شناسهٔ خبر: 51235995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مخالفت وزیران خارجه قطر و ترکیه با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

ایسنا

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که روابط این کشور با ترکیه شاهد شراکت استراتژیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در دوحه گفت: در نشست میان امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه توافق‌های زیادی امضا خواهد شد. روابط دو کشور شراکت استراتژیک و استثنایی است و شاهد تحول در تمام زمینه‌هاست. قرار است ۱۲ توافق‌نامه جدید در نشست هفتم کمیته استراتژیک ترکیه و قطر امضا شود.

وی گفت: امیر قطر و اردوغان درباره تحولات سیاسی و انسانی پرونده افغانستان بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این نشست بر تحولات پرونده فلسطین نیز متمرکز خواهد بود.

وی گفت که با چاووش‌اوغلو درباره تحولات عراق، سوریه و پرونده‌های منطقه‌ای دیگر گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که زمان سفر رئیس جمهوری ترکیه و ولیعهد عربستان به قطر تصادفی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار کرد: دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تغییری نکرده و عادی سازی روابط با سوریه در حال حاضر منطقی نیست.

او تصریح کرد: ما از همان ابتدا توضیح دادیم که دلایلی وجود دارند که باعث تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شده‌اند و این دلایل همچنان به قوت خود باقی هستند و رویکرد نظام سوریه هم تغییر نکرده است.

وزیر خارجه قطر افزود: اگر آوارگان و پناهجویان به منازلشان بازنگردند، نظام سوریه تغییر رویه ندهد عادی سازی روابط با این نظام منطقی نیست و تصور نمی‌کنم در شرایطی باشیم که به نظام سوریه اجازه دهیم در اجلاس سران عرب حضور یابد.

چاووش‌اوغلو نیز گفت: ما مواضع و فعالیت مشترکی با قطر در پرونده‌های مهم در منطقه مثل فلسطین، سوریه و افغانستان داریم.

چاووش‌اوغلو افزود: اعتقاد داریم بازگشت و حضور نظام سوریه در اجلاس سران عرب و یا هر نشست دیگری بدون راه حل ریشه‌ای این نظام را به ادامه تجاوزاتش ترغیب می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما