شناسهٔ خبر: 51247891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تهران تایمز بررسی کرد؛

سفر مقام اماراتی به تهران/ همکاری اقتصادی، نقطه آغاز توسعه روابط

سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران می تواند زمینه ساز توسعه روابط میان دو کشور باشد که همکاری های اقتصادی نقطه آغاز آن تلقی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» در بخش سیاسی خود به بررسی ابعاد سفر «طحنون بن زائد» مشاور امنیت ملی امارات به تهران و دیدار وی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، پرداخت.

به نوشته تهران تایمز، این دیدارها در سایه تلاش امارات برای بهبود رابطه با رقبای منطقه‌ای انجام شد که علاوه بر ایران، ترکیه و قطر را نیز شامل می‌شود حال آنکه نقش محوری شیخ طحنون که آغازگر سفر به این کشورها بود؛ حاکی از جایگاه قدرتمند او در دولت ابوظبی است. پیش از ایران، او در سفر به ترکیه و قطر نیز با سران این کشورها دیدار کرد و این سرآغازی شد برای اینکه دیدارهای دیگری نیز میان مقامات اماراتی و ترکیه‌ای یا قطری انجام شود. به عبارت دیگر، شیخ طحنون راهگشای دیدارهای بیشتر در سطوح عالی‌تر میان سران امارات و دو کشور دیگر بود.

اما سوال اینجا است که آیا این مسئله در رابطه با ایران نیز صدق خواهد کرد؟ جواب دادن به این پرسش چندان ساده نیست حال آنکه طیف گسترده مسائل دخیل در روابط تهران-ابوظبی، این تصور را که سفر شیخ طحنون به ایران به دیدارها در سطوح بالاتر می‌انجامد؛ دشوار می‌کند.

تهران تایمز با این وجود می‌نویسد: البته این به معنای آن نیست که ذوب شدن یخ رابطه میان ایران و امارات غیر ممکن است. در طول یک دهه گذشته، تماس‌های دیپلماتیک بین دو کشور هرگز به صفر نرسید و فقط در مقاطعی به دلایل عمدتاً سیاسی با کاهش مواجه بود. این در حالی است که به رغم فراز و نشیب‌های رابطه دیپلماتیک، روابط اقتصادی همچنان برقرار ماند.

روزنامه انگلیسی زبان ایران در ادامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد که در نهایت، تداوم این رابطه اقتصادی به ایجاد زمینه‌ای مشترک میان تهران و امارات تبدیل شده تا در این زمانه که حل و فصل مناقشات سیاسی امری دشوار و حتی ناممکن است؛ طرفین دست کم در کوتاه مدت، به تنش زدایی بپردازند. این در حالی است که تاکید بر تداوم روابط اقتصادی از محورهای دیدار شمخانی و میهمان اماراتی بود.

تهران تایمز در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: به لحاظ سیاسی، ایران و امارات در دو سوی مخالف بسیاری از مناقشات منطقه‌ای ایستاده اند. علاوه بر ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایران، تهران و ابوظبی درباره تحولات یمن، لبنان، عراق و سوریه هم با یکدیگر اختلاف‌هایی دارند و این اواخر هم با حضور رژیم صهیونیستی در امارات، به لیست بلندبالای اختلافات تهران-ابوظبی افزوده شده است و این مسئله‌ای است که ابراهیم رئیسی در دیدار با شیخ طحنون به آن اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن را به وسیله‌ای برای توسعه طلبی و فتنه انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند.

این در حالی است که شیخ طحنون هم به نوبه خود، گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط دو کشور در دستور کار ما قرار دارد. این دیدارها نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

نظر شما