شناسهٔ خبر: 51241701 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

آیین‌نامه پر سر و صدای هیئت‌های ورزشی اصلاح شد/ ابلاغ جدید در انتظار فدراسیون‌های ورزشی

پس از اعتراض روسای فدراسیون‌های ورزشی به آیین‌نامه هیئت‌های استانی و شهرستانی اصلاحات لازم صورت گرفت و قرار است به زودی به فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ و پس از آن لازم‌الاجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تصویب و ابلاغ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی از سال ٩٨ آغاز شد و بعد از ٢٠ ماه توسط شورای نگهبان تأیید و در نهایت ۲۰ تیرماه سال گذشته توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول سابق رئیس جمهور ابلاغ شد. تلاش‌ها برای تغییر قوانین و آیین‌نامه فدراسیون‌های ورزشی دو سال پیش و از زمان سلطانی‌فر آغاز و در نهایت پس از ۲۰ ماه تأیید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. در شرایطی که انتظار می‌رفت پس از مدت‌ها کش و قوس، اساسنامه تصویب‌شده منطبق با قوانین روز بین‌المللی باشد اما جنجال‌ها بر سر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ادامه پیدا کرد و حتی به گفته کارشناسان این حوزه، این اساسنامه پر از ابهام و اشکال است. حتی رؤسای فدراسیون‌های ورزشی هم نسبت به اساسنامه تصویب شده ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که با بررسی دقیق اساسنامه تصویب شده به‌خوبی دخالت دولت در ورزش ایران عیان است، موضوعی که همیشه چالش‌برانگیز بوده و در صورت تأیید آن، فدراسیون‌های مربوطه از سوی فدراسیون‌های جهانی تعلیق خواهد شد.

یکی از مواردی که این روزها در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی سر و صدا به پا کرده بحث نحوه فعالیت هیئت‌های استانی و شهرستانی است که به طور کل تمام اختیارات رئیس فدراسیون در انتخاب روسای هیئت‌ها از بین رفته و در عوض اختیارات به مدیرکل اداره ورزش استان‌ها که ارتباط مستقیم با وزیر ورزش دارد، داده شده است. این موضوع به قدری چالش برانگیز شده بود که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی به‌ صراحت به مخالفت با آن برخاست و حتی عنوان کرد از دیگر مراجع به این موضوع ورود می‌کند و از موضع خود کوتاه نمی‌آید.

بیشتر بخوانید؛

اعتراض رؤسای فدراسیون‌های ورزشی به آیین‌نامه جواب می‌دهد؟/ ورزش ایران در خطر تعلیق

در آیین‌نامه وزارت ورزش عملاً رئیس فدراسیون هیچ کاره است/ با اساسنامه جدید به مشکل می‌خوریم

جلسه وزیر ورزش و جوانان با روسای فدراسیون‌های ورزشی/ اساسنامه جدید چالش اصلی ورزش ایران

اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی؛ آری یا نه؟ / همه ابهامات پیش‌ِ رو

طبق آیین‌نامه جدید فدراسیون‌های ورزشی قرار بود ۴ نماینده ورزشکاران زن و مرد، ۲ داور زن و مرد، ۲ مربی زن و مرد و ۲ نفر اتباع ایرانی عضو کنفدراسیون‌های قاره‌ای یا فدراسیون‌های جهانی که در مجامع هیئت‌های استانی صاحب رأی باشند، از سوی مدیران کل ورزش استان‌ها (نایب‌رئیس مجامع هیئت‌های استانی) انتخاب می‌شوند. هم‌چنین اگر رئیس مجمع (رئیس فدراسیون) حاضر به برگزاری انتخابات نشود، بعد از ۱۵ روز نایب رئیس مجمع (مدیرکل استان) می‌تواند راساً اقدام به انجام این کار کند و بدون حضور رئیس فدراسیون مجمع هیئت را برگزار کند. این در حالی است که اعضای مجمع فدراسیون‌های ورزشی را رؤسای هیئت‌های استانی تشکیل می‌دهند و آن‌ها نقش بازوان فدراسیون‌ها را در رشته‌های مختلف در سراسر کشور ایفا می‌کنند و مهم‌ترین موضوع هماهنگی کامل بین رؤسای فدراسیون‌های ورزشی و هیئت‌های استانی است که در آیین‌نامه جدید اختیارات از رئیس فدراسیون‌ها به شدت محدود شده به طوری که با قوانین جدید گویا هیئت‌های استانی زیرمجموعه‌ای اداره کل ورزش هر استان قرار گرفته بودند.

این آیین‌نامه با مخالفت روسای فدراسیون‌های ورزشی روبه‌رو شد به طوری که آن‌ها اواخر آبان‌ماه در جلسه‌ای با معاون وزیر ورزش و جوانان شرکت کردند تا ایرادات آیین‌نامه را به اطلاع وزیر ورزش و جوانان برساند و از خطر تعلیق که ورزش ایران با آن روبه‌رو خواهد شد، اطلاع‌رسانی کنند. در این جلسه نامه‌ای هم به وزیر ورزش و جوانان هم نوشته شد و ۲۸ رئیس فدراسیون خواستار تغییر آیین‌نامه و اصلاح آن شدند. پس از بررسی‌ها تمامی موارد برخی اصلاحات در آیین‌نامه فدراسیون‌های ورزشی صورت گرفت و به تأیید وزیر ورزش و جوانان هم رسیده است و قرار است در شورای معاونین هم بررسی و پس از آن ابلاغ و اجرا شود.

انتهای پیام/۴۰۵۷/

نظر شما