شناسهٔ خبر: 51245880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مطرح کرد؛

تحویل نیرو‌های تربیت شده پرستاری به کشور‌های دنیا

زارعیان گفت: ایران جزو ۱۰ کشور دنیا از منظر علمی است اما متاسفانه نخبگان ما جذب کشور‌های اروپایی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آرمین زارعیان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستاری در خانه اندیشمندان اسلامی برگزار شد، با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور گفت: با شیوع بیماری کرونا شاهد فعالیت درخشانی از سوی کادر درمان به خصوص پرستاران بوده ایم، به گونه ای که همیشه مراقبت آن‌ها به نحو مطلوبی برای نجات جان بیمار توانسته حائز اهمیت باشد، زیرا آن‌ها همیشه در تلاش برای ارائه بهترین خدمت و بالاترین کیفیت برای  بیماران بوده اند. 

او ادامه داد: کمبود پرستار باعث افت کیفیت ارائه خدمات مراقبتی می‌شود، همین موضوع باعث نارضایتی از سوی بیماران شده است. اگر مراقبت مطلوب در مراکز درمانی به خوبی انجام نشود، بیماران دچار عوارض بعد از عمل جراحی یا موارد دیگر درمانی می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری درباره مهاجرت پرستاران گفت: کشور ما جزو ۱۰ کشور دنیا از منظر علمی، توانمندی و آموزش پرستار است اما متاسفانه این نخبگان حوزه سلامت با امکانات بالا و منزلت خوب، جذب کشور‌های اروپایی شده اند.

زارعیان افزود: قرارداد‌های ۸۹ روزه با پرستاران امنیت شغلی آنها را از بین برده است اما کشور‌های توسعه یافته تسهیلات خوبی را برای پرستاران ایرانی در نظر می‌گیرند. 

او تاکید کرد: باید تعارض منافع کنار گذاشته شود تا ارائه خدمات درخشان در حوزه سلامت حفظ شود. در بحران کرونا بیمارستان‌ها مملو از بیمار بود و پرستاران برای ارائه خدمت به بیماران تلاش زیادی می‌کردند، همین شیفت‌های طولانی و کمبود نیروی انسانی باعث افزایش فرسودگی شغلی درمیان این قشر زحمت کش شده است.

۵ تا ۸ هزار پرستار برای مهاجرت اقدام کرده اند

زارعیان ادامه داد: برای تربیت یک پرستار در کشور حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود اما به دلیل سو مدیریت‌ها، این نیرو‌ها را باید دو دستی به کشور‌های دیگر تحویل دهیم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بیان کرد: به هر هیئت مدیره ۵۰ میلیون تومان داده شده است، اما با این شرایط باز هم پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند زیرا در کشور‌های توسعه یافته یا حوزه خلیج فارس بهترین امکانات و حقوق و تسهیلات را به پرستاران می‌دهند.

زارعیان افزود: با شیوع کرونا ماهیانه ۵۰۰ نفر درخواست تایید صلاحیت پرستاری برای اقدام به مهاجرت داده اند؛ طبق آمار در سال اول کرونا، بین ۵ تا ۸ هزار پرستار برای مهاجرت اقدام کرده اند.

او گفت: امید است با ارائه تسهیلات و دیگر مسائل، شاهد کاهش مهاجرت پرستاران در کشور باشیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما