شناسهٔ خبر: 51235818 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به منظور عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی

ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

پرونده ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران برای عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی به یونسکو ارسال شد.
ژئوپارک طبس با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ژئوسایت است.
علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ژئوپارک طبس گفت: بعد از چهار سال کار و تلاش و انجام زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم براساس آیین‌نامه ژئوپارک‌های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ارسال شد. یونسکو پس از اینکه نهاد‌های بین‌المللی مختلف تأییدیه دادند، در تابستان سال دیگر ارزیابان خود را به ایران می‌فرستد.
امری کاظمی بیان کرد: ژئوپارک طبس با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان است.
وی افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌های ژئوسایت‌ها از جمله تابلو‌های تفسیری، بخش‌های خدماتی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف از جمله مباحث آموزش علوم زمین و دانش‌آموزی، صنایع‌دستی و تولید محصولات محلی، مطالعات و پژوهش‌ها، راه‌اندازی و تشکیل مرکز اطلاع‌رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال انجام شده‌است و گزارش آن را در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم. امری کاظمی گفت: پرونده ارس نیز به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید قرار گرفت، ولی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و بررسی‌های میدانی آن‌ها میسر نشد و به تعویق افتاد؛ امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی انجام شود و ژئوپارک ارس نیز معرفی شود.
گفتنی است اکثر مناطق تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تبدیل به ژئوپارک ملی را دارند. نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های ملی تحت حمایت یونسکو درآمد. پس از آن ارس به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب به یونسکو معرفی شد، سومین ژئوپارک نیز در منطقه طبس قرار دارد.
امری کاظمی در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، ۳۰منطقه را در ایران به عنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی کرده‌است.

نظر شما