شناسهٔ خبر: 51265291 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

مروری کوتاه بر زندگی ملا عبدالله مدرس گرجی

ملا عبدالله مدرس گرجی از علمای کردستان در هشتم ذیقعده 1313 به دنیا آمد. وی نزد برادر و ملا عبدالعظیم و تنی چند دیگر از علمای کردستان شاگردی کرد. از او آثار مختلفی به جای مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی ملا عبدالله مدرس گرجی اختصاص دارد.

 

زندگینامه ملا عبدالله مدرس گرجی 

زندگی

ملا عبدالله مدرس گرجی در هشتم 8 ذیقعده 1313 ق به دنیا آمد. وی فرزند عبدالکریم مدرس گرجی است. او در پنجم بهمن سال 63 مطابق با سوم جمادی الاول 1405 در سنندج درگذشت.

تحصیلات

تحصیلات مقدماتى را نزد برادرش محمد شروع و بعدها در محضر ملا عبدالعظیم مجتهد و چند تن دیگر از علماى کردستان به پایان رساند و به دریافت اجازه موفق شد که این اجازات و مدارک او بعدها به تصویب و تأیید وزارت معارف و اوقاف نیز رسید. او تا پایان عمر مرتبا به تدریس و تحشیه و تألیف و مطالعه و یادداشت نکات علمى و ادبى و نیز امامت و ارشاد مردم سنندج در مسجد ملاویسى مشغول بود. وى در تصوف و عرفان نیز داراى مقام بود.

ملا عبدالله مدرس گرجى در تمام رشته‌ هاى علمى و ادبى و دینى از صرف و نحو و منطق و کلام و تفسیر و حدیث و غیره وارد بود و آنها را تدریس مى‌ فرمود.

 

آثار

فهرست آثار وى به این شرح است:

رساله‌اى در ابطال جواز الصلاة فى الحضر بلا وجود عذر و المطر به عربى؛

رساله‌اى در منطق به فارسى با تفریظ ملا خالد مفتى‌زاده و ملا عبدالمجید اصولى؛

رساله‌اى در پیام به برادران دینى و خطاب به عموم مسمانان جهان به فارسى که به تفریظ سید عبدالعزیز شیخ‌الاسلام کردستان و ادیب حبیب‌الله کاشترى رسیده است؛

کشف الغوایه در رد شبهات؛

رساله‌اى به فارسى در حساب و جبر؛

رساله‌اى به فارسى درباره وجوب حجاب در اسلام؛

رساله اى در مناسک حج؛

مولودنامه کردى؛

تحقیق النسخ در رد متعرضین نصارى؛

و چند کتاب دیگر.

 

نظر شما