شناسهٔ خبر: 51255710 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه سالروز شانزدهم آذر؛

دانشجویانی که بر پیشانی شهادت بوسه زدند

تهران - ایرنا - چه بسیار جوانان رشید و صاحب علم و دانش که بر پیشانی شهادت بوسه زدند و جاودانه شدند براستی شهدای دانشجو از میان سنگر علم و دانش و سنگر جنگ، دفاع از وطن را برگزیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار وشهادت ایرنا ،‌ روز دانشجو در کشورمان به شانزدهمین روز ماه آذر اطلاق می‌شود که در این روز دانشجویان گرانقدر مقابل زیاده خواهی های استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار ایستادند و صدای اعتراض خود را به جهانیان در راستای تضییع حقوق ستمدیدگان جهان و مستضعفان عالم توسط ایادی استکبار فریاد زدند. 

هشت سال دفاع مقدس یادآور دلاور مردانی است که با استقامت در برابر دشمنان ایستادگی کرده و از جوانی و جان شیرنشان گذشتند تا ایران اسلامی به دست متجاوزان نیفتد و در امنیت باشد و از میان این دلاور مردان، نام بیش از ۳ هزار دانشجوی شهید زینت بخش تاریخ ایران اسلامی شده است.

با گذشت بیش از سه دهه از دفاع مقدس و ایستادگی شجاعانه بزرگ مردان ایران اسلامی، همچنان نام شهدا در جای جای این کشور زنده و پاینده است و هیچ گاه یاد و نام آن ها در تاریخ به فراموشی سپرده نمی شود. 

با نگاهی در پرتال جامع شهدای دانشجو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نام و تصاویر شهدای دانشجو بارگذاری شده تا جوانان این مرز و بوم بدانند که خاک ایران زمین را چه جوانانی حفظ کردند، جوانانی که می توانستند سنگر علم و دانش را انتخاب کنند و امروز نامشان در میان نخبگان و دانشمندان بدرخشد اما رفتند تا ما بمانیم و در امنیت کشورمان را آباد کنیم.

شهادت بانوان دانشجو

از میان سه هزار و ۹۷ نفر از شهدای دانشجوی دوران دفاع مقدس، نام پنج دانشجوی خانم نیز دیده می شود که در بمباران هوایی به شهادت رسیدند و یک دانشجوی خانم در حین امدادرسانی به مجروحان به فیض شهادت رسید. این بانوان شهید در رشته های کارشناسی پرستاری، کارشناسی ادبیات عرب دانشگاه اصفهان، کاردانی تربیت بدنی مرکز تربیت معلم نسیبه، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، کارشناسی زبان فرانسه تربیت معلم تهران و کارشناسی ریاضی‌دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران اهواز) دانشجو بوده‌اند.

 فرماندهانی که از دانشگاه به دفاع از مرزها رفتند

دانشجویانی که بر پیشانی شهادت بوسه زدند

همچنین از میان حدود چهار هزار دانشجو، تعداد ۹۴ نفر با وجود سنی میان ۲۰ تا ۲۷ سال فرماندهی گردان، دسته و لشگر را برعهده داشتند. از میان شهدای دانشجوی دفاع مقدس که فرمانده بوده‌اند و در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کرده‌اند، ۱۱ نفر از آنها در مقطع دکتری و عمده آنها در مقطع کارشناسی دانشجو بوده‌اند.

نمونه‌هایی از این دانشجویان فرمانده شهید می‌توان به سید حسین علم الهدی ، «احمد آبانی آرانی» دانشجوی کارشناسی زمین‌شناسی دانشگاه کرمان فرمانده گروهان با ۲۳ سال سن،عباس محمد ورامینی دانشجوی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی رییس ستاد لشکر محمد رسول الله ص ، محسن وزوایی فرمانده گردان حبیب ، علی هاشمی  فرمانده لشکر محمود شهبازی جانشین فرمانده لشکر، حسن باقری معاون اطلاعات، «احمد آتشدست» دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فرمانده پدافند دشت فکه با ۲۲ سال سن، «منصور آخرت دوست» دانشجوی کارشناسی زیست شناسی دانشگاه ارومیه فرمانده گردان ثارالله با ۲۴ سال سن، «مسعود آخوندی» دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان فرمانده گردان با ۲۳ سال سن، «مصطفی آزادگان» دانشجوی مهندسی شیمی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر فرمانده دسته و گروهان با ۲۰ سال سن‌ اشاره کرد.

