شناسهٔ خبر: 51235265 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

پورابراهیمی مطرح کرد؛

اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری با مشارکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست اعضای کمیسیون اقتصاد با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در خصوص اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری بحث و بررسی انجام شد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از برگزاری دومین نشست مشترک اعضای کمیسون متبوع خود با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور خبر داد و  گفت: در این نشست با جمع بندی نظرات،‌ تصمیمات خوبی در حوزه مناطق آزاد کشور اتخاذ شد.

پورابراهیمی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این نشست مورد مذاکره قرار گرفت این بود که جنس مناطق آزاد کشور باید براساس تعریفی که در قانون اولیه آمده با رعایت تمام الزاماتی که به عنوان نگرانی های اجرایی در کشور در طی این سالها بوده به شکل ویژه مدنظر قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه الزامات مناطق آزاد را باید بپذیریم و مطابق با آن تصمیم‌گیری کنیم، ادامه داد:‌ آنچه امروز به عنوان دغدغه های مدیران مناطق آزاد کشور با اعضای کمیسیون اقتصادی مطرح است،‌ بهره گیری از ظرفیت ها، مشوق ها و مزیت های مناطق آزاد در کشور است که به دلایل مختلف یا اجرای ناقص دارد و یا اساسا بعضی از آنها اجرا نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به توافقات امروز کمیسیون اقتصادی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بیان کرد: سرفصل توافقات اولیه، موضوع اصلاح قانون مناطق آزاد کشور است که در طرحی در کمیسیون اقتصادی مطرح شده که بهتر است در قالب لایحه ارسال شود و مقرر شده ظرف یک هفته آینده کلیه پیشنهادات دبیرخانه شورایعالی به کمیسون اقتصادی ارائه شود وکمیته تخصصی در کمیسون اقتصادی اصلاحات را انجام و پس از بررسی به صحن مجلس ارسال می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه سه جایگاه نیز برای اصلاح قانون مناطق آزاد مد نظر قرارگرفته شده است، تصریح کرد: این سه جایگاه عبارتند از احکامی که لازم است در بودجه 1401 لحاظ شود که ظرف دو ماه آینده فرصت آن فراهم است، همچنین‌ احکام مربوط به قانون برنامه هفتم توسعه و بحث تقنین است که در متن قانون مادر قرار می گیرد و در نهایت نکته حائز اهمیت دیگر مزیت ها و مشوق هایی است که در بحث مناطق ویژه اقتصادی در کنار مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مطرح شده است. 

وی افزود: مقرر شد این موارد هم به عنوان پیشنهادات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت:  با توجه به تصویب قانون جدید و ابلاغ و اجرای آن از 13 دیماه سالجاری، آنچه به عنوان محدودیت های ناشی از حکم بودجه 1400 بود از نظر ما به شکلی کنار گذاشته خواهد شد و براساس قانون جدید عمل می شود و این ظرفیت کمک می کند ما از مزیت های مالیاتی هم استفاده کنیم. 

پورابراهیمی اضافه کرد: در خصوص راه اندازی مناطق آزاد جدید که به دبیرخانه ابلاغ شده است، انتظار ما این است با توجه به ظرفیت های خوبی که می تواند این موضوع را عملیاتی کند این بخش هرچه سریعتر وارد حوزه تصمیمات دبیرخانه قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث بودجه نیز مقرر شد، مناطق آزاد جدید سریعا اجرایی شود، اظهار کرد: البته پیشنهاد تشکیل شرکت پروژه ها و صندوق پروژه ها برای تامین مالی از طریق سازمان سرمایه گذاری برای اجرای زیرساخت های لازم مطرح شده که قرار است کارگروه مشترک بین کمیسیون و دبیرخانه شورایعالی کار را شروع و در این حوزه تصمیم گیری صورت گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: پیش بینی می کنیم با این روند مثبت و همکاری مثبت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با مجلس شورای اسلامی و با حضور  دکتر محمد و مسئولیتی که برعهده دارند و ارتباطی که با رییس جمهور و وزیر اقتصاد دارند شاهد اتفاقات مثبتی در عرصه میدانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور باشیم./

پایان پیام

نظر شما