شناسهٔ خبر: 51229665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف: اقدامات آمریکا در آسیا به ثبات منطقه کمکی نمی کند

مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با همتای هندی در دهلی نو گفت که آمریکا تلاش می کند پیمان آکوس را توسعه دهد اما بعید می دانیم این اقدام کمکی به ثبات در منطقه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در نشست خبری در دهلی نو پس از دیدار با اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند که در چارچوب ۲+۲ با حضور «سرگئی شایگو»  و «راجنات سینگ» وزیران دفاع دو کشور برگزار شد افزود: در این دیدار (با طرف هندی) نسبت به اقدامات آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از جمله پیمان آکوس ابراز نگرانی کردیم.

آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، امریکا و انگلیس است و بر اساس آن آمریکا و انگلیس به استرالیا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که آمریکا سعی در ناکام گذاشتن همکاری روسیه و هند برای تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ است.  

به گفته وی، این قرارداد برای توانمندی دفاعی هند، اهمیت فراوان دارد.  

وی خاطرنشان کرد که در این دیدار مجموعه ای از موضوعات همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف بررسی شد.  

به گفته لاوروف، در این دیدار موضوعات مربوط به همکاری های در حوزه های اقتصادی، انرژی و نفت و گاز و نیز انرژی اتمی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: روسیه و هند طرح های مهم و برنامه معینی برای همکاری در عرصه انرژی اتمی دارند.

 وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که مذاکرات روسیه و هند در زمینه تولید واکسن اسپوتنیک لابت در هند به پایان می رسد.  

لاوروف همچنین اعلام کرد که نشست اعضای فرمت آستانه با موضوع سوریه، طی هفته های آینده با حضور ناظران از کشورهای عربی در قزاقستان برگزار می شود.

مسکو و دهلی نو در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ قرارداد برای فروش تسلیحات پدافند موشکی برای ۵ گردان موشکی به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار امضا کردند.   

امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه عازم سفر به دهلی نو می شود و قرار است با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و درخصوص مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی و موضوعات همکاریهای دوجانبه با وی گفت و گو کند.

هند شریک مهم اقتصادی و نظامی روسیه در منطقه آسیا است.

روسیه در هند نیروگاه هسته ای کودانکولام را ساخته است که تاکنون دو واحد ان راه اندازی شده و روسیه چهار راکتور دیگر را در این نیروگاه هسته ای احداث می کند.  

هند همچنین خریدار عمده تسلیحات روسی از دوره اتحاد جماهیر شوروی است و در دهه های اخیر دهها میلیارد دلار انواع تسلیحات ازجمله هواپیمای نظامی و ناو هواپیمابر از روسیه خریدار کرده است.  

روسیه و هند در چارچوب گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر همکاری می کنند.  

نظر شما