شناسهٔ خبر: 51248227 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: سیاست تحریم المپیک زمستانی توسط آمریکا ضربه ای به همکاری ها است

تهران- ایرنا - چین در واکنش به اقدام تحریم المپیک زمستانی از سوی آمریکا هشدار داد این موضوع می تواند منجر به مخدوش شدن همکاری های دوجانبه و گفت و گوهای دو طرفه در زمینه مسائل مهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری « سی ان ای»، چین با درخواست کنار گذاشتن ورزش از سیاست، به آمریکا هشدار داد تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی این کشور می تواند بر روابط و همکاری های دو کشور تاثیرات مخرب و بدی بگذارد. 

این تصمیم که ماه هاست از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا و گروه های حقوق بشری به دولت آمریکا پیشنهاد شده است، چند هفته پس از مذاکرات روسای جمهوری دو کشور آمریکا و چین اتفاق افتاد.
گفت و گوهای « جو بایدن» و « شی جین پینگ» رهبران آمریکا و چین با هدف تنش زدایی میان دو کشور انجام شده بود. 

روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد  مقامات رسمی دولت آمریکا المپیک زمستانی  پکن را به دلیل مسائل حقوق بشری چین تحریم می کنند، این در حالی است که ورزشکاران آمریکایی می توانند به چین سفر کنند و در مسابقات نیز شرکت کنند. 

« یائو لی جیان » سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در بیانیه ای اعلام کرد چین مخالف این تحریم است و به اقدام متقابل قاطعانه ای در این خصوص دست خواهد زد.

وی همچنین آمریکا را ترغیب کرد تا سیاست را از دنیای ورزش جدا کند و خاطرنشان کرد این تحریم در ضدیت با تمامی اصول المپیک است.

در این بیانیه آمده است: «چین در واکنش به تحریم دیپلماتیک آمریکا در بازی‌های المپیک زمستانی پکن، تدابیر سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ خواهد کرد، بنابراین آمریکا تاوان اشتباهات خود را پس خواهد داد».

این وزارتخانه تاکید کرد: «ایالات متحده باید از سیاسی کردن ورزش و تلاش برای تضعیف برگزاری بازی‌های المپیک در پکن خودداری کند».

نظر شما