شناسهٔ خبر: 51248444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روزنامه روسی: ایران می‌خواهد با بی‌میلی نگرانی آمریکا را بیشتر کند

روزنامه روسی در مقاله ای نوشت که در حقیقت، دیپلمات های اروپایی و امریکایی جزئیات مشکلات پیش آمده را افشا نکردند و هنوز فرصت است و ایران می تواند، مشی خود را تغییر دهد. در این میان، تهران منتظر است تا واشنگتن در خصوص از میان رفتن علاقه ایران برای مذاکرات با امریکا، ابراز نگرانی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، تاراسوف استانیسلاف در مقاله ای برای روزنامه روسی رگنیوم نوشت: زمانی که در وین، دور هفتم مذاکرات پیرامون احیای برجام آغاز شد، دیپلمات های باتجربه اعلام کردند که این روند دشوار و احتمالا، طولانی خواهد بود. زیرا مشکلاتی که در روابط متقابل میان امریکا و ایران وجود دارد، بسیار حاد است و برخی از آنها حتی فراتر از ابعاد توافق هسته ای است.

 در چنین شرایطی، دیپلماسی به عنوان یک قاعده، از تاکتیکی استفاده می کند که با برداشتن گام های کوچک به سمت راه حلی هایی برای مسائل توسعه محور، به طرفین اجازه داده شود تا از انگیزه جدیدی برای توسعه روند مذاکرات پیدا کنند. اگر نتایج مذاکرات وین را از این نقطه نظر ارزیابی کنیم که این مذاکرات موفقیت آمیز بوده، یا خیر، باید گفت که به گفته میخائیل اولیانوف، شرکت کنندگان در خصوص برداشتن گام های سریع بعدی به توافق رسیده اند. شرکت کنندگان در مذاکرات با راه اندازی مجدد دو کار گروه موافقت کرده اند. انتظار می رود که در هفته آینده، مذاکرات از سر گرفته شود.

اما، یک خرابکاری رخ داد. در ابتدا، منابعی در هیات های آلمان، فرانسه و بریتانیای کبیر ایران را به این متهم کردند که این کشور تقریبا، از تمامی سازش های دشواری که طی چندین ماه مذاکرات پر تنش حاصل شد، روی گردانده است. بدین ترتیب، آنها دو پیشنهاد جدید مطرح شده از سوی تهران در مورد تحریم ها و ابعاد توافق اتمی را اینگونه تفسیر کردند و معتقدند که چنین موضعی، شانس واقعی برای دستیابی به سازش را از میان بر می دارد.

واشنگتن نیز به نوبه خود، از توقف مذاکرات پیرامون برجام سخن گفت و آنتونی بلینکن خاطر نشان کرد که گزافه گویی های ایران باعث می شود تا ما خوش بین نباشیم، اما با این وجود، هنوز فرصت است و ایران می تواند، مشی خود را تغییر دهد. در حقیقت، دیپلمات های اروپایی و امریکایی جزئیات مشکلات پیش آمده را افشا نکردند.

 ایران معتقد است: «امریکا باید تمامی تحریم ها را لغو کند و روند مذاکرات را دست کاری نکرده و چارچوب مذاکرات باید فقط به بازگشت واشنگتن به مفاد برجام سال ۲۰۱۵ میلادی محدود شود». به موازات این، تهران بر پرداخت غرامت برای ضربه عظیمی که امریکا به اقتصاد ایران وارد کرده و دریافت ضمانت در خصوص این که دیگر امریکا از توافق هسته ای خارج نشود، پافشاری دارد.

این نه فقط عمق اختلافات میان مواضع ایران و امریکا را نشان می دهد، بلکه از رویکردها در قبال حل و فصل آنها نیز حکایت دارد. تهران طرفدار دیپلماسی است و واشنگتن به ایراد سخنان تندخود علیه ایران ادامه می دهد. همه اینها بلوف است. ایران می گوید که قصد ندارد، فعالیت در تاسیسات غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. در چنین شرایطی، این تصور در غرب ایجاد می شود که ایرانی ها به دنبال ساخت سلاح هسته ای هستند. در پاسخ، اسرائیل به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران تهدید می کند.

واشنگتن تلاش می کند، مانع از وقوع سناریوی شومی شود. وضعیت با این واقعیت تشدید می یابد که امریکا و ایران در رابه با برجام، در مشکلات سیاست داخلی خود پیوند تنگاتنگی دارند و باید با احتیاط عمل کنند. در این میان، تهران منتظر است تا واشنگتن در خصوص از میان رفتن علاقه ایران برای مذاکرات با امریکا، ابراز نگرانی کند.

برای تغییر وضعیت، امریکایی ها اعمال فشار بر یاران اروپایی را آغاز کرده اند. در رابطه با روسیه باید گفت که به گفته اولیانوف، نیازی نیست، روند مذاکرات را دراماتیک جلوه دهیم و نیازی به جلو زدن نیست. به اعتقاد وی، در وین، تمامی هیات ها به سخنان یکدیگر گوش دادند و زمانی که مذاکرات از سر گرفته شود، از وخامت اوضاع کاسته خواهد شد.

 روسیه در تلاش است تا دسیسه ایجاد شده را از میان بردارد و از طرفین بخواهد تا به دیپلماسی و برداشتن گام های کوچک باز گردند و در این مرحله، مطالبات غیر قابل اجرایی را مطرح نکنند و مذاکرات در وین را به میدان حل و فصل مشکلات نظم جهانی نوین در خاورمیانه تبدیل نکنند.

موضوع دیگر از این قرار است که دیپلماسی امریکا کیفیت و توانایی خود را برای مشارکت در شکل دادن به موازنه نیروها در خاورمیانه و از طریق کنترل بر تصمیم های مبتکرانه از دست داده است. به همین دلیل است که امریکا در رسیدن به توافق با ایران تعجیل نشان می دهد. تهران بر این موضوع واقف است و از این رو، شرایط جدیدی را پیش پای امریکایی ها قرار می دهد.

بنابراین، هنوز تا سناریوی نهایی اقدامات طرفین در وین راه زیادی باقی مانده است. این در حالی است که همه چیز مانند گذشته پیش می رود: همه تحریم های امریکا علیه ایران به قوت خود باقی می ماند و در تهران، ساعت ها در حال گذر هستند، سانتریفیوژها فعالیت دارند و اورانیوم غنی سازی می شود.

۳۱۱۳۱۱

نظر شما