شناسهٔ خبر: 51258559 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته فرهنگی میزان|

فکری به حال بازیگران بیکار شود/بازگشت کارگردان «لباس شخصی» به جشنواره فیلم فجر

شانزدهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر سوسن پرور یک بازیگر پیرامون دریافت جایزه جشن حافظ اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شانزدهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر سوسن پرور یک بازیگر پیرامون دریافت جایزه جشن حافظ اشاره کرد.

پرور: باور نمی‌کنم که به من جایزه بازیگری داده باشند/فکری به حال بازیگران بیکار شود

بازیگر فیلم «بوتاکس» گفت: واقعیت اینکه هنوز باور نمی‌کنم که جایزه جشن حافظ را به من داده باشند، دریافت این جایزه برایم بسیار دور از ذهن بود، اتفاقی نشدنی که در کمال ناباوری برایم رخ داد.

سوسن پرور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریالی برای شبکه نمایش خانگی هستم و مقابل دوربین این سریال در ژانر کودک و نوجوان رفته‌ام اما به دلیل عدم پخش اطلاعات نمی توانم نامی از آن ببرم. 

وی درباره دریافت جایزه جشن حافظ برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «بوتاکس» افزود: واقعیت اینکه هنوز باور نمی‌کنم که جایزه جشن حافظ را به من داده باشند، دریافت این جایزه برایم بسیار دور از ذهن بود، اتفاقی نشدنی که در کمال ناباوری برایم رخ داد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

بازیگر فیلم سینمایی «بوتاکس» امکان موفقیت خود در سینما بعد از حضور در این فیلم را اینگونه توصیف کرد: هیچ چیز قطعی نیست و نمی توانم بگویم که این جایزه تضمین کننده آینده سینمایی من است، باید منتظر پیشنهادات بمانم و ببینم که چه اتفاقی خواهد افتاد. 

وی در همین رابطه ادامه داد: انتخاب نقش در سینما اتفاقی پنجاه پنجاه است، یعنی من به عنوان بازیگر بخشی از قضیه هستم و بخش مقابل انتخاب توسط تهیه کننده و یا کارگردان است، اینکه کاوه مظاهری برای فیلم بوتاکس روی من ریسک کرد بسیار برایم ارزشمند است اما باید دید که همه چنین ریسکی خواهند کرد یا خیر. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

بازگشت کارگردان «لباس شخصی» به جشنواره فیلم فجر

«امیر عباس ربیعی» کارگردان جوان سینمای کشور بعد از فیلم سینمایی «لباس شخصی» بار دیگر با اثری دیگر با همان حال و هوا به چهلمین جشنواره فیلم فجر باز خواهد گشت.

با نزدیک شدن به بهمن ماه و فرارسیدن جشنواره فیلم فجر گمانه زنی‌ها درباره حضور آثار سینمایی آغاز می شود، به طور معمول دوست داران سینما انتظار حضور کارگردانان و بازیگران مورد علاقه خود را دارند و باید منتظر بمانند تا هیات انتخاب در نهایت فهرست آثار حاضر در این جشنواره را منتشر نماید. 

با اعلام رسمی سازمان سینمایی هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر مشخص شدند و حال با تکمیل فهرست اولیه آثار ارسالی باید دید کدام یک از کارگردانان در اولین جشنواره پرشور بعد از دوران اوج کرونا شانس حضور پیدا خواهند کرد. 

با تسریع روند واکسیناسیون، افزایش فروش آثار روی پرده سینما و همچنان استقبال چند برابری مخاطبان انتظار می رود جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره خود با اقبال عمومی روبرو شود، از سویی سینما دو سال نفس گیر را پشت گذاشته و از سویی مخاطبان دلتنگ تماشای آثار و رقابت آنها در مهمترین رویداد سینمایی کشور هستند. 

رونمایی از نخستین عکس «ضد»/ دومین فیلم امیرعباس ربیعی در راه فجر

«امیر عباس ربیعی» کارگردان جوان سینمای کشور بعد از فیلم سینمایی «لباس شخصی» بار دیگر با اثری دیگر با همان حال و هوا به چهلمین جشنواره فیلم فجر باز خواهد گشت. 

وی امسال فیلم سینمایی «ضد» را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کرده است، در خلاصه معرفی این فیلم سینمایی آمده است: درامی سیاسی در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی.

تاکنون حضور بازیگرانی همچون لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهدی نصرتی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، شیرین آقارضا کاشی، عماد درویشی و رضا خانی در این فیلم سینمایی قطعی شده است. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

مهمترین اعمال ماه جمادی الاول/ماهی که ایام شهادت «حضرت زهرا(س)» در آن نهفته است

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در کتاب مفاتیح الجنان پیرامون اعمال ماه جمادی الاولی بیان شده زیارت و اقامه‌ عزا در سوگ شهادت «حضرت فاطمه زهرا(س)» در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه ثواب بسیار زیادی دارد.

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون جایگاه ماه جمادی الاول گفت: جمادی الاول یکی از ماه‌های قمری محسوب می‌شود که در دهه اوّل آن ایام فاطمیه ثبت شده است لذا اقامه عزا برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» و بیان همدردی با «اهل بیت (ع)» لازم و بر آن بسیار توصیه شد است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روز پنجم جمادی الأول ولادت باسعادت و با برکت حضرت «زینب کبری (س)» رخ داده است، این بانوی بزرگوار دختر حضرت «فاطمه زهرا (س)» و اسوه صبر و بردباری است، ایشان عالمه بدون معلم بودند و در سیره رفتاری خود نیز شباهت‌های فراوانی با «امیرالمومنین (ع)» داشتند.

شریعتی به روز سیزدهم ماه جمادی الأول اشاره و ابراز کرد: به روایتی شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روز سیزدهم ماه جمادی الأول رخ داده است، روایتی دیگر نیز وجود دارد که حدود بیست روز با تاریخ اولیه فاصله دارد لذا از تاریخ ۱۳ جمادی الأول تا ٣ جمادی الثانی را به ایام سوگواری حضرت «فاطمه زهرا (س)» اختصاص داده‌اند که به سه دهه مهم تقسیم شده است که ده روز اول این ایام را در ماه جمادی الاول و با نام دهه اوّل ایام فاطمیه نامگذاری کرده‌اند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

این کارشناس علوم قرآنی آداب و اعمال ماه جمادی الاول را بر شمرد و افزود: روز سیزدهم ماه جمادی الاول به روایتی روز شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» است بنابراین در کتاب مفاتیح الجنان پیرامون اعمال ماه جمادی الأوّل بیان شده زیارت و اقامه عزا در روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه برای حضرت «فاطمه زهرا (س)»، از جمله اعمال مستحب است که ثواب بسیاری دارد همچنین خواندن زیارت حضرت «فاطمه زهرا (س)» و اقامه عزا در سوگ ایشان بسیار مهم است.

وی در همین راستا اظهار کرد: برای کسب فضیلت بیشتر در این ماه می‌توان به خواندن نماز دو رکعتی به ویژه در شب اول این ماه که البته از آن چند روزی گذشته است توجه نمود، در روایاتی از «امام جواد (ع)» نقل شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگذار که در رکعت اول آن پس از سوره حمد ۳۰ بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از سوره حمد ۳۰ بار سورۀ قدر خوانده شود؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

ضربه مهلکی که دستفروشان با تخفیف‌های ۵۰ درصدی به بازار نشر زدند!

هنوز هیاهو‌ی افزایش قیمت کاغذ و تاثیرات آن از بین نرفته که خبر از تخریب بستر‌های حوزه چاپ و نشر به واسطه چاپ کتاب‌های زیر زمینی بار دیگر گوی سبقت را به دست می‌گیرد، این امر به واسطه کاهش تیراژ‌ کتاب‌ها، رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده تا جایی که خود ناشران نیز برای انتشار کتاب‌های خود به چاپ‌های دیجیتای روی آورده‌اند.

بحران در حوزه نشر روز به روز شرایط را برای ادامه فعالیت ناشران و فعالان این عرصه سخت تر می‌کند افزایش قیمت کاغذ از یک سو و حضور کتاب‌های قاچاق و عدم توجه به قانونی کپی رایت هر کدام چالش‌های را برای حوزه نشر به دنبال داشته است.

هنوز هیاهو‌ی افزایش قیمت کاغذ و تاثیرات آن از بین نرفته که خبر از تخریب بستر‌های حوزه چاپ و نشر به واسطه چاپ کتاب‌های زیر زمینی بار دیگر گوی سبقت را به دست می‌گیرد، این امر به واسطه کاهش تیراژ‌ کتاب‌ها، رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کرده تا جایی که خود ناشران نیز برای انتشار کتاب‌های خود به چاپ‌های دیجیتای روی آورده‌اند.

در کنار آن پدیده جدیدی با عنوان تخفیف‌های ۵۰ درصدی وارد عرصه فروش کتاب‌ها شده است امری که بلای جان بسیاری از ناشران و کتابفروشی‌ها به حساب می‌آید کارشناسان امر معتقد هستند که حضور کتاب‌ با تخفیافت ۵۰ درصدی ضربه‌ای محلک به بدنه نشر است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار ادبیات اینجا کلیک کنید

به گفته دست اندکاران حوزه نشر کتاب‌هایی که با تخفیف‌های بالا به مخاطب ارائه می‌شود عموما قیمت پشت جلد آنان قیمتی بالاتر از قیمت واقعی کتاب است تا در زمان فروش با تخفیف‌های بالا، همانند تخفیف ۵۰ درصدی مخاطبان را گول بزنند و همین کلمه تخفیف ۵۰ درصدی اغوا کننده مخاطب می‌شود تا کتاب را بخرد، حتی برخی از این نوع کتاب‌ها به صورت زیر پله‌ای تولید می‌شوند بنابراین بسیاری از استاندارد‌های کتاب‌ها واقعی را ندارند، برخی دیگر از کتاب‌ها حتی به تایید ارشاد هم نرسیده و در دسته کتاب‌های مضر طبقه بندی می‌شود بسیاری از کتاب‌هایی که ۵۰ درصد تخفیف به آن‌ها خورده است در کنار خیابان‌ها فروخته می‌شود و هیچگاه یک انتشارات خوب و با سابقه اقدام به ارائه چنین کتاب‌ها و با چنین تخفیفی‌هایی نمی‌کند، زیرا کتابی که بر اساس شاخص‌های اصلی به تولید رسیده باشد قیمت تمام شده آن در این روزها بسیار بالا است و نمی‌توان آن را با تخفیف زیاد به مشتری فروخت.

در این میان برخی معتقدند، ناشران به چاپ کتاب می‌پردازند و هزینه‌هایی که قرار است به کتابفروشی‌ها تعلق بگیرد با عنوان تخفیف به مصرف کننده می‌رسد در واقع آن بخش از تخفیفی که داده می‌شود حق کتابفروش است که ناشر آن را با اجحاف به خریدار می‌دهد و چرخه نشر را با چالش مواجه می‌کند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

ناشران بهترین فرصت‌ها را در دوران کرونا از دست دادند/می‌توانستیم بیشترین بهره را در این دو سال ببریم

مدیر انتشارات سایبک گفت: دوران کرونا فرصتی بود که ناشران و حوزه فرهنگ باید از آن بهره برداری می‌کردند، البته اقداماتی در فضای مجازی شکل گرفت ولی این اقدامات ادامه دار نبود برای حرکت به سوی پیشرفت توسعه و رفع موانع باید از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌شد موضوعی که ناشران به آن توجه ویژه نداشتند.

بابک عابدین در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر کرونا بر رکود حوزه نشر گفت: با گسترش بیماری کرونا در کنار آن تعطیلی‌های متعدد خصوصاً برای مدارس مصارف برخی از اقلام فرهنگی به پایین‌ترین حد خود رسید در واقع کرونا ضرر‌هایی را به ناشران، چاپخانه‌ها و خصوصا تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار‌ها زد.

***فرصت‌هایی که در دوران کرونا از دست رفت

وی در همین راستا ادامه داد: تاثیر کرونا بر فعالیت کتابفروشی‌ها نیز کم نبود و این قشر نیز آسیب‌های غیر قابل جبرانی را توسط کرونا متحمل شدند؛ در حالی که با ایجاد محدودیت‌های عبور و مرور انتظار می‌رفت فضای مناسبب برای مطالعه فراهم شود و خرید کتاب اوج بگیرد اما اوضاع این گونه پیش نرفت. دوران کرونا فرصتی بود که ناشران و حوزه فرهنگ باید از آن بهره برداری می‌کرد البته اقداماتی در فضای مجازی شکل گرفت ولی این اقدامات ادامه دار نبود برای حرکت به سوی پیشرفت توسعه و رفع موانع باید از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌شد موضوعی که ناشران به آن توجه ویژه نداشتند من معتقدم شروع کار بسیار خوب بود، اما ادامه روند در فضای مجازی پر قدرت ادامه پیدا نکرد لذا اکنون شاهد رکود در فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج کتاب و فرهنگ مطالعه هستیم.

عابدین فرهنگ‌سازی را یکی از مهمترین ضرورت‌های جامعه امروز دانست و بیان کرد: فرهنگ سازی یکی از مهمترین عناصری است که می‌تواند جامعه را به سوی رشد و تعالی راهنمایی کند نبود فرهنگ لازم و عدم توانایی به منظور استفاده از فرصت ایجاد شده در زمان گسترش بیماری کرونا سبب شد شاهد ضرر‌ها و زیان‌ها و آسیب‌های فراوانی در حوزه نشر و فرهنگ باشیم این در حالی است که بسیاری از کشور‌های دیگر از این فضا استفاده کرده و مسیر را برای افزایش فرهنگ خود هموار کردند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

***جاذبه  و نوآوری

وی ایجاد جاذبه برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و افزود: نوآوری‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌تواند به شکل‌های مختلف ظهور پیدا کند برخی از نمایشگاه‌های کتاب که در سطح جهانی برگزار می‌شود از این مهم پیروی کرده‌اند آن‌ها در کنار کتاب‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌کنند شمع و یا کاست‌ها و موزیک‌های خاصی را ارائه می‌کنند که به مشابه سازی زمان و فضا با محتوای کتاب باز می‌گردد بدین ترتیب زمینه را به نحوی برای مخاطب فراهم می‌کنند که خواننده کتاب هنگام مطالعه با روشن کردن آن شمع و استنشاق بوی آن و یا موزیک خاصی که پخش می‌شود حواس پنجگانه را برای لمس و درک بهتر و ملموس تر از محتوای کتاب ناخواسته درک کند، اینگونه مخاطب خود را در فضای کتاب می‌بیند و این بسیار لذت بخش‌تر برای مخاطبان خواهد بود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

زندگی سردار شهید محسن امیدی به روایت «هما»

کتاب «هما» عاشقانه‌ای است از مهر، محبت و فداکاری هما شالباف زاده در همراهی با همسر شهیدش سردار شهید محسن امیدی از فرماندهان تیپ انصار الحسین همدان که به تازگی منتشر و در غرفه مجازی سوره مهر انت‌های راهروی ۲۷ با تخفیف ۲۵ درصد عرضه شده است.

وصف هما، وصف آنانی است که چشم به آسودگی نبستند، خستگی را به چشم و دل راه ندادند و صبورانه باغبان ثمرهی گلستان زندگی‌شان بودند و برای فرزندانشان هم پدر بودند و هم مادر.

جمشید طالبی نویسنده این کتاب در این باره اظهار داشت: شهید امیدی معلمی انقلابی در شهرستان نهاوند استان همدان بود که پس از انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد و با فرماندهی در گردان ۱۵۶ حر، ۱۵۴ حضرت علی اکبر، عملیات‌های والفجر ۲ و ۵ و ۸، شب عاشورایی بدر، عملیات انصار در جنگ تحمیلی نقش آفرین بود و در علمیات ۲۰ شهریور سال ۶۵ جزیره مجنون، به فیض شهادت نائل آمد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفی آخرین کتب‌ منتشر شده از انتشارات سوره مهر اینجا کلیک کنید

