شناسهٔ خبر: 51258337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

زیرساخت‌های نسخه‌ الکترونیکی در استان ایلام مناسب نیست

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ طی ماه‌های گذشته شاهد اجرای طرح الکترونیکی شدن نسخه‌های درمان بودیم که این اقدام به‌منظور حذف دفترچه‌های درمانی و همچنین سهولت بخشی در ارائه خدمات به بیماران اجرا شد، اما متأسفانه فراهم نشدن زیرساخت‌ها در این بخش مشکلاتی را برای بیماران به‌همراه داشته‌است به‌طوری‌که به گفته‌ی برخی از بیماران و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بروز مشکلات سیستمی هنگام ارائه خدمات درمانی الکترونیکی سبب معطل شدن آنان در داروخانه‌ها و مراکز درمانی شده‌است ازاین‌رو ضروری است مسئولان مربوط جهت افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی زیرساخت‌های لازم در این حوزه را فراهم کنند.

لزوم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم

مریم شهابی از بیمارانی که برای دریافت دارو به یکی از داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان این‌که الکترونیکی شدن خدمات درمانی گاهاً نه‌تنها تسریع در روند خدمات‌دهی را بدنبال نداشته بلکه متأسفانه در برخی موارد سبب معطل شدن بسیاری از بیماران می‌شود از این رو ضروری است مسئولان هرچه سریع‌تر به این مشکل رسیدگی نمایند.

سیروس خلیلی یکی از شهروندان ایلامی با بیان این‌که ضروری است برای ارائه خدمات الکترونیکی زیرساخت‌های لازم فراهم شود اضافه کرد: باوجود گذشت چندین ماه از اجرای طرح الکترونیکی شدن نسخه‌های درمانی همچنان شاهد بروز مشکل و سردرگمی بیماران به‌ویژه در دریافت مبالغ بیمه‌های تکمیلی هست که باید رفع این مشکلات به‌سرعت در دستور کار قرار گیرد.

دسترسی به بانک اطلاعاتی بیماران

مهتاب شاهماری طی ماه‌های گذشته با بیان اینکه طرح پرونده الکترونیک یک طرح ملی و لازم الاجرا بوده و علیرغم سختی‌های ابتدای اجرای طرح ، محاسن بسیاری داشته که یکی از آنها وجود بانک اطلاعاتی و دسترسی به سوابق درمانی یک فرد با استفاده از کد ملی است افزود: نسخه الکترونیک بعنوان یک طرح ملی نیازمند مشارکت بیمه شدگان و درمان گران است.

دریافت خدمات درمانی با ارائه کد ملی

نورالدین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی برای همه بیمه‌شدگان در مطب‌ها و مراکز طرف قرارداد اجرا می‌شود و هیچ‌گونه نسخه کاغذی در سطح استان نوشته نمی‌شود گفت: بیمه‌شدگان با ارائه کد ملی خدمات تشخیصی درمانی و دارویی دریافت می‌کنند.

مدیر‌کل بیمه سلامت به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: عدم نیاز به دفترچه، کاهش خطای نسخه‌خوانی و جلوگیری از قاچاق دارو از مزایای این طرح است

رحیمی اضافه کرد: با فعالیت دو سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی و نسخه‌نویسی تامین اجتماعی، مشکل کند بودن سیستم تا حدی مرتفع شده‌است و دسترسی‌های مربوط به پزشکان برای آن‌ها فراهم شده‌است.



تلاش برای رفع مشکل

علیرضا رمضانی نیز با اشاره به کُند شدن سیستم نسخه‌های الکترونیکی در برخی اوقات اظهار داشت: در تلاشیم هرچه سریع‌تر این مشکل مرتفع شود و خدمات دهی به مراجعه کنندگان سرعت گیرد.

رییس سازمان نظام پزشکی استان ایلام با بیان اینکه مشکل نسخه‌های الکترونیک توسط کارشناسان رصد و به تهران منتقل داده می‌شود گفت: مسئولین بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت در تلاشند که تا 1 دی‌ماه سال جاری که این طرح به‌طور رسمی آغاز می‌شود مشکلات را برطرف کنند.

امید است نهادهای متولی اجرای طرح الکترونیکی شدن خدمات درمانی با مرتفع نمودن مشکلات و نواقص موجود آن سبب بهره وری بهتر از طرح نسخه نویسی الکترونیک و ارتقا خدمات سلامت در کشور و به تبع آن استان ایلام شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما