شناسهٔ خبر: 51255079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

پالایشگاهی هم قیمت والده ملانصرالدین

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به اوج عزت اقتصادی و تداوم تراژدی تصدی گری پاستور و رفقا و...

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس نیوز، در این سال ها بارها بابت واردات حجم بالایی سنجاق قفلی، جاسوییچی، دسته بیل و گل سر و... انتقاد شده؛ ولی کسی به روی خودش نیاورده! حتما می پرسید چرا؟ یکی از اعضای اتاق بازرگانی، جواب این انتقاد را داده و فرموده "بابت تهاتر نفت و کالا هم تخفیف می دهیم و هم امتیاز و هم هر چه به جای پول نفت بدهند، می پذیریم"! خدا را شکر که تحریم ها، نعمت بود و به عزت اقتصادی به معنای واقعی دست یافتیم...

تداوم تراژدی تصدیگری پاستور و رفقا 

رئیس باب همایون اعلام کرد در بودجه سال آینده ۱۱۰ همت سهام دولت واگذار خواهد شد. البته خوشحال باشید که این سهام در بازار سرمایه عرضه نخواهد شد، بلکه فقط مالکیت از اهالی پاستور به تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی منتقل خواهد شد! اگرچه ظاهراً این خبر، خبر بدی نیست و کمی خیال مان را راحت می کند که قرار نیست سهام شان را باد کرده و به سهامداران قالب کنند؛ ولی نکته تلخ ماجرا اینجاست که ما هرکاری میکنیم تراژدی بنگاه‌داری و تصدی‌گری اهالی پاستور و نزدیکانشان تمامی ندارد. طبق فرمایشات رئیس سابق تخت‌طاووس مدیریت ۷۸ درصد از شرکت های این بازار در دست اهالی پاستور و دو مجموعه مثلا مردمی و عملا بنگاهدار و اخیرا لاکچری ساز است! با این تفاسیر روی خصوصی سازی حسابی باز نکنید.

پالایشگاهی هم قیمت والده ملانصرالدین

یادتان هست که همین چند روز پیش بعضی از سهامداران گله می کردند که چرا از نعمت شیرین عرضه های اولیه قرار است محروم شوند؟ خواستیم از همین جا اطلاع دهیم که عرضه اولیه ای بسی بزرگ در راه است! آقایان تصمیم گرفته اند یک پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه ای در نزدیکی شهر اراک را ۲۰۰ همت در بازار سرمایه عرضه اولیه کنند! البته نکته جالب قیمت‌گذاری این عرضه اولیه است. ارزش بازار پالایشگاه اصفهانی با ظرفیت ۳۷۵ هزار بشکه حدود ۸۰ همت است!

نمره عینک ناظر بالا رفت

بعضی از دوستانمان در بازار سرمایه هم توصیه کرده‌اند ناظران بازار سری به چشم پزشکی بزنند! این بزرگواران، ادعا می‌کنند عقاب هستند و مگس را روی هوا می زنند ولی برخی دستکاری ها یا تخلفات آشکار را کلا نمی‌بینند! مثلاً بسیاری از نمادهای ارزنده بازار را به محض اندکی رشد، به ظن دستکاری در قیمت متوقف می کنند؛ ولی نماد بانک تقریبا ورشکسته بازار را که در ۶۰ روز اخیر از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسیده، اصلا نمی بینند!

غول سوم

وقتی صحبت از توزیع رانت در جاده مخصوص می شود، منظور فقط دو غول بزرگ خودروسازی نیست و باید غول سومی را هم در نظر گرفت. البته این سومی مثل دو غول دیگر وا نداده و با وجود آنکه قیمت محصولاتش در بازار با قیمت کارخانه اختلاف بسیار فاحشی دارد، در نحوه پیش‌فروش محصولاتش شک و شبهه هایی وجود دارد! مثلاً بزرگواران اعلام می کنند که از ساعت فلان، پیش فروش محصول آغاز می‌شود؛ اما نیم ساعت قبل از زمان شروع ثبت نام، سایت را می‌بندند و اعلام می‌کنند که ظرفیت تکمیل شده! برخی اظهارات متقاضیان خرید خودرو نشان می‌دهد ثبت نام در طرح پیش فروش محصولات این غول بزرگوار از ۲ غول قبلی، بسیار سخت تر است و یافتن کسی که موفق شده باشد در لاتاری محصولات گران قیمت ترین این خودروساز برنده شود، تقریبا جزو محالات است. حالا اگر شما کسی را سراغ داشتید که بدون پارتی در ثبت نام برای پیش خرید خودرو از این بزرگوار، موفق بوده، به ما هم معرفی اش کنید...

نظر شما