شناسهٔ خبر: 51229786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تمهیدات جدید اروپا برای مبارزه با غول کرونا

تهران – ایرنا – موارد جدید ابتلا به کووید–۱۹ بار دیگر در کشورهای اروپایی رو به افزایش است و هر کشور با رویکرد خاص خود به مقابله با این شیوع پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه های غربی، تمهیدات اتخاذ شده در سراسر این قاره متفاوت است و این موارد از قرنطینه ملی در اتریش تا پیشرفت به سوی واکسیناسیون اجباری در آلمان و اعمال محدودیت های سبک در انگلیس را شامل می شود.

نگرانی ها در مورد سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون نیز بسیاری از کشورهای اروپایی را به محدود کردن مسافرت ها سوق داده است.

با این وجود، گونه دلتای کرونا همچنان گونه غالب در اروپاست و اکثریت موارد ابتلا به این بیماری به آن تعلق دارد.

سازمان جهانی بهداشت در ماه گذشته میلادی هشدار داد که اروپا و آسیای میانه ممکن است تا ۱ مارس (۱۰ اسفند) با ۷۰۰ هزار مورد جدید مرگ و میر کرونایی دست و پنجه نرم کنند.

در این میان، کشورهای اروپایی برای کنترل این بحران، رویکردهای متفاوتی را در پیش گرفته اند.

در ایتالیا، دولت تصمیم گرفت افراد واکسینه نشده را از برخی فعالیت های خاص منع کند تا جلوی افزایش موارد ابتلا را بگیرد و مانع از قرنطینه کل کشور که به لحاظ مالی فلج کننده است، شود.

این تصمیم که از امروز (دوشنبه) به اجرا گذاشته شد، تنها به افرادی اجازه می دهد وارد سینماها، اماکن ورزشی یا رستوران ها در فضای بسته شوند که مدرک واکسیناسیون یا بهبودی از کووید–۱۹ داشته باشند. داشتن تنها نتیجه منفی آزمایش کرونا از این پس مورد قبول نیست.

همچنین به موجب دستور جدید دولت ایتالیا، واکسیناسیون برای کارمندان مجری قانون، ارتش و همه مدارس اجباری است. پیشتر واکسن زدن تنها برای کارکنان مراقبت های بهداشتی اجباری بود.

دانمارک روز گذشته (یکشنبه) از افزایش چشمگیر موارد ابتلا به سویه اومیکرون (۱۸۳ مورد) خبر داد. این رقم در روز جمعه، ۱۸ مورد تائید شده و ۴۲ مورد مظنون به داشتن سویه اومیکرون بود.

دانمارک یکی از کشورهای پیشروی اروپایی در توالی یابی گونه های کووید است که امکان شناسایی موارد را با سرعت بیشتری فراهم می کند.

در دانمارک، تزریق دُز تقویتی واکسن کووید برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه شده است.

در همین حال، بلژیک صحنه زد و خورد معترضان به محدودیت های کرونایی با نیروهای امنیتی بود. هزاران نفر در اعتراض به تشدید تمهیدات کرونایی در پایتخت بلژیک تظاهرات کردند و به سوی مقر اتحادیه اروپا پیش رفتند. برخی همچنین نشان هایی در انتقاد به واکسیناسیون و اجباری شدن واکسن زدن همراه داشتند.

تمهیدات جدید اروپا برای مبارزه با غول کرونا

اما در اتریش دهها هزار نفر روز شنبه به خیابان ها آمدند تا برای سومین آخر هفته متوالی به واکسیناسیون اجباری و دیگر تدابیر کرونایی اعتراض کنند.

در وین، پلیس شمار معترضان را ۴۰ هزار نفر محاسبه کرد. به گفته مقام های اتریشی، تعدادی نیز به دلیل برهم زدن نظم عمومی بازداشت شدند.

قرنطینه اتریش تا ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) تمدید شده همانطور که برنامه ریزی شده بود، در میان نشانه هایی که این تمهیدات به کاهش نرخ بالای ابتلا به ویروس کرونا کمک می کند.

مغازه های فروش اجناس ضروری که مجاز به باز بودن تا ۹ شب بودند، از روز پنجشنبه هفته گذشته موظف به تعطیلی در ساعت ۷ شب شدند.

اتریش از روز دوشنبه (۲۲ نوامبر/۱ آذر) قرنطینه سراسری را به اجرا گذاشت و اولین کشور اتحادیه اروپا شد که چنین تصمیمی را به هنگام افزایش موارد ابتلا به کووید اتخاذ می کند.

و اما در آلمان، وزیر حمل و نقل این کشور به مردم توصیه کرد از سفرها در روزهای کریسمس خودداری کنند، نظر به اینکه آلمان در تلاش است ریشه های موج جدید ابتلا به کرونا را بخشکاند.

در این میان، آنگلا مرکل که روزهای پایانی صدارتش بر آلمان را سپری می کند، روز شنبه در وداع با مردم از آنها خواست واکسن بزنند.

پیش از پیام وی نیز مقام های ایالتی و فدرالی آلمان تصمیم گرفتند یک سری اقدامات را برای شکست موج جدید ابتلا در پیش گیرند. این موارد شامل محروم کردن افراد واکسینه نشده از ورود به رستوران ها، سالن های ورزشی و اماکن فرهنگی و همچنین فعالیت در صنوف غیرضروری است.

دستکم ۶۸.۹ درصد از مردم آلمان به طور کامل واکسن زده اند، البته این رقم کمتر از هدف مدنظر دولت برای رسیدن به نرخ حداقلی ۷۵ درصد واکسیناسیون است.

تمهیدات جدید اروپا برای مبارزه با غول کرونا

در این میان، فرانسه شرایط ورود به این کشور را سخت تر کرده است. از روز شنبه هفته جاری، همه مسافران ورودی به فرانسه از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس باید نتیجه منفی تست کرونا را که طی ۴۸ ساعت قبل انجام شده است، ارائه دهند حتی اگر واکسن زده باشند.

از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۵ دی)، همه افراد بزرگسال باید دُز تقویتی واکسن را حداقل هفت ماه پس از واکسیناسیون کامل دریافت کنند تا گواهی سلامتشان تمدید شود.

براساس تازه ترین آمار و ارقام، تقریبا ۷۶.۸ درصد از ۶۷.۴ میلیون جمعیت فرانسه کاملا واکسینه شده اند.

در اسپانیا نیز برخی مناطق تمهیدات سخت کرونایی را برای افراد واکسینه نشده در آستانه کریسمس در نظر گرفتند.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت اسپانیا در برابر کرونا ایمن شده اند، اما ترس از سویه اومیکرون، عملیات واکسیناسیون را در این کشور سرعت داده است.

در این میان، دانشمندان در انگلیس به همه افراد بزرگسال توصیه کرده اند در کمپین دریافت دُز تقویتی واکسن گنجانده شوند.

سویه جدید کرونا، نگرانی هایی را در سراسر جهان به دلیل موارد بالای جهش ها ایجاد کرده و دانشمندان هشدار داده اند که این سویه تبعاتی نه تنها برای انتقال بلکه برای اثربخشی واکسن ها نیز داشته باشد.

در هلند نیز چرخه جدیدی از محدودیت های کرونایی به اجرا گذاشته شده است که شامل تعطیلی همه فروشگاه های غیرضروری از جمله بارها و رستوران ها از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۵ صبح می شود.

همچنین در میهمانی ها و گردهمایی های فرهنگی باید تضمین شود که مردم در فاصله ۱.۵ متری از هم بنشینند و این بدان معناست که تعداد افراد کمتری مجاز به ورود به این اماکن هستند.

دولت سوئد نیز اعلام کرد از ۱ دسامبر (۱۰ آذر) برای حضور در مجالسی با بیش از ۱۰۰ نفر به ارائه گواهی سلامت نیاز است. گواهی سلامت کووید تاکنون در سوئد تنها برای اهداف مسافرتی استفاده می شده است.

دولت سوئد همچنین تصمیم خود مبنی بر توقف آزمایش افراد کاملا واکسینه شده را لغو کرده است.

نظر شما