شناسهٔ خبر: 51257972 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس فدراسیون: برای احیا و توسعه چوگان تلاش مضاعف می‌کنیم

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون چوگان گفت: برای احیا و توسعه چوگان به عنوان بخشی از فرهنگ ایرانی تلاش مضاعف خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم نوزایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا با اشاره ۱۶ آذرماه، پنجمین سالروز ثبت جهانی چوگان در یونسکو به نام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: شانزدهم آذرماه سال ۱۳۹۶ برای همه ایرانیان روزی بزرگ و تاریخی محسوب می‌شود زیرا دوازدهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در کره جنوبی، «چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایت گری» را به نام میهن عزیزمان ثبت کرد تا یکبار دیگر جهانیان شاهد اوج عظمت و شکوه ایران باشد.

وی افزود: در آن روز همه مردم ایران‌ چشم به جزیره ججو کره جنوبی دوخته بودند تا فرزندان‌شان مقابل زیاده‌خواهی کشورهای بیگانه ایستادگی کنند و اجازه ندهد این بخش از فرهنگ کهن‌شان به غارت برود.

رییس فدراسیون چوگان ادامه داد: پنجمین سالگرد ثبت جهانی چوگان به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در حالی فرا می‌رسد که این روزها همه مردم دنیا به ویژه میهن عزیزمان درگیر مقابله با ویروس منحوس کرونا هستند و این موضوع موجب شد تا نتوان به طور شایسته این روز بزرگ را جشن بگیریم.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته با برنامه ریزی و تلاش مضاعف، اقدامات خوبی برای توسعه چوگان در سطح کشور صورت گرفت لذا می توان مشاهده کرد که این رشته ورزشی در ابعاد مختلف توسعه یافته و افراد علاقه‌مند به آن جذب شدند که این مهم نتیجه همت همگانی است.

نوزایی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب طی سالهای گذشته بر اهمیت حفظ و احیای چوگان در کشورمان تاکید کردند اما در سال ۱۴۰۰ شاهد تاکید مجدد ایشان بر حفظ و حراست این بخش از میراث کهن و فرهنگ ایرانی هستیم که این موضوع وظیفه همه مسئولان را سنگین‌تر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اخیرا شاهد نامهربانی هایی نسبت به چوگان به‌عنوان میراث کهن ایرانی از سوی برخی مسئولان بودیم اما بدون شک قلب همه مردم برای احیای این رشته ورزشی می‌تپد و بر این اساس تلاش خواهیم کرد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و با برطرف کردن موانع به سمت توسعه چوگان در سراسر میهن اسلامی حرکت کرده و در افق پیش رو پیشتاز چوگان دنیا باشیم.

چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۶ در دوازدهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در کره جنوبی به ثبت رسید.

نظر شما