شناسهٔ خبر: 51237092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

یادداشت| سخنی با استاندار جدید خراسان‌شمالی

اقتصاد ایران: برای جبران کاستی‌های خراسان شمالی، جز با اقدام جهشی و جهادی نمی‌توان به صلاح استان دست یافت. استاندار جدید که از امروز مسئولیت عالی دولت در استان را به دوش گرفته، باید فرصت‌ها را غنیمت برشمرد و در دام روزمرگی‌ها گرفتار نیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پوریا سرداریان، کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: روند با طمانینه انتصابات در دولت مستقر، عاملی شد که انجام امور معطل تغییر مدیران گردد و این طمانینه در استان خراسان شمالی بیش از سایر استان‌ها خودنمایی کرد.

این وضعیت آنجا بغرنج‌تر می‌شود که خراسان‌شمالی به گواه آمار رسمی در شاخص‌های اقتصادی همواره در قعر جدول جا خوش کرده است. 

برای جبران این کاستی‌ها، جز با اقدام جهشی و جهادی نمی‌توان به صلاح استان دست یافت. استاندار جدید که از امروز مسئولیت عالی دولت در استان را به دوش گرفته، باید فرصت‌ها را غنیمت برشمرد و در دام روزمرگی‌ها گرفتار نیاید.

حضور زینت‌المجلسی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها و شوراها، توصیه‌های کلی و توضیح واضحات گفتن در جلسات، درگیر شدن طولانی مدت در ماجرای انتصابات زیرمجموعه‌ها، اقداماتِ خوشایندساز غیرکارشناسی و ... همه و همه مصادیقی از روزمرگی یک مدیر می‌تواند باشد.

پذیرفتن این واقعیت که محدودیت‌ها در حوزه زمان و منابع مالی و امکانات و سرمایه انسانی بر سر راه پیشبرد برنامه ها وجود دارد، باعث می‌شود تا لزوم اولویت‌بندی کارها ضروری نماید. برای اولویت‌بندی، اولا باید اشراف بر تمام مسائل موجود در حوزه‌های تحت مدیریت کسب نمود، ثانیا شاخص‌های ملموس و قابل سنجشی برای اولویت بندی مسائل داشت تا به وسیله آن مسائل دارای فوریت و ضرورت و اولویت را به صدر برنامه‌های کاری آورد.

سخنان امام جمعه محترم بجنورد در نماز جمعه اخیر خطاب به استاندار جدید درباره مسائل اصلی استان نمونه‌ای از احصای مسائل اولویت دار است که می‌تواند با توجه ویژه در دستور کار قرار گیرد؛ آنجا که حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری از مشکل آب و آبرسانی تانکری به حدود ۱۰۰ روستای استان، مشکل جدی دامداران در دسترسی به نهاده‌دولتی و سر درآوردن این نهاده ها از بازار آزاد و نیز مسائل صنایع بزرگ استان بالاخص در حوزه آب‌بر بودن اشاره نمودند.

بدون شناخت جامع و اولویت بندی دقیق امور و به عبارتی بدون داشتن نقشه راه کلان، امکان اقدامات هفت و هشتی و زیگزاکی و پراکنده و بدون برآیند رو به جلو بسیار محتمل است. تن رنجور استان باب‌الرضا تحمل بی‌تدبیری‌های ناشی از آزمون و خطاهای مدیریتی را بیش از این ندارد و بایستی برای اصلاح امور اقدامات عالمانه و جهادی و جهشی را در پیش گرفت.

بسنده کردن به ظرفیت‌های رسمی و اداری برای مواجهه با مسائل پیش‌رو هم ره به جایی نخواهد بود، چرا که توان اداری و دولتی، محدود و گسترده و عمق مسائل زیاد است، لذا میدان گشودن برای ظرفیت‌های غیررسمی و مردمی نه تنها یک کار جانبی، بلکه از ضروریات برای پیشرفت استان است‌.

میدان دادن به تشکیلاتی که توان اتصال ظرفیت مردمی پای‌کار را به امکانات و ظرفیت‌های دولتی و نهادی داشته باشند و بتوانند در قالب حلقات میانی این اتصال را برقرار کنند، از توصیه‌های گام‌دومی حضرت آقاست که بایستی در دستور کار استاندار جدید قرار گیرد.

امید است با تغییرات مدیریتی ایجاد شده، انرژی و شتاب مضاعفی در لوکوموتیو استانداری تزریق گردد و این مجموعه به عنوان پیشران پیشرفت با سرعت در مسیر آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه استان برای آینده‌ای روشن به پیش رود.

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها:

نظر شما