شناسهٔ خبر: 51263450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق طرح شفافیت آراء:

کلیات طرح شفافیت آراء هفته آینده به صحن علنی می آید

نیک بین با اشاره به اینکه موضوع شفافیت یکی از شعارهای غالب نمایندگان بوده است، گفت: کلیات طرح شفافیت آراء هفته آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام جواد نیک بین، نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق طرح شفافیت آراء شب گذشته (سه شنبه 16 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع شفافیت یکی از شعارهای غالب نمایندگان بوده است، گفت: سال گذشته کلیات این طرح، وارد صحن مجلس شد اما با دو رای کمتر، رای نیاورد. بررسی مجدد این طرح تقریباً به پایان رسید و کلیات این طرح هفته آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد آمد.

 

وی با بیان اینکه بر اساس اصل 130 آیین نامه داخلی، اگر بیشتر از 50 نفر از نمایندگان درخواست کنند که پیش از 6 ماه به صحن بیاید این کار انجام می شود که شد، گفت: این بار با 187 رای بررسی مجدد این طرح رای آورد.

 

حجت الاسلام نیک بین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه طرح شفافیت آرا اضافه کرد: تلاش می کنیم این طرح در صحن رای بیاورد. کسانی هم که به ظاهر مخالف این طرح هستند، بعید است با شفافیت مخالف باشند اما ممکن است نسبت به برخی بندهای این طرح اشکالاتی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه غیر علنی بودن جلسه سه شنبه به این علت بود که بیشتر بر روی این طرح کار کنیم و دلایل مخالفان این طرح را بشنویم و آن ها را قانع کنیم تا در جلسه علنی، رای بیاورد، گفت: شفافیت، لازمه تغییر نظام ارزیابی در کشور است و نظام ارزیابی را کاملاً تغییر می دهد و مردم به راحتی می توانند آرای نمایندگان خود را در زمینه های گوناگون مشاهده کنند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق طرح شفافیت آراء با بیان اینکه این طرح شفافیت باید به بسیاری از جاها بسط داده شود، گفت: علاوه بر مجلس شورای اسلامی باید در دولت، قوه قضائیه و سازمان صدا و سیما هم باشد.

 

نیک بین با بیان اینکه از آنجا که این طرح، خلاف آیین نامه داخلی است به دو سوم آراء نیاز دارد، گفت: همه هراس ما از این است که این طرح نتواند این نسبت رأی را به دست بیاورد. اگر طرح شفافیت آراء، رأی بیاورد طبق مواد 10 و 3 تصریح دارد آرای اعضاء به تفکیک موافق، مخالف و ممتنع در پایان هر جلسه باید اعلام شود و استثنایی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام جواد نیک بین با اشاره به اینکه برداشت مخالفان از نص صریح طرح شفافیت آراء، اشتباه است، گفت: برای ایجاد شفافیت در همه سطوح باید گام به گام عمل کنیم و تصویب این طرح نخستین گام است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق طرح شفافیت آراء با بیان اینکه در این طرح حداقل شفافیت دیده شده است و حداکثر شفافیت در سطوح بعدی خواهد بود، گفت: در حال حاضر مخالفان این طرح لااقل به همین حداقل شفافیت رأی دهند تا بعداً به حداکثر شفافیت هم برسیم. با اجرای این طرح، مردم، حاکم و ناظر می شوند و پاسخگویی نمایندگان، افزایش می یابد.

 

نیک بین با بیان اینکه شفافیت یعنی اینکه مردم بدانند برای مثال کسی که از روز اول انقلاب در مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری یا مجمع تشخیص مصلحت بوده و همه سطوح کارهای او دولتی بوده است، گفت: چگونه اکنون منزل او که هزار میلیارد می ارزد از کجا آورده است؟!

 

وی با اشاره به اینکه در طرح شفافیت، کاری به بخش های خصوصی نداریم، ادامه داد: سطح عالی شفافیت این است که مردم بدانند شرکت ها، افراد و حقوقی های بورسی چگونه یک دفعه پولدار شدند؟! ابتدا باید از مجلس شروع کنیم تا بتوانیم به بقیه نهادها هم تسری دهیم.

پایان پیام/50

نظر شما