شناسهٔ خبر: 51235581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد؛

رتبه اول خلیل آباد در بهره‌وری اقتصادی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش باغبانی خراسان رضوی حدود ۴۳ درصد درآمد ناخالص کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش باغبانی استان حدود ۴۳ درصد از درآمد ناخالص کشاورزی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده که رتبه یک بهره‌وری اقتصادی  به دلیل برخورداری از الگوی کشت محصولات باغی خاص مانند انار، انگور، کشمش و زعفران مربوط به خلیل‌آباد است.

 او در جلسه جهش تولید گیاهان دارویی خلیل‌آباد گفت: در بخش باغبانی خراسان رضوی ۳۸ محصول داریم و سطح زیر کشت محصولات باغبانی  ۳۷۲ هزار هکتار است.

 

خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت جایگاه اول کشور

او گفت: از ۳۷۲ هزار هکتار سطح زیر کشت ۱۲۵ هزار هکتار به گیاهان دارویی اختصاص یافته که ۹۱ هزار هکتار آن مربوط به زعفران است.

میری گفت: با توجه به اینکه کل بخش کشاورزی خراسان رضوی و کشور درگیر خشکسالی شده است موجب شده تا به سمت توسعه کشت محصولات کم آب طلب و از سویی دارای ارزش اقتصادی و درآمد بیشتر برویم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید به سمت کشت محصولاتی برویم که ضمن کم آب طلب بودن و داشتن ارزش اقتصادی بیشتر به تثبیت و پایداری اشتغال و سکونت در روستا‌ها و مناطق هدف منجر شوند.

او گفت: متاسفانه ۱۰ شهرستان خراسان رضوی خشکسالی ۱۰۰ درصد را دارند به طوری که در سال زراعی گذشته هیچ‌گونه نزولات جوی را نسبت به سال قبل نداشته‌اند. حدود ۹۲ درصد سطح کل خراسان رضوی تحت تأثیر پدیده خشکسالی قرار دارد و فقط ۸ درصد استان به لحاظ بارندگی وضعیت متعادلی دارد.

میری گفت: کاهش ۶۲ درصدی نزولات جوی در خراسان رضوی موجب شده تا نگاهمان را نسبت به کشت محصولات تغییر دهیم و به سمت محصولاتی برویم که ارزآوری و درآمد بیشتری را برای کشاورزان رقم بزنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که ضمن نیاز آبی کمتر اشتغال‌زایی و درآمد خوبی را به همراه دارند از سویی دامنه مصرف گیاهان دارویی بسیار وسیع بوده و تنها محدود به تازه‎خوری نمی‌شوند و در بخش‌های آرایشی، بهداشتی، ادویه، دارویی و غذایی تنوع بسیار بالایی دارند.

او گفت: عصاره تغلیظ یافته برخی از این گیاهان مانند سیر، فلفل قرمز، آنغوزه و محصولات مشابه که بوی نامطبوعی دارند در کشاورزی بیولوژیک با هدف کنترل برخی از آفات مزاحم و در راستای کشاورزی سالم و ارگانیک استفاده می‌شوند.

او گفت: در دنیا از گیاهان دارویی، چون رشد سریعی دارند به عنوان اقتصاد نوین نام برده شده است و چون گردش مالی گیاهان دارویی در تمام دنیا بیشتر از گردش مالی نفت است به همین خاطر اتحادیه اروپا به شدت روی این نوع گیاهان سرمایه‌گذاری می‌کند.

میری گفت: خراسان رضوی از نظر اقلیمی مناطق بسیار مستعدی برای داشت و حتی راه‌اندازی صنایع تبدیلی دارد، حتی بزرگ‌ترین مجموعه فرآوری گیاهان دارویی کشور در کاشمر قرار دارد و هر چند این واحد فرآوری سالانه بالغ‌بر ۴۰۰۰ تن ماده اولیه نیاز دارد، اما به دلیل نبود مواد اولیه مورد نیاز هزینه حمل بالایی را پرداخت می‌کند و نیاز خود را از دیگر استان‌ها تأمین می‌کند.

این مقام مسئول گفت: از حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهان دارویی که در کشور داریم ۲۰۰۰ گونه آن در خراسان رضوی به صورت دیم و آبی تولید می‌شوند، همچنین از این تعداد ۲۰۰ گونه قابلیت کشت آبی را دارند که ۶۰ گونه آن مانند زیره کوهی، زیره سبز، آویشن شیرازی و... توسط کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارند و کشت می‌شوند.

محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد نیز گفت: هرچند تا کنون اقداماتی برای کشت گیاهان دارویی در شهرستان انجام داده‌ایم، اما اگر بخواهیم به عنوان محصولات جایگزین معرفی کنیم باید از نظر اقتصادی صرفه بیشتری داشته باشد.

او گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر تلاش شده در کنار باغات، مزارع گیاهان دارویی نیز کشت شود که در این خصوص اقداماتی انجام شده است و علیرغم اینکه تا کنون چندین طرح گیاهان دارویی به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند، اما به خاطر مشکلاتی که وجود دارد روند جذب کند بوده است.

او گفت: تلاش می‌شود علاوه بر جذب ۵۰۰ میلیون تومانی که به عنوان سهمیه برای خلیل‌آباد در نظر گرفته شده بتوانیم از سهمیه شناور هم استفاده کنیم و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین پالایشگاه گیاهان دارویی در شهرستان کاشمر قرار دارد انگیزه برای توسعه گیاهان دارویی در خلیل‌آباد افزایش داشته است.

 

منبع؛ ایسنا

انتهای پیام//س.ع

برچسب‌ها:

نظر شما