شناسهٔ خبر: 51259014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا: دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین‌اند

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کرد: به راستی که دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین اند و این قشر فرهیخته، اکنون هم مانند تمام زمان های دیگر، با همراهی، همگامی و همکاری یکدیگر در برطرف کردن تگنا‌ها موثر واقع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش حوزه تشکل‌های دانشجویی خبرگزاری فارس، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذرماه و روز دانشجو بیانیه‌ای صادر کردمتن این بیانیه به شرح ذیل است:

۶۸ سال پیش در چنین روزی، در پی اعتراضات گسترده و جنبش های دانشجویی متعدد، با یورش نیرو‌‌های امنیتی رژیم طاقوتی شاه به محل دانشگاه تهران، سه تن از دانشجویان شریف این مرز و بوم به مقام والای شهادت رسیدند. مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی که در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بودند، سه دانشجویی بودند که در جریان هجوم نیروهای نظامی شاه و سرکوب معترضان به شهادت رسیدند. 

پاییز سال ۱۳۳۲ یادآور روز‌های پر‌تلاطمی بود که جوانان پاک این سرزمین علیه اقدام‌ها و سیاست‌های خصمانه و مستکبرانه رژیم شاه به پا خواسته بودند و از هویت و کیان ایران دفاع به عمل آورده بودند. پس از گذشت حدود چهار‌ماه از کودتا علیه دکتر مصدق، نخست وزیر منتخب ملت در آن زمان، و حضور ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در ایران به دنبال آن رویداد، و همچنین سودای از‌سرگیری روابط با بریتانیا توسط شاه، هجمه‌ها و جنبش‌های دانشجویی در مخالفت با این رخداد‌ها تب و تاب بالایی به خود گرفت. 

پس از اعتراضات دانشجویی در مهر‌ماه و آبان‌ماه، این بار شانزدهم ماه آذر شاهد نمونه‌ای از پرجنب‌وجوش ترین تحرک‌های دانشجویی در محکوم کردن نظام استبدادی و استکبار طلبانه رژیم شاهنشاهی بود. در این روز، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و سبب برانگیخته شدن موج اعتراض‌ها در محوطه دانشگاه شدند. دولت کودتا در مقابله، به منظور جلوگیری از جنبش های احتمالی آتی، به دانشگاه و کلاس‌ها حمله کرده و موجب گشت که جمع پر‌شماری از دانشجویان زخمی و مصدوم شوند. در این بین نیز در پی شلیک چندین گلوله و رفتار غیر انسانی ماموران امنیتی، سه تن از دانشجویان به مقام شهادت نائل شدند.

وقایع آذر ۱۳۳۲، نماد استقلال طلبی و آزادی خواهی دانشجویان این سرزمین بوده و است. جوانانی که زیر حقارت سلطه آمریکا و دیگر کشور‌های غربی رفتن را نمی‌پذیرفتند و با وجدان بیدار خود، تصمیم‌های غربگرایانه و ظالمانه شاه را محکوم می‌کردند. پس از این واقعه، هر سال در همین روز نمادین، دانشجویان اعتراض‌های خود را علیه نظام استبدادی شاه علام می‌کردند و یادآور سه شهید بر خون نشسته می‌شدند.

امروز، ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و پس از گذشت ۶۸ سال از رویداد آذر ۱۳۳۲، ما دانشجویان با تجدید پیمان با شهیدان عرصه اسلام و انقلاب و نیز با ایمانی استوار، برآن هستیم که روز به روز و لحظه به لحظه جامعه اسلامی را به آرمان‌ها و اهداف شکوهمند نظام جمهوری اسلامی نزدیک و نزدیک تر بگردانیم. ما دانشجویان این عصر و زمانه، بال‌های خود را گشاده‌ایم تا بر فراز قله‌های علم، دانش و فن آوری، پرچم پر افتخار کشورمان را طنین انداز نماییم و ظرفیت‌های عظیم و‌ گسترده دانشی و معرفتی خویش را به گوش جهانیان برسانیم. 

به یقین اگر جهاد، ایثار و مشارکت همه جانبه عموم مردم و به ویژه دانشجویان در پی افکنی، تثبیت و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی نبود، این اقتدار سیاسی، نظامی و امنیتی کشورمان در این وضعیت تهدید‌آمیز منطقه، به وقوع نمی‌نشست. پیش از انقلاب به گونه ای و امروز نیز به طرق دیگر جوانان این دیار به دفاع از حرمت، کیان و هویت نظام جمهوری اسلامی پرداختند و اجازه ندادند دولت بیگانه کشور را مورد استثمار قرار دهد. دانشجویانی که نماد خرد گرایی، خودباوری و حق طلبی هستند، با روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی خویش همواره سبب خیر و برکت برای نظام گشتند.   

آنچه از همه مهم‌تر و برجسته‌تر بنظر می‌آید، فهم و بصیرت والای این مدافعان سرزمینان بوده و است. حق‌خواهی، زمان‌شناسی و هوشیاری تاریخی فرزندان ایران، کلید سعادت مردمان و زنانی شد که راه فرزانگی کشور را در انقلاب و اسلام می‌دیدند. به راستی که دانشجویان نبض آگاه جامعه و سرمایه جاویدان این سرزمین اند. این قشر فرهیخته، اکنون هم مانند تمام زمان های دیگر، با همراهی، همگامی و همکاری یکدیگر و نیر قوای دیگر در برطرف کردن مشکل‌ها و تگنا‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره مفید و موثر واقع خواهد شد و برای رسیدن به آینده روشن و افتخار آمیز برای کشورمان ایران نقش ویژه‌ای را برپا خواهد کرد. 

بنا بر توصیه مؤکد امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجو می بایست ضمن عبور از مرز‌های دانش جهانی و دست‌بابی به کشفیات نوین، در صدد بنا کردن تمدن نوین اسلامی باشد. و این جز با سخت کوشی فراوان، تلاش پایدار، تقویت ایمان و اراده، اعتقاد قلبی به خدا و ائمه اطهار علیهم السلام و نیز پای…

انتهای پیام/

نظر شما