان های استان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

سید مسعود عظیمی افزود: از این تعداد آزادی تعداد ۲۸مددجو با انجام مشاوره و اصلاح ذات البین توسط مددکاران این ستاد و تعداد ۹۲ مددجو  با پرداخت از منابع، شامل کمک‌های خیرین و نیکوکاران نوع دوست و تسهیلات بانک های عامل از زندان آزاد شدند.

وی با تشریح نوع محکومیت این مددجویان گفت: از این تعداد آزاد شده تعداد ۸۶ مددجو مربوط به محکومین مالی، تعداد ۱۴ مددجو محکوم نفقه ، تعداد ۱۱ مددجو محکوم پرداخت مهریه ، هفت مددجو محکوم پرداخت به دیه حادثه کار و دو مددجو محکوم به پرداخت دیه تصادفات رانندگی  بودند.  

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد با اشاره به شرایط کرونایی استان در ماه رمضان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این ایام ستاد دیه اقدام به تهیه و تولید برنامه تلویزیونی ” ماه مهربانی»  نموده و جشن های گلریزان را نیز به صورت مجازی و اینترنتی برای اولین بار در کشور برگزار نموده و موفق به جذب مبلغ دو میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان در این ماه شدیم که دو برابر مبلغ اهدایی سال قبل بوده است.

عظیمی یادآور شد: با تبلیغات صورت گرفته، اختصاص هزینه‌های مراسمات ختم، سوم، هفتم ، چهلم و سالگرد به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در قالب طرح ”رضوان» در استان تبدیل به یک فرهنگ حسنه شده تا جایی که از ابتدای سال جاری تا کنون مبلغ یک میلیارد تومان از طرف خیرین در قالب این پویش به ستاد دیه استان اهدا شده است.

وی از اجرای پویش‌های ”یلدای رهایی» به مناسبت شب یلدا و پویش ”سردار دلها» به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ویژه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد خبر داد و حمایت مسئولین استانی را در این پویش خواستار شد.

به گفته این مسئول، در سال ۱۳۹۹نیز با همکاری مردم و خیران، ۳۳۵مددجوی محکوم مالی جرائم غیرعمدمالی با پرداخت ۱۱۰میلیارد ریال از محل کمک‌های خیری در استان ، آزاد شده بودند.

امیدواریم این موج زیبای عطوفت و سخاوت را که نشات گرفته از قلب های رئوف و مهربان مردم درالعباده، دارالمومنین، دارالایمان و شهر قنات، قنوت و قناعت یزد است همچنان گسترده تر شده و در سراسر ایران ، در تمام مناسبت ها ، بازگشت منتظران آزادی را از زندان شاهد باشیم و این اشک شوق را در چشمان همه زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده های چشم انتظار و پریشانشان شاهد باشیم.

انتهای پیام/م/ی

نظر شما