دانشگاه تهران سرآمد دانشجویان شهید وطن

بیشترین سهم دانشجوی شهید از آن دانشگاه تهران با ۱۹۷ شهید گرانقدر است. البته در این آمار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در مجموع در نظر گرفته شده‌اند.

دانشجویانی که بر پیشانی شهادت بوسه زدند

دانشگاه تبریز با ۱۱۶ شهید، دانشگاه اصفهان با ۱۱۴ شهید، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۱۱۰ شهید، دانشگاه شیراز با ۹۷ شهید، دانشگاه صنعتی شریف با ۹۰ شهید، دانشگاه شهید بهشتی با ۷۷ شهید، دانشگاه علم و صنعت ایران با ۶۶ شهید، دانشگاه فردوسی مشهد با ۳۷ شهید و دانشگاه صنعت نفت با ۲۱ شهید از مراکز آموزش عالی هستند که بیشترین برگ‌های زرین شهدا را به خود اختصاص داده‌اند.

از جمع شهدای دانشجو، دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۴۴ شهید تقدیم دفاع مقدس کرده‌اند که این دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، تهران، ایران، اهواز، شهید بهشتی، اصفهان، تبریز، شیراز، همدان، فسا، بابل، گیلان، ارومیه، کرمان تحصیل کرده‌اند.

در میان مقاطع تحصیلی وضعیت مقطع تحصیلی برای ۳۱۳ شهید دانشجو در دفاع مقدس نامشخص است. ۱۶۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کردند که عمدتاً در گروه پزشکی بوده‌اند ۱۲۴ نفر در رشته پزشکی، ۱۱ نفر در رشته داروسازی، ۹ نفر در رشته دندانپزشکی و سایر افراد فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، بهداشت کار دهان و دندان و پرستاری بوده‌اند.

۲۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کرده‌اند که از این گروه ۱۵ نفر در گروه علوم انسانی، ۸ نفر در گروه فنی و مهندسی، دو نفر در گروه‌های علوم پایه و زبان تحصیل می‌کرده‌اند.

یک هزار و ۷۷۳ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کرده‌اند. ۲۱ نفر در گروه نامشخص، ۷۶ نفر در گروه علوم پزشکی، ۷۳۷ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۴۴۰ نفر در گروه علوم انسانی، ۲۳۳ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ نفر در گروه‌های تربیت بدنی، زبان و هنر، ۱۶۱ نفر در گروه معلمی، ۷ نفر در گروه نظامی تحصیل می‌کرده‌اند.

۶۲۲ نفر نیز در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل بوده‌اند. ۱۴ نفر در گروه نامشخص، ۱۱ نفر در گروه علوم پزشکی، ۱۲۰ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۸۸ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۸ نفر در گروه علوم پایه، ۹ نفر در گروه‌های تربیت بدنی، زبان و هنر، ۳۳۲ نفر در گروه معلمی، ۲ نفر در گروه نظامی تحصیل می‌کرده‌اند.

رونمایی از اطلس شهدای دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم رونمایی از اطلس شهدای دانشگاه آزاد اسلامی امروز سه شنبه هم زمان با روز دانشجو در اولین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار شد. 

اولین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران امروز با حضور سردار سرتیپ علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سید محمود رضا آقا میری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی و جمعی از روسای دانشگاه ها و دانشکده های آزاد اسلامی برگزار شد.

گرامیداشت شهدای دانشجو ۱۶ آذر ۱۳۳۲

دانشجویانی که بر پیشانی شهادت بوسه زدند

از سوی دیگر این روز به یاد ماندنی ، به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا،احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد

رضا رضایی مجد

نظر شما