شناسهٔ خبر: 51265963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سلامتی از دیدگاه طب سنتی / ۵

ناباروری و مهم‌ترین علت‌ها از جنس سبک زندگی

زهرا حمیدی

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: عدم توانایی رحم در نگهداری جنین، اختلالات هورمونی، پرکاری و کم کاری تیروئید، دیابت پیشرفته، از بین رفتن ذخیره تخمدان، مصرف سیگار، مصرف الکل، استرس و هیجانات زیاد از علل محیطی ناباروری در بانوان است.

صاحب‌خبر -

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ارتباط کار منزل با نرخ باروری گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌هایی که در انجام کارهای خانه همکاری بیشتری دارند احتمال بالاتری برای پدر و مادر شدن خواهند داشت؛ بعنوان مثال در کشورهایی مانند فرانسه و نروژ که مردان معمولا در خانه کار می‌کنند نرخ باروری بیشتر است و کشورهایی مانند ژاپن و کره که زنان بیشتر کارهای خانه را انجام می‌دهند نرخ باروری پایین تر است و این تحقیق می‌تواند پیامدهای جدی برای کشورهایی که جمعیت آن‌ها در حال پیری است داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت بهداشت باروری و بارداری سالم، افزود: ناباروری بسیار در جامعه ما دیده می‌شود؛ بسیاری از زوجین ازدواج می‌کنند و بعد از مدتی قصد فرزندآوری می‌کنند، اما اتفاق نمی‌افتد و بدنبال چاره‌اند؛ این زوجین اقداماتی مثل ivf  و iui  انجام می‌دهند که گاها ناموفق است.

وی تصریح کرد: طب ایرانی راهکارهای خوبی در این خصوص دارد؛ این طب می‌گوید که اگر کسی قصد فرزند دار شدن دارد باید برنامه ریزی کند و سه ماه قبل از این تصمیم به پاکسازی تن، جسم و جان  اقدام کند که اقدامی موثر بوده و منجر می‌شود که فرزندی زیباتر و سالم تر داشته باشند؛ فرزندآوری یکی از تصمیمات مهم هر خانواده، توصیه مقام معظم رهبری و از جمله سیاست‌های جمعیتی کشور هم به این سو است و طب ایرانی و حکمای ما تدابیر جامعی در این خصوص داشتند.

نواب زاده با اشاره به تعریف ناباروری، اظهار کرد: اگر زوجینی یک سال از اقدام به باروری شان بگذرد و بطور طبیعی فرزند دار نشوند، این امر ناباوری است؛ البته در صورتی که سن بانو کمتر از ۳۵ سال باشد و اگر سن زن بیشتر از ۳۵ سال باشد این مدت به ۶ ماه تقلیل می‌یابد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت در طی گزارشی اعلام کرده از سال ۱۹۹۰ آمار ناباروری افزایش یافته یعنی تقریبا از ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که اقدام به باروری و باردار شدن می‌کنند ناموفق هستند؛ یعنی چیزی حدود یک پنجم جمعیت به شکل طبیعی بارور نمی‌شوند؛ حال اینکه چرا در طی حدود این ۳۰ سال، روند ناباروری افزایشی بوده برمی‌گردد به تغییر سبک زندگی، زندگی شهرنشینی، زندگی ماشینی و صنعتی، امواجی که در اطراف ما است؛ اختلالاتی که در سبک زندگی ایجاد شده، کم تحرکی، بی تحرکی، غذاهای ناسالمی که استفاده می‌کنیم.

نواب زاده ادامه داد: موادغذایی که گاها همراه با کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی و.. است و بخصوص امواجی که در اطراف ما زیاد شده، امواج  موبایل و امواج دکل‌های مخابراتی روی باروری اثرگذارند و گفته شده که۴۰ درصد از عوامل ناباروری به مشکلات زنان برمی‌گردد؛ ۴۰ درصد به مشکلات مردان و ۱۰ درصد هم علت مشترک و ۱۰ درصد هم علت‌های ناشناخته دارد که باید بررسی شوند.

وی افزود: معمولا علت‌های زنانه که ۴۰ درصد است بیشتر شامل تخمدان پلی کیستیک یا نارسایی و تنبلی تخمدان است که در حال حاضر شایع شده و بحث انسداد در لوله‌های رحمی و چسبندگی‌ها نیز مهم‌ترین علل هشتند.

علل ناباروری

وی بیان کرد: گاهی جدار رحم قابلیت نگهداری جنین را ندارد و می‌تواند اختلالات هورمونی باشد؛ بحث پرکاری و کم کاری تیروئید هم می تواند باشد و دیابت پیشرفته و حتی عللی مانند کبد چرب می‌تواند در ناباروری تاثیرگذار باشد و از بین رفتن ذخیره تخمدان هم از علل اصلی می‌تواند باشد.

وی تصریح کرد: مصرف سیگار، مصرف الکل، استرس و هیجانات زیاد از علل محیطی دیگر ناباروری در بانوان است؛ علل مردانه موثر در ناباروری، نقایص ژنتیکی در اسپرم است و همینطور نارسایی غدد درون ریز که فیزیولوژیک می‌تواند باشد و مشکلات بیضه در بلوغ اسپرم می‌تواند نقش داشته باشد؛ واریکوسل نیز که یک نقص آناتومیکی است که باعث عدم بلوغ اسپرم‌ها می‌شود از علل مردانه‌ای است که در ناباروری نقش دارند.

نواب زاده ادامه داد: وقتی زوج نابارور به ما مراجعه می‌کنند معمولا هر دو زوج را بررسی می‌کنیم و طی آزمایشات و سونوگرافی به علت‌ها و شخصی که علت را ناشی می‌شود، پی می‌بریم که اقدام به درمان کنیم؛ پس در طب ایرانی کورکورانه عمل نمی‌کنیم و این طب نیز به آزمایشگاه و سونوگرافی نیاز دارد.

وی افزود: ناباروری بطور کلی می‌تواند اولیه و یا ثانویه باشد؛ اولیه یعنی زمانی که فرد اصلا بارور نشده و ثانویه فرد یک یا دو فرزند دارد و در فرزندآوری‌های بعدی ناموفق است؛ حتی برای فردی که نابارور نیست هم لازم است سه ماه قبل از اقدام به فرزندآوری بررسی شوند و اقدام به تقویت قوا و تقویت طبیعت برای اینکه هوشمندانه تر ژن‌های سالم انتخاب شوند، است.

نواب زاده بیان کرد: پس لازم است که کسی که می‌خواهد فرزندآور شود برنامه‌هایی برای سبک زندگی‌اش داشته باشد؛ در حال حاضر بالا رفتن سن زنان، ازدواج دیر و بعد از اینکه دیر هم ازدواج می‌کنند تا چند سال بعد اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند که باعث می‌شود ذخیره تخمدانی از بین برود یا ضعیف شود و در فرزندآوری دچار مشکل شوند؛ پس باید به موقع اقدام کنند و پیگیر باشند که این اقدام موثر باشد.

وی تصریح کرد: در طب ایرانی هم عللی برای این قضیه مطرح است؛ حتی چاقی یکی از علت‌های مهم بوده و سلامت غدد تناسلی و جنسی هم مهم است تا باروری خوب و سالم اتفاق بیافتد؛ پس اعضای رئیس بدن باید قوت کافی داشته باشند چراکه مثلا یک کبد چرب می‌تواند یکی از علتهای ناباروری یا ضعف باروری باشد؛ پس حتما این سه عضو رئیس باید قوی و کامل باشند تا باروری خوب اتفاق بیافتد و یک جنین سالمی هم ایجاد شود.

نواب زاده خاطرنشان کرد: سوء مزاج در رحم هم یکی از علت‌های ناباروری است؛ اگر آن عضو رحم که باید مزاج متناسب و متعادلی داشته باشد اگر بیش از حد گرم بوده؛ سرد باشد، رطوبتش کافی نباشد یا بالعکس عفونت زیاد داشته باشد و رطوبت زیاد داشته باشد می‌تواند علتهایی بر ناباروری و عدم جایگزینی خوب جنین در رحم باشد یا می‌تواند دلیلی بر سقط‌های زودهنگام در فرد باشد؛ پس داشتن یک مزاج رحمی مناسب و متعادل هم برای بهداشت باروری لازم است.

وی بیان کرد: بحث کمبود ریز مغذی‌ها، کم خونی و آنمی هم می‌تواند علتی بر ناباروری باشد؛ کمبود ویتامین D و E   که نقش مهمی در سلامت هورمون‌های جنسی دارد؛ اختلالات کبدی یا ضعف کبدی یا کبد چرب منجر به عدم جذب ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین D و E می‌شود که خودش می‌تواند باعث ضعف در باروری شود.

ناباروری و مهم‌ترین علت‌ها از جنس سبک زندگی

وی در پاسخ به اسن سوال که علائمی که فرد باید پیگیر شود برای باروری سالم یا بررسی صحت باروری چیست، افزود: اگر فرد مشکلات پوستی شدید داشته باشد مثل آکنه‌های زیاد روی پوست، جوش‌های زیاد در سطح صورت و در ناحیه قفسه سینه و کتف می‌تواند علتی بر برهم خوردن هورمون‌های زنانه‌اش باشد؛ اگر ریزش مو داشته باشد و در الگوی رویش موی خود تغییر ناگهانی اتفاق بیافتد؛ رویش مو ضعیف شود؛ موها ریزش پیدا کنند و حتی موها ضعیف شوند این‌ها هم می‌تواند علتی از اختلال هورمون‌ها باشد.

وی بیان کرد: افزایش وزن و چاقی خود باید بررسی شود؛ باروری و عملکرد صحیح تخمدان و هورمون‌ها باید بررسی و سنجش شود و همینطور اگر ترشح غیرطبیعی از پستان داشته باشد ممکن است به علت پرولاکتین بالا باشد که به علت‌های سیستم مغزی برمی‌گردد و می‌تواند آدنوم هیپوفیز باشد که این هم باید بررسی شود.

نواب زاده بیان کرد: اگر زنی تغییر یا بی نظمی در سیکل‌های ماهانه داشته باشد باز هم باید بررسی شود؛ پس اگر فرد این علامت‌ها را داشت حتما باید بررسی شود و حتی قبل از اقدام به فرزندآوری اگر این علائم را داشته باشد باید بررسی کند تا در زمان اقدام مشکل برطرف شود.

چه غذاهایی بخوریم؟

وی تصریح کرد: طب ایرانی سلامت کل بدن را برای باروری سالم پیشنهاد می‌کند و بخصوص کبد به عنوان عضو رئیس و حتی قلب و سیستم اعصاب، نبود استرس و سبک زندگی سالم باید مدنظر قرار گیرد؛ اصلاح سبک زندگی و خواب و اعتدال در ورزش، ورزش صحیح و به موقع داشتن باعث پمپاژ سریع قلب می‌شود؛ قلب یک عضو گرم کننده بدن است و کارکرد منظم قلب ضربان قلب بالا که در ورزش اتفاق می‌افتد به پاکسازی بدن کمک می‌کند.

 نواب زاده بیان کرد: یک سری از خوراکی‌ها باروری را تقویت می‌کند؛ خوراکی‌های مفید برای باروری غذاهای گرم و تر هستند؛ غذاهای خونساز مثل انواع گوشت‌های بره، گوشت‌های گرم، تخم مرغ عسلی یا نیم برشته؛ هویج به صورت مربا یا آب هویج؛ نخود و لوبیا به صورت خوراک و مغزهای فندق و پسته و بادام و نارگیل تقویت کننده قوای جنسی هستند.

نواب زاده بیان کرد: پس توصیه می شود غذاهای سالم استفاده شد؛ از غذاهای فست فودی و حاوی مواد نگهدارنده استفاده نکرده و غذاهای به افراط خشک مثل ادویه‌های تند و تیز مفید نیستند و باعث افزایش هیجانات بدن می‌شوند؛ بحث اعراض نفسانی روح و روان سالم داشتن یا خلق و خوی خوب داشتن نیز بسیار موثر در کاهش استرس فرد است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: یک ترکیب مفید شیربادام است که افرادی که استرس دارند می‌توانند استفاده کنند؛ به نوعی مخلوط آب، بادام و گلاب؛ روزی دو تا سه نوبت بصورت نصف فنجان استفاده کنند که به تقویت اعصاب کمک می‌کند و باروری شان را بهتر خواهد کرد؛ اما حتما باید علت یابی برای یک باروری سالم صورت گیرد.

انتهای پیام

نظر شما