یک عاشقانه آرام از هما و همسر شهیدش
وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی این کتاب از دل مصاحبه‌های کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» پدیدار شده است افزود: این کتاب به وقایع قبل از انقلاب، حوادث انقلاب، دفاع مقدس در خوزستان، آوارگی زنان و دختران مناطق جنگ زده و مشکلات مهاجرت آنان به سایر استان‌های کشور و ازدواج ساده و صمیمی شهید امیدی به روایتگری هما شالباف زاده می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «کار چیدن خانه تا شب طول کشید. خیلی خسته شده بودیم و زود هم رفتیم توی رختخواب. محسن زود خوابش برد؛ ولی من نه. جایم عوض شده بود و به این راحتی‌ها خواب به چشم‌هام نمی‌آمد که صدای خش خشی شنیدم. صدا از سقف خانه می‌آمد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

حاجی زینل: چهره‌های بی‌ربط به بازیگری تمامی آثار را تصاحب کرده‌اند/با نمایش «کباب» راهی جشنواره فجر می‌شوم

کارگردان نمایش «کباب» گفت: ما به تازگی بازگشت مخاطب را دیده ایم و نباید با یک اقدام عجولانه باعث شویم که به یکباره تمام این تلاش‌ها از بین برود، بهتر است تئاتر با همان پنجاه درصد ظرفیت به کار خود ادامه دهد تا وضع به طور کامل سفید شود.

رها حاجی زینل در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر گفت: در حال حاضر مشغول تمرینات پایانی نمایش «کباب» هستم، این نمایش به تازگی در بازبینی خود قبول شده و به امید خدا دی ماه سال جاری در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.  

وی درباره مضمون نمایش «کباب» اضافه کرد: این اثر یک نمایشنامه ایرانی تاریخی است که به دهه چهل باز می‌گردد، خانواده‌ای قدیمی صاحب یکی از معروف‌ترین کبابی‌های شهر تهران هستند، این خانواده تعزیه خوان بوده و احترام بسیاری در شهر تهران دارند، اما به دنبال یک اشتباه تمامی آبرو و اعتبارشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد.  

کارگردان نمایش «کباب» درباره پرداختن به اثری با موضوع ایرانی افزود: من پیشتر یک بار تجربه نمایشنامه خوانی نمایش «مسافران» را داشته ام، اما در طول تجربه کارگردانی شش اثر قبلی آثار غیر ایرانی را تجربه کردم، البته نویسنده تمامی این آثار ایرانی بود، اما فضای اثر ایرانی نبود. اما نمایش «کباب» اتفاق ویژه‌ای برای من است، زیرا می‌توانم به راحتی با آن ارتباط برقرار کنم، این اثر از دل فرهنگ عامه جامعه آمده و انگار شخصا با تمامی کاراکترهایش سال‌ها زندگی کرده ام.  

وی در همین رابطه ادامه داد: به نظر من مخاطبان هم مثل من و گروه بازیگران و عوامل به خوبی می‌توانند با چالش به وجود آمده در نمایش «کباب» ارتباط برقرار کنند.

کارگردان نمایش «هولودومور» درباره پرداختن به مقوله تعزیه در نمایش کباب اضافه کرد: در نمایش کباب هم تعزیه می‌بینیم و هم نمی‌بینیم، این نمایش درامی اجتماعی در بستر تعزیه است، انگار که در طول داستان همان روایت تعزیه، اما به زبانی دیگر بیان می‌شود، البته می‌توانم به مخاطبان نوید این موضوع را بدهم که اگر علاقمند به تعزیه هم باشند می‌توانند در دقایقی از اثر آن را نیز تجربه کند.  

وی در همین رابطه افزود: نمایش کباب درامی منسجم است، نوشته‌ای که به خوبی با مذهب و فرهنگ کشور آشنا بوده و آن را در بطن یک خانواده قدیمی ایرانی آورده است، به همین دلیل مخاطب ایرانی در لحظه به لحظه اثر می‌تواند روایتی را ببیند که سال‌ها با آن خاطره دارد. داستان کباب کاملا ملموس است و شاید همین دلیلی بود که تصمیم گرفتم یک اثر ایرانی کار کنم، به شخصه دوست دارم اگر به سمت نمایشی می‌روم بتوانم آن را با گوشت و پوست خودم لمس کنم.  

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

 انتهای پیام/

نظر شما