شناسهٔ خبر: 51235636 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فرصت ۶ ماهه پلیس به وزارت صمت برای انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب+فیلم

برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران باعث ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران در زمان برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب شاهد ترافیک پرحجمی هستیم. همین موضوع آلودگی هوا را افزایش می‌دهد، به همین علت چندین سال پیش پیشنهادی مبنی بر انتقال این نمایشگاه به نمایشگاه شهر آفتاب مطرح شد زیرا این نمایشگاه ظرفیت کافی برای خدمت‌رسانی دارد، اما چالش‌هایی را با خود به همراه داشت. 

طی روزهای گذشته اعلام شد که قرار است ۴ نمایشگاه صنایع فولاد، ماشین‌آلات کشاورزی، پوشاک و نساجی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود که با واکنش پلیس راهور همراه بود و اقدام به بستن درب ورودی این نمایشگاه کرد. 

نگاهی به چالش‌های نمایشگاه شهرآفتاب در طی چندین سال/ گره کور انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران در هاله‌ای از ابهام!

فرصت پلیس به وزارت صمت برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی 

به همین دلیل، صبح امروز سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص گفت: ما روز گذشته جلوی فعالیت نمایشگاه را گرفتیم و کار آن‌ها مختل شد، با پیگیری‌های انجام شده، عزیزان در وزارت صمت و معاونان وزیر امروز به راهنمایی و رانندگی آمدند، عدم هماهنگی از سمت آن‌ها بوده و باید ضوابط را رعایت می‌کردند. لازم بود که این مجموعه را نمایشگاه شهر آفتاب انتقال می‌دادند با توجه به تعهدات انجام شده قرار شد برای ادامه کار این نمایشگاه طی ۲، ۳ روز تعامل داشته باشیم و محدودیت های پلیس مرتفع شود.

سردار حمیدی گفت: ترافیک در ساعات عصر بسیار زیاد است ومدیریت آنجا سخت است، اما امروز با مراجعه آن‌ها ساعت برگزاری نمایشگاه تغییر کرد و کم شد، از ساعت ۱۵ به بعد نمایشگاه برگزار نمی‌شود؛ و شروع آن هم از ساعت ۹ صبح است. در هنگام عصر، همچنان نمایشگاه تعطیل است و اجازه فعالیت ندارد؛ برای برگزاری هر نمایشگاه پرمخاطب باید ۲۰ روز قبل جلسه بگذارد و هماهنگی لازم را انجام دهد.مشکل از آنجایی شروع شد که بدون هماهنگی و بدون رعایت ملاحظات ترافیکی، نمایشگاه در مجموعه بین المللی تهران برگزار شد و به تذکرات و اخطارات پلیس هم توجهی نشد.

وی گفت:به وزارت صمت ۶ ماه فرصت دادیم تا نمایشگاه بین الملی را به شهر آفتاب انتقال دهد.

نگاهی به چالش‌های نمایشگاه شهرآفتاب در طی چندین سال/ گره کور انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران در هاله‌ای از ابهام!

البته شورای شهری‌های دوره ششم هم در جلسه علنی خود درباره این موضوع تذکراتی داشتند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اظهارکرد: تمام زیرساخت‌ها در شهر آفتاب آماده است. در شرایط حاضر نمایشگاه سه سالن اصلی دارد که این تعداد می‌بایست به عدد ۹ برسد. باید این نکته را گفت که در شهرآفتاب بزرگترین فضای سبز و جنگل کاری مورد استفاده قرار گرفته و از نظر ایستگاه مترو یکی از بزرگترین و زیباترین ایستگاه‌های در این نمایشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ما این موضوع را از طریق تمام اعضای شورای شهر دنبال می‌کنیم که نمایشگاه شهرآفتاب احیا شود و نمایشگاه درون‌شهری به‌تدریج برچیده و موضوع حل شود.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بود که تاکید داشت: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، عملاً بدون استفاده مانده و سالانه ۲۲ میلیارد تومان، صرف نگهداشت آن می‌شود، این مجموعه، علاوه بر امکان برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و کوچک و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به شهر نمایشگاهی و منطقه آزاد تجاری و میزبانی اکسپوهای جهانی از سوی اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی را نیز داراست.در صورتی که تمامی نمایشگاه‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شوند، شاهد کاهش ترافیک و آلودگی‌های محیط زیستی، افزایش رضایت‌مندی عمومی شهروندان، ارتقای کیفیت زیست شهری در دو نیمه شهر از طریق ایجاد جاذبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پهنه جنوبی و افزایش سرانه فضای سبز عمومی در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی در پهنه شمالی تهران و نیز ایجاد درآمد پایدار عملیاتی برای شهر با پیش‌‏بینی بیش از یک هزار میلیارد تومان در سال و درآمد ارزش افزوده سالانه‌ای بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهیم بود. راه حل علمی برای حل بخشی از مشکل ترافیک تهران، کاملاً معلوم و مشخص است و مراحل قانونی آن نیز طی شده است و تنها کافیست تصمیم جدی گرفته شود.

همچنین به رغم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای طراحی و احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که متکی بر کار کارشناسی، بررسی‌های علمی و مطالعات دقیق است و مورد موافقت دولت و سایر دستگاه‌های ذیربط نیز قرار گرفته است، کماکان شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر هستیم و تا امروز، گام مؤثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.

نگاهی به چالش‌های نمایشگاه شهرآفتاب در طی چندین سال/ گره کور انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران در هاله‌ای از ابهام!

 نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب پایتخت واقع است،  تاریخ شروع ساخت آن هم به سال‌ها قبل یعنی زمان شهرداری احمدی نژاد برمی‌گردد و هدف از ساخت چنین پروژه عظیمی کاهش ترافیک و انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران بود، این نمایشگاه شامل امکانات رفاهی زیادی است و حتی ایستگاه مترویی هم جهت دسترسی به این نمایشگاه راه‌اندازی شد، در سال ۸۹ محمدباقر قالیباف وعده داده بود که حدود ۲۰ فاز نخست چنین نمایشگاهی را به بهره برداری برساند تا نمایشگاه بین‌المللی تهران به این مکان انتقال پیدا کند، اما به دلیل مخالفت‌هایی که صورت گرفت، این کار به نتیجه نرسید تا اینکه در سال ۹۵ به صورت رسمی این نمایشگاه افتتاح شد.

در سال ۹۷ عباس قبادی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تهران بود که در همان زمان اعلام کرد: «موضوع جابه‌جایی نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب در جنوب تهران ۱۰۰ درصد منتفی است و هرگز امکان‌پذیر نیست و معتقدم نباید به‌صورت احساسی و سیاسی با این موضوعات برخورد کرد نمایشگاه بین المللی نیم قرن سابقه دارد.»

نگاهی به چالش‌های نمایشگاه شهرآفتاب در طی چندین سال/ گره کور انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران در هاله‌ای از ابهام!

 قادری مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب هم  تاکید کرد: بزرگترین مانع برای انتقال نمایشگاههای پرمخاطب از شهر تهران به شهر آفتاب مقاومت غیرقانونی وزارت صمت و نمایشگاه بین المللی است؛ در حالی که این انتقال مصوبه کمسیون زیربنایی هیات دولت، شورای عالی اداری استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نهادهای قضایی و نظارتی را دارد و بر اساس قوانین برگزاری هر نوع نمایشگاهی در شهر تهران ممنوع است و همه نمایشگاهها باید به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شوند. چرا که ترافیک و آلودگی های زیست محیطی شهر تهران تبدیل به یک فاجعه ملی شده است.»

وی گفت: یکی از استراتژی ها انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به منظور کاهش ترافیک و آلودگی زیست محیطی به شهر آفتاب است که سالانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار برای شهرداری رقم بزند.طی دوره گذشته در حوزه زیر ساخت حدود ۴۰ درصد و در حوزه زیر نمایشگاهی ۲۰ درصد ساخته شده است. در واقع می توان گفت که نمایشگاه شهر آفتاب ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید داریم در دوره ششم شورای شهر و شهرداری تهران با توجه به اینکه برخی اعضا در ایجاد و ساخت نمایشگاه حضور داشتند و مشکلات نمایشگاه را بهتر می دانند با اصلاح اساسنامه شرکت بهره بردار در شورا و اراده مدیریت شهری نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم.

البته در دوره‌های قبلی مدیریت شهری هم اعتراض ها و انتقاداتی وجود داشت اما با این تصمیم پلیس راهورباید منتظر ماند و دید جهت کاهش ترافیک و لودگی هوا چه مقدار این انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهرآفتاب تحقق پیدا می‌کند و تا چه اندازه در دستور کار مدیران قرار خواهد گرفت.

<div id="video-display-embed-code_15244165"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7989493/15244165?width=400&height=300"></script></div>

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما