شناسهٔ خبر: 51235813 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

طب سنتی در آینه

دسر مناسب هر مزاج

یکی از عادت‌های غذایی ما ایرانیان این است که همیشه تمایل داریم پس از اتمام وعده غذایی، یک نوع شیرینی را به‌عنوان دسر میل کنیم اما دلیل بروز این میل شدید چیست؟

صاحب‌خبر -

با توجه به این‌که مواد شیرین سبب آزادسازی اندروفین و احساس شادی و شعف در انسان می‌شود، آن شدت تمایل به صرف شیرینی و حال خوشی که پس از خوردن دسر به افراد دست می‌دهد بی‌دلیل نیست.

به عقیده متخصصان تغذیه به علت این‌که اغلب شیرینی‌ ها و دسرها چرب و پرکالری هستند نه تنها نمی‌توانند به هضم غذا کمک کنند بلکه مصرف مستمر آنها باعث اضافه‌وزن می‌شود و توصیه بر این است که اگر عادت شدیدی به مصرف انواع دسرهای شیرین دارید باید از حجم و کالری وعده غذایی‌تان بکاهید یا میزان فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید.

اما از دیدگاه طب سنتی، تمایل افراد به مصرف شیرینی‌ جات و دسرها برای هضم بهتر غذا یک باور درست دانسته شده و این‌طور توجیه می‌شود کسانی که هضم معده و به‌خصوص هضم کبدی ضعیف دارند، بدن‌شان به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی برای کمک و تقویت هضم، تمایل به مصرف شیرینی پیدا می‌کند.

در میان انواع مزاج‌ها، افراد با معده گرم به‌دلیل این‌که از قدرت هضم بالا و قوی برخوردارند کمتر نسبت به مصرف شیرینی و دسر تمایل دارند ولی کسانی که معده سرد دارند به جهت هضم ضعیف نیاز به مصرف شیرینی‌ها پس از غذا در آنها بیشتر دیده می‌شود البته شیرینی مصرفی صرفا باید طبیعی و در میزان کم‌مصرف و از نوع شیرینی‌های پرچرب و پرکالری صنعتی نباشد تا بتواند به هضم راحت غذا کمک کند.

بسته به نوع مزاج، مصرف مقدار کمی از تکه‌های بدون شیرابه مربای به، سیب، انجیر و بالنگ، خرما، کشمش یا مویز پس از صرف غذا توصیه شده است.

خوردن بیش از حد و روزانه بیش از یکی دو خرما به‌خصوص در افرادی که منطقه زندگی‌شان خرماخیز نیست و عادت به مصرف زیاد خرما ندارند، می‌تواند خون را غلیظ و سوداوی کند البته عسل هم یک دسر طبیعی است اما چون در برخی افراد با مزاج گرم سبب سوزش معده می‌شود در این نوع مزاج‌ها، محدودیت مصرف دارد.

اما نکته مورد توجه در مورد افراد با معده سرد و تر این‌که خوردن شیرینی پس از صرف غذا برایشان مناسب نیست، چون به عقیده متخصصان طب سنتی، معده سرد با خوردن خوارکی‌های شیرین دچار رخوت و سستی دوچندان می‌شود البته امکان دارد قدرت هضم پس از خوردن شیرینی در این گروه مزاجی بهبود یابد اما در طولانی‌مدت می‌تواند سبب سستی معده و ضعف هضم شود.

به این نوع مزاج‌ها توصیه شده است در صورت تمایل به مصرف شیرینی‌ جات پس از صرف وعده غذایی از انواع شیرینی‌های طبیعی با خاصیت گس و قابض مثل دو سه تکه مربای به بدون شیرابه یا خرمای نیمه‌رسیده‌ای همچون خارَک استفاده شود.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

نظر شما