شناسهٔ خبر: 51247054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مقابله با ارسال پیامک‌های جعلی به نام سامانه‌های قضایی

صاحب‌خبر -

شفقنا_رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات گفت: برای پیشگیری از کلاهبرداری پیامکی، کلیه پیامکهای سامانه های قوه قضائیه شامل ثنا، ابلاغ، نظر سنجی، اطلاع رسانی با نام adliran به مخاطبین ارسال خواهد شد.

به گزارش شفقنا از ایرنا از  قوه قضاییه، دکتر محمد کاظمی فرد در جلسه شورای عالی قضایی گفت: با توجه به وجود سامانه های مختلف در قوه قضاییه و استفاده پیامک برای اطلاع رسانی از وضعیت پرونده در محاکم یا دریافت ابلاغیه الکترونیک در حساب کاربری ابلاغ، کلاهبرداران از این موقعیت سوء استفاده کرده و از طریق ارسال پیامک جعلی اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد در قالب فیشینگ می نمایند.

وی به روش کلاهبرداران اشاره کرد و گفت: پیامکی برای افراد ارسال می­شود که از شما شکایتی صورت گرفته است یا حکمی ابلاغ شده است و با پیشنهاد لینک سامانه ابلاغ الکترونیکی جعلی یا نصب ابزار عدالت همراه جعلی آنها را در دام خود گرفتار می‌کنند. به دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی و با توجه به این موضوع که اکثر مردم در این سامانه ثبت نام نموده‌اند، لینک مورد نظر را کلیک می کنند و با کلیک کاربر بر روی لینک جعلی و ورود، یک برنامه موبایلی بر روی گوشی نصب می‌شود  و به اطلاعات گوشی از جمله اطلاعات مخاطبین و تمامی پیامک‌های موجود در دستگاه دسترسی پیدا می‌کند و به اطلاعات مهم بانکی کاربر از جمله رمز پویا دسترسی پیدا می کند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات افزود: برای پیشگیری از کلاهبرداری پیامکی، کلیه پیامکهای سامانه های قوه قضائیه شامل ثنا، ابلاغ، نظر سنجی، اطلاع رسانی با نام adliran به مخاطبین ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر سرشماره پیامک سامانه های قوه قضائیه گفت: با این روش علاوه بر جلوگیری از کلاهبرداری از طریق ارسال پیامکهای جعلی با نام سامانه های قضایی، باعث تفکیک پیامکهای قضایی با پیامک های اطلاع رسانی و همچنین تبلیغاتی از دیگر سر شماره ها شده و امکان سوء استفاده از موضوعات قضایی در پیامک ها به جهت کلاهبرداری را از بین خواهد برد

نظر